Hjelp jeg har fått en redtail catfish


Fikk en redtail catfish i gave av noen kamerater i helgen. De hadde sett fisken i en butikk å kjøpt den i den tanke at den var spennende.
Syntes selv at dette er en fin og fasinerende fisk, men problemet er at den går i ett karr på 260 ltr sammen med masse småfisk. den er forholdvis liten ennå. 12 cm.

Er redd den skal tømme akvariet for fisk om ikke lenge.

Har snakket med butikken og de anbefalte meg å gi den lite mat og sette den i et lite karr, men kan jo virkelig ikke sulte fisken i et lite karr.

Trenger råd.
Gi fisken tilbake til butikken

Du har skaffet deg et uløselig problem. Hvordan du har tenkt å husere en fisk som folk har hatt i kar på 4000 liter og som ble for lite er et mysterium. Denne kommer til å rydde karret ditt ganske så snart.

Ser man i det lange løp og hvilken mulighet du har til å gjennomføre dette så regner jeg sjansen som liten eller ikkeeksisterende. Dette er en ren impulshandlig fra deg og nå må du ta ansvar.

Gjør deg selv en tjeneste og avliv fisken raskt og humant. Jeg er klar over at dette kommer til å provosere noen, men du vil ikke klare å omplassere denne da det rett og slett ikke er noen som vil ta den i mot.
Du har ikke plass til den, og den går ikke sammen med de fiskene du har, vist de var små. Men for all del, er jo bare og prøve Utrolig hva som går

Jeg har to bichirer på 25 cm++ som går sammen med 3 små cory. De rører ikke de. Til nå vel og merke.

Hørt flere "skal ikke gå" kombinasjoner som går hos noen.
Men er jo stoooor sjangs for at du bare har en fisk igjen etter vert, og det er red tailen.
Tja, hva skal man si?
Ville butikken gitt deg samme rådet hvis du hadde fått en Grand Danio og egentlig bare hadde plass til en liten hund? Sett Grand Danio valpen i en liten kasse og gi den lite mat?

Det finnes en mengde tråder om fisk som dessverre selges som akvariefisker, som er totalt uegnet til dette. Red Tail er en av disse. Jeg mener at med begrunnelse i den nye dyrevelferdsloven kan du kreve kjøpet omgjort da jf § 27 skal "Den som selger eller overlater dyr til andre, skal gi den som overtar dyret nødvendig informasjon om forhold som er av betydning for dyrets velferd." Og i § 22 om generelle vilkår for hold av dyr understrekes det at "Dyr skal bare holdes hvis de kan tilpasse seg holdet på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte."

I § 23 defineres så fiskens levemiljø slik "Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel."

Det er vanskelig å tolke at selgers anbefalinger faller innfor de krav som loven setter.
Plussmedlem
Daniel Opsvik
Har snakket med butikken og de anbefalte meg å gi den lite mat og sette den i et lite karr, ...

Hva i alle dager...
altså her er det bare en ting du kan gjøre,. lever fisken tilbake der den kom fra,.
enten få mindre fisk som passer sammen med de du har, eller rett å slett hev kjøpet,. du har jo retur rett om den ble gitt i gave, og du ikke kan ha den ,.
disse fiskene blir enormt store, og har en glupsk appetitt, og de spiser alt som passer i munnen dens..
disse fiskene ,og en del andre store malle arter burde ikke være lov å selge over disk helt ukritisk.. langt de Fleste hobby akvarister og selv større offentlige akvarier kan ikke gi disse fiskene hverken den plassen eller de kravene denne fisken har for å kunne leve og vokse ordentlig. så her er det bare kryoe til korset og levere stakkaren tilbake, det er jo et levende dyr man ha med å gjøre..

slå i bordet med dyrevern loven og hev kjøpet,.
Takk form mange gode svar:)

Da skal jeg finne ut hvilken butikk de har handlet i å ta turen opp etter jobb

Må få understreke at dette ikke er en fisk jeg hadde kjøpt meg selv, men har ikke hjerte til å drepe den heller.

Da skal den returneres... Tenk så mye annen fin fisk jeg kan få i stede da, de er jo sikkert ikke billige
Hadde vært interessant å vite hvilken butikk i Oslo det var...
Og du er sikker på at det er en red tail?
Skjelden de selges så små i butikk. Har du mulighet til et bilde, før du begynner å krangle med butikken?
Vidar-Alexander
Og du er sikker på at det er en red tail? Skjelden de selges så små i butikk. Har du mulighet til et bilde, før du begynner å krangle med butikken?


Ser det er to dyrebutikker her i kr.sand som har noen inne nå, de 5-7 cm store.
Daniel Opsvik
Har snakket med butikken og de anbefalte meg å gi den lite mat og sette den i et lite karr, men kan jo virkelig ikke sulte fisken i et lite karr.


Det var da litt av et råd du fikk?! Kvalmeste jeg har hørt på lenge. Hvilken butikk var dette?
De tenkte nok mest på formengden vil jeg tro, at den ikke vokser like fort med mindre mat, men karrstørrelsen har jo ingen påvirkning slik mange tror.

Uannset om det er red tail catfish eller annen type catfish. Så er det en gruppe som all over er glupske og blir utrolig store.

Som butikkeier ville jeg nok aldri tatt fisker som blir over normal karstrl med mindre det var på bestilling fra noen.
Normal strl på karr vil jeg si er på mellom 200 - 500l og selvfølgelig mindre da

Dessuten ville jeg først opp mer informasjon om fiskene jeg hadde inne.

Men tilbake til spm ditt, du burde enten levere den tilbake til butikken og informere om at det er feil av dem og selge slike fisker til intetanende personer.
Eller skaffe et større karr, men avliving er nok det bedre da..
Takker for hjelpen
Har ikke fått snakket med gutta som kjøpte det lille uhyre ennå. Er jo relativt fersk som akvarist men kan ikke skjønne annet en at det er en red tail. den har ikke prøvd¨å ta noen av de andre fiskene ennå virker det som, men er hissig på vannpumpen. skal få lagt ut bilder av den og akvariet etter jobb i dag. Vil ikke henge ut butikken som gav meg rådet, men den er liten og ligger i Oslo sentrum.

Men da legger jeg ut bilde i kveld før jeg event går å krangler med den ukjente butikken
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Kåsa
Reklame for plussmedlemskap