Problem med alger

jeg har et 50 l kar og jeg d kommer masse alger hele tiden, er det noen fisker dere anbefaler jeg kan kjøpe får å bli kvitt det meste uten at jeg må vaske det selv hele tidn
Inaktiv bruker
Ancistrus fjerner algene på et døgn Så et anbefaler jeg. Vanlig ancistrus sp, ancistrus super rot eller L144 feks. Disse blir jo maks 10-12 cm.

Kjøp gjerne yngel. Yngel er ofte enda mer effektive enn eldre. Det er nok med 1, men jeg synes de ser ut til å trives best i selskap med andre, derfor foreslår jeg at du kjøper to. Men, du må også fore dem litt utenom algene altså. Med vegetabilsk for og feks squash. Ancistrus skal nemlig ikke ha for mye protein i kosten.
Hei

Det er som Embla sier supert med algespisende fisk men du bør også tenke på hva som er årsaken til at du får så mye alger. Her er noen tips som kansje kan hjelpe deg litt med algene:

1. Får du direkte sollys på akvariet? Det skal ikke mye til før du får masse alger da. Kansje se på plasseringen av akvariet sånn at det ikke utsettes for direkte sollys.

2. Hvor lenge har du på akvariebelysningen i døgnet? Mer enn 10 timer er ikke nødvendig for plantene og mer lys og skaper bare masse algevekst. Anbefaler en timer slik at lyset slår seg av/på automatisk og du har kontroll på hvor mye lys som akvariet får Disse timerne koster bare 60-70 kroner på feks Clas Olsson eller Biltema

3. Tilsetter du flytende plantenæring? For mye av dette skaper masse algevekst.

4. Forer du litt mye? Det gir masse "algemat"

mvh
Wobbler
Inaktiv bruker
Ja, man får lett alger hvis man har på lyset for lenge, men når man har ancistrus så er det ingen fare, da spiser jo fisken algene med en gang Må ærlig innrmmet jeg har på lys mer enn 10h i døgnet - kanskje så mye som 18 timer også.

Har man reker så vil også reker spise en del alger.
takk for svarene!
Jeg har nok lyset på for lenge!
Men hva slags alger er det snakk om? Fins mange typer alger og alle algespisende fisk spiser ikke alle typer alger
Jeg fikk også kjempeproblemer med alger noen uker etter at jeg satte fisk i akvariet. Hadde flere algespisere av ymse slag, og disse tok seg av alt av grønnalger på stein og slikt. Men så fikk jeg grønne "flytealger" slik at vannet ble helt grønt. Dette klarte ikke fisken å hanskes med.

Her måtte jeg ta tiden til hjelp og minimere belysningstiden og skjerme akvariet i en periode. Tok nesten tre uker å bli kvitt problemet. Men så forsvant de like plutselig som de kom.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap