160 liter

Har tenkt litt på forskjellig fisk til mitt 160liter som er på vei.
Har i dag ett 60liter med:

5 kuhlii
5 neon tetra
7 sort tetra
2 maller blir 10-12 cm husker ikkje navn på dei.

5 black molly og 5 hvit ett eller annet, på størrelse med sort tetra men dei følger med mollyane og dei andre 5 følger med karet

Tenkte og øke bestanden i 160litern til
neon tetran 10
kuhlii 10
cardinal tetra 10
og kanskje (skjørtetetra rundt 10+.)
lurte på og prøve skjell 4stk noen med erfaring?

ser mange her inne meiner at det blir kaos og rot
Inaktiv bruker
Fine fisker du har lyst på. Det viktigste er at fiskene har de samme behov når det gjelder vannverdier. Det har jeg selv erfart og gjort mine feil på. Det er viktgere en det man tror. Så ta deg tid og les i fiskebasen. Sikkert noen med mere erfaring som kan svare deg, å kan kjapt se om de passer sammen.. men lykke til!!
har jo noen av di nå som blir øka, dei trives godt ilag her no.
blir det litt mye og sette sammen neon, cardina og skjørtetetra ca 10 av hver sort?
Blir kanskje litt mange stimfiskarter i de øvrige vannlagene. Ville hatt maks to arter med stimfisk, helst bare en stor en.
Blir som interiørdesign. Liker best ett par farger, enn at huset skal se ut som et sirkustelt.
Du kan godt øke kuhliiene til 20stk

Har nettopp skaffet meg musling selv. De gjør ikke mye, graver seg ned et sted og blir værende.. Men liker de forde


leste at en skulle rekne ett skjell pr 40L og da trengte en ikkje fore skjella med mat fordi dei tok den næringa dei trengte gjennom vannet.

kuhlii er en fav.
men liker og godt skjørtetera, neon og cardinal ikkje mye som skiler neon og cardinal men synst dei er fine.
men har blitt fortalt at neon og cardinal danner seg til en stim
rett meg om det er feil.

går dette cardinal, neon og skjørtetetra. sort tetran eg har kan følge det karet eg har i dag.
10 neon tetra
10 cardinal
10 skjørtetetra
10-15 kuhlii
2 maller
4 grønne kuleskjell størrelse 2-3cm

virker dette greit?
Ville droppet skjørtetetraene. Hadde seks stykker i min 180 liter og selv det virket trangt da de vokste til. Behøver litt rom rundt seg de fiskene for å ha det bra. Resten vikrer helt greit, men velg maller med omhu siden enkelte arter lett vokser ut av karet innen kort tid. Om kuleskjell vet jeg ingenting
har to maller og di blir ca 10-12cm

Så vist eg har

Neon tetra
cardinal
kuhlii 15-20
maller 2stk
kuleskjell 4stk

Forslag til antall neon og cardinal?
Rune Heggheim
Forslag til antall neon og cardinal?


Jeg ville tatt enten eller. Dette er nokså like fisk, men de vil ha bedre "nytte" av hverandre hvis du heller kjøper mange av en sort en noen av begge

Neontetra blir mindre enn kardinaltetra og koster mindre

Kardinaltetra blir litt større og mer fargerik enn neon, og koster mer

Det blir fort suppe av for mange forskjellige stimfisk, men det har du jo sett nevnt før
Jeg syns heller at du burde ha 20 kardinaltetra, istedenfor 10 kardinaltetra og 10 neontetra. Kardinaltetraen er penere i fargen, og etter min erfaring så holder de seg mer i en stim enn det neontetra gjør
takk for svar.

har ennå litt tid til og fundere.
akvariumet kommer først om 2 uker
Plussmedlem
Rune Heggheim
leste at en skulle rekne ett skjell pr 40L og da trengte en ikkje fore skjella med mat fordi dei tok den næringa dei trengte gjennom vannet.


Ville kanskje investert i spirulinapulver e.l. og fóret en gang eller to med i uka, bare for å være på den sikre siden.
Viktor
[QUOTE=Rune Heggheim]leste at en skulle rekne ett skjell pr 40L og da trengte en ikkje fore skjella med mat fordi dei tok den næringa dei trengte gjennom vannet.


Ville kanskje investert i spirulinapulver e.l. og fóret en gang eller to med i uka, bare for å være på den sikre siden.


Jepp, definitivt satse på og fore de! Sitter i dag med 2 gule kuleskjell av totalt 13 fordi de ikke fikk nok næring fra vannet. Da jeg oppdaget de kom opp av sanda og tok kvelden, skjedde det så raskt at jeg rakk kun og redde to stk.
Regner med du er klar over at du ikke kommer til og se skjellene noe særlig? De graver seg ned i sanda, og du kan såvidt skimte en mm el så av de der de ligger og filtrerer vann.
Blir vist endring av plan her.

2 stk Gurami (rolig type)
1 stim med cardinal tetra
ca 20 kuhlii
2 maller

Kanskje (5-6stk corydoras av ett slag?)

Hva mener dere?
Inaktiv bruker
Rune Heggheim
Blir vist endring av plan her. 2 stk Gurami (rolig type) 1 stim med cardinal tetra ca 20 kuhlii 2 maller Kanskje (5-6stk corydoras av ett slag?) Hva mener dere?



Blir ikke 20 kuhlii litt mye?
ikke følge folk her inne? vist du ser lenger opp så sier dei at 20 vil gå bra men det ser eg etter hvert da eg begynner med 10 og øker sakta men sikkert
Charlotte Ødegaard
[QUOTE=Rune Heggheim]Blir vist endring av plan her. 2 stk Gurami (rolig type) 1 stim med cardinal tetra ca 20 kuhlii 2 maller Kanskje (5-6stk corydoras av ett slag?) Hva mener dere?



Blir ikke 20 kuhlii litt mye?


Jeg har 15 stk i 63L. Det blir ikke for mye med 20 stk i en 160L, blir akkurat passe

Syns fiskevalget ditt ser meget bra ut. Øk gjerne antall coryer så er du i mål. Men husk på at både kuhlii og cory har behov for mange gjemmesteder. Sørg før å ha inn nok røtter og gjerne eike eller kattapablader før du setter inn fiskene. Mine kuhlii og cory digger å rote i bladene
Har du en link om kattapablader?

må prøve og lage til skikkelig med noen røtter og diverse ting og tang må sjå bra ut og
men det innebærer velllllll en del feiling før fisk og eg blir fornøgd hehe.

hvor mange corydoras anbefaler du da?
Jeg handler alltid fra Amy-Lim via ebay. Her får du masse kvalitetsblader for en billig penge. (nesten en bærepose for rett under 200 kr som er grensa for å handle utenlands) Jeg liker også å vite at jeg handler direkte fra den som plukker, at alle pengene går til dem istedet for butikkene Hun er veldig serviceminded!

Du får også kjøpt blader her inne på rubrikk, litt dyrere men er kanskje greit hvis man ikke bruker så mye

Eikebalder plukker du selv hvis det vokser der du bor. Eller så selges det også her inne.

Blir aldri lei av å vise video av mine kuhlii som roter rundt i eikeløvet
(jeg bruker bananblader også)

<embed src="http://www.youtube.com/v/6bQejPql3uo?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Her er også en snutt av hvordan det ser ut med cattapablader

<embed src="http://www.youtube.com/v/-M0hbcg1Vbo?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap