Grumsete vann pga. jord!

Heisann!

Sliter litt med grumsete vann.
Jeg vet dette kommer av at det er "jord" under biltemasanda, og ble veldig grumsete etter jeg dro opp planten.
har byttet ca 60-70% av vannet, men jeg er redd for av nå som jeg har dratt opp denne planten, vil jorda være blandet med sanden, og dette vil nok ikke se så veldig pent ut.
Regner med at det er en del folk som har erfaring med jord under sanden, da jeg fikk vite i dyrebutikken at dette var veldig gunstig for pantene.

Jeg stillte meg alikevell skeptisk til jorda da jeg regnet med at det som er skjedd nå, ville skje før eller siden.
Jeg ble betrygget med at dette ikke skulle grumse vannet, og gikk med på å legge inn jord.

vannet ser kanskje litt bedre ut nå, men alle planter og pytnegreier vil da være dekket med et tynnt lag med møkk!

Det eneste jeg vet, det er at jeg ALDRI NOEN SINNE skal ha jord under sanda uansett hvor bra det er for fisker,planter,bakterier osv osv, da gir jeg heller hobbyen opp, rett og slett!
*belkager, litt sur*

Så mitt spørsmål, er : kommer dette til å legge seg innen de neste 6 måneder?

Mvh

Christian
Jada, dette vil legge seg til bunnen etter noen dager sånn som all annen drit vi har i akvariene våre Men hvorfor i alle dager har du jord under sanda?
Hvorfor?
jo.... Fordi de i dyrebutikken sa at det var veldig bra for plantene.
Dette er jo ikke vanlig hagejord, men en slags jordtype som ligner litt på "leire". (laget for akvarier)
Men når jeg orker, skal jeg bytte ut hele opplegget, og bare bruke biltemasanden.
Ville bare oppdatere med at grumset hadde ikke lagt seg etter 2 dager.
Pumper, filtere, og alt i akvariet er nedgriset med leire!
Hele akvariet må startes fra bånn av!!

Har nå brukt over 12 timer på å vaske alt, og startet et nytt karr.
fiskene mine har jeg i en balje med pumpa gåenes og varme.
Jeg kunne ikke ta vare på noe av vannet fra forrige akvarie, så alle fiskene står i springvann.
De som stryker med får bare gjøre det, men jeg har hvertfall lært at jeg ALDRI skal bruke akvarie-jord/leier noen gang igjen!

Jeg bruker plantesubstrat i alle kar og har aldri hatt problemer som dette og anbefaler det absolutt til folk når de skal sette opp nye kar de ønsker god plantevekst i.

Jeg tror nok du har hatt alt for lite sand over substratet. Jeg legger ca 5 cm sand over, det er nødvendig for å unngå at det kommer substrat ut i vannet. Jeg får litt lekkasje når jeg flytter planter, men jeg drar rota forsiktig opp. Det lille som lekker ut tar pumpa seg av.
Plantesubstrat eller jord? ..

Virker som om du har blitt missinformert her as.. Om det ikke var en dårlig april spøk..


Gomp
Plantesubstrat eller jord? .. Virker som om du har blitt missinformert her as.. Om det ikke var en dårlig april spøk..


Plantesubstrat er den som er som leire (som det høres ut som trådstarter har kjøpt) Jord kan man også bruke, så noen form for aprilsnarr har han ikke blitt utsatt for. Jeg bruker torv i tillegg til plantesubstratet
Lisbeth
[QUOTE=Gomp]Plantesubstrat eller jord? .. Virker som om du har blitt missinformert her as.. Om det ikke var en dårlig april spøk..


Plantesubstrat er den som er som leire (som det høres ut som trådstarter har kjøpt) Jord kan man også bruke, så noen form for aprilsnarr har han ikke blitt utsatt for. Jeg bruker torv i tillegg til plantesubstratet

Godt å vite.. For dette hørtes søkt ut..
Plantesubstrat som er en slags leire er det.

Jeg fraråder dette på det sterkeste!
Spille ingen rolle om man har 50cm med sand når problemet oppstår kun hvis du skal ta ut en plante/flytte den. Først da følger jo røttene med opp.
Hele karret blir helt ødelagt, og alt må renses.


Da har jeg en liten utfordring til deg Lisbeth
Dra en plante opp av karret ditt (så lenge den har vokst i leira/Plantesubstraten)

Lykke til med rengjøringen

Nei, jeg unner ingen dette h*******
Kikkan
Da har jeg en liten utfordring til deg Lisbeth ;) Dra en plante opp av karret ditt (så lenge den har vokst i leira/Plantesubstraten)


Jeg skriver jo i tråden over at jeg får opp billelitt substrat når jeg drar opp planter. men altså bare bittelitt som går i pumpa. Jeg har i 4 år brukt plantesubstrat i til sammen 6 kar og aldri hatt de problemene du beskriver. Kan ikke huske å ha hørt at andre har hatt dette problemet heller så lenge de legger på tykt nok lag med sand oppå.

Men for all del, du behøver selvfølgelig ikke bruke det.
Virker som om dette bare er noe for ekspertene..
hadde samme problemet med torv.jeg tok det oppi akvariet mens det var vann i.da ble vannet akkuratt sånn som ditt.
Guppy-Fan
hadde samme problemet med torv.jeg tok det oppi akvariet mens det var vann i.da ble vannet akkuratt sånn som ditt.


Og hvis man gjør det riktig skjer ikke dette. Det må legges i tørt kar og under et godt lag med sand.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap