Trenger tips til hvilke fisk jeg kan ha i mitt 63l akvarium ;o)

Hei
Jeg har et 63L akvarium,originalt Juwel m/pumpe og varmekolbe som fulgte med. Pr.dd har jeg 9 neontetra, 1 voksen malle og 5 malle-unger. Jeg har i tillegg 3 "hurtig-voksende" planter i akvariet.
Jeg kunne tenkt meg til flere fisk i akvariet. Jeg har ei lita jente på 2,5 år, så for meg er det viktig at det er fisk som gjerne er fargerike og spennende og se på. Siden jeg er helt ny i denne akvarieverdenen, kan det også være greit at fiskene er "enkle" å "få til",dvs at de ikke krever meget spesielle forhold for å trives i akvariet.
Har dere noen forslag til hvilke fisk jeg kan velge, og eventuellt hvor mange av hver sort?
Platy
Sverdrager
molly
guppy

Dette er alle lette fisker og de føder levende unger. Det er jo spennende for ungene.
Og du kan få de i mange fargekombinasjoner :o)
Tusen takk for gode tips!!! Har tittet litt på de fiskene allerede,og jeg syns jo de er veldig pene.
Er det noen forhåndsregler jeg burde ta ved anskaffelse av noen av disse fiskene? Jeg tenker da på om de er avhengige av å være mange sammen,eller om det holder med å ha noen få stykker av hver. Og så lurer jeg på hvor mange fisker jeg kan ha i akvariet,sett at jeg kjøper noen av de fiskene du foreslo.
Jeg har mulighet til å få guppy-yngel, ca 5 mnd gamle. Hva tror du om å sette disse i akvariet sammen med de fiskene som allerede er der,samt noen av de fiskene du foreslo? Er det noen sjanse for at de overlever,eller vil de komme til å bli spist opp/tatt av de andre fiskene?
Her ble det mange spørsmål på en gang. Håper det går greit.
Etter mitt syn så er det bare guppy jeg ville valgt. Denne typen fisk er veldig yngle villig. så det blir fort mange av dem.

Dem er vel og regne som våksne nå dem er blitt mer en 4 mnd.

Håper dette blir rette på avandre om jeg tar helt feil.

Her er det i allefall sånn at kjønnsfordelingen skal være 2-3 hunner på 1 hann.

En hunn kan få gått over 50 unger i ett kull.
Guppy
Ulempen med guppy er at mange av disse er svake og dør. De er flotte å se på og er du heldig så yngler de. Desverre dør noen før de får født.

Mitt tips er heller å kjøpe mollyer. Detter er fisk som jeg virkelig har falt for. Finn noen du liker fargen på og ta gjerne en hann og tre hunner
Hvis jeg velger guppy, hvor mange kan jeg da ha i mitt akvarie? Kan egentlig tenke meg til å ha litt forskjellige typer fisk,men er usikker på hvor mange jeg kan ha i "mitt lille rede" ;o))
For eksempel, hvis jeg velger molly og guppy. Kan disse leve sammen, og hvor mange fisk kan jeg ha tilsammen? Sett da at jeg velger 3 ho-fisker pr han hos begge artene.
Inaktiv bruker
Jeg synes det lille 63 liters akvariumet virket overfyllt allerede

Det er jo noe å tenke på at desto fler fisk du har desto bedre/større filterpumpe vil du trenge siden det belaster karret mer for hver nye fisk du får, uansett størrelse/yngel osv.

Jeg har en 63 liter med 8 maller nå og synes det er mer enn nok, og med en utvendig Eheim filterpumpe.

De mallene du har vokser jo og blir større, men, kanskje du ikke har tenkt å beholde alle?
Nå skal ikke jeg ødelegge de gode forslagene du har fått, levendefødere er veldig fargesterke og pene å se på, men hva med å velge fisk som passer i samme vannverdier? Du har allerede neontetra som vil ha bløtt vann og det du kaller for "maller" antar jeg er ancistrus? De liker seg også i bløtt vann. Levendefødere vil ha hardt vann.

Hva med å prøve en kampfisk? Eller et par med en eller annen liten gurami?
Ville uansett solgt unna en del av mallene, de krever sin plass når de vokser til -ehh, eller hva slags maller er det egentlig?
Hei hei.
Ja,det er nok ancistrus jeg har. Det kan ihvertfall se slik ut på bildene. Jeg håper at ihvertfall 1 av de små er en hann,så den vil jeg ihvertfall komme til å ta vare på. De andre er det nok mulig at jeg vil komme til å gi bort/selge.
Hmm...det skal ikke være lett og være nybegynner skjønner jeg..Det er ikke så lett å vite hva man skal gjøre med så mange forskjellige svar. Personalet i ulike dyrebutikker jeg har vært innom sier også ulike ting,så det er ikke bare her at man kanskje ikke er helt enige. Men jeg er glad for alle innspill og forslag. Da har jeg ihvertfall litt å jobbe ut fra.
Det med å ha fisker som liker like vannverdier(om vannet er hardt eller bløtt) har jeg faktisk ikke tenkt på. Så det var ett veldig godt tips! Tusen takk.
En annen ting som er bra med Molly er at de er snillere mot yngelene sine.
Guppy eller platy pleier å spise opp sine egene yngel om de ikke har nok gjemmesteder. Litt javamose er et bra sted for yngelen å gjemme seg. Eller flyteplanter.

"Black molly" er ikke bare svart. De kan også være gule og hvite. Så kan du få kryssninger som Dalmantiner og gule med svarte flekker.

Selfinnemolly er nydelige fisker , men kan nok bli litt for store for akvariet ditt.

Lykke til :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap