Trenger tips til hvilke fisker jeg kan ha i en 120liter

Hei!
Jeg er inni den tiden der det bare er og vente til akvariet er ferdig innkjørt, så er sitter jeg da og lurer på hvilke fisker jeg skal ha. Jeg er helt sikker på at jeg skal ha Perlegurami,dverggurami,kuhlii ål,kampfisk,maller, pansermalle og siamesisk algeeter/flyingfox. Noen tips til andre fisk, som går sammen med disse?
Høres ut som det er mer en nok det som skal inn der.
Blir moro å sette inn fisk etterhvert,blir litt mer liv da
Det er jo nesten bare bunnfisker jeg har skrevet opp, hvordan kan det være mer enn nok?
Har dere forslag til andre fisk, selvom noen av dere mener at det er mer en nok?
Anette Frestad
Det er jo nesten bare bunnfisker jeg har skrevet opp, hvordan kan det være mer enn nok? Har dere forslag til andre fisk, selvom noen av dere mener at det er mer en nok? :)



Bunnfisker fra listen:kuhlii ål,maller, pansermalle

Ikke bunnfisker fra listen:Perlegurami,dverggurami,kampfisk, siamesisk algeeter/flyingfox.


Det er antall fisk i karret som bestemmer om hvor stabilt karret ditt vil holde seg.Ikke om det bare er bunnfisker eller fisker i andre vannlag
Blir det for mye fisk totalt i karret,så blir det overbelastning i karret med risiko for nitritt og fiskedød.

Vet det mange flotte arter i butikkene,så skjønner godt at du vil ha flest mulige arter der.

Noen andre som har forslag til fisk?

Jeg ville ikke hatt SAE oppi der, disse kan bli store til en 120 liter med så mye annen fisk. Ottoer eller snegler kunne ha vært et bedre alternativ.

Edit: Synes det var noe muffens når jeg skrev det selv... SAE er i utgangspunktet anbefalt 160 liter.
Okei.
Jeg har en kampfisk hann og ei hu som jeg skal ha videre i dette akvariet om noen uker, og et par maller. Kommer til og ha rundt 4-5 dverggurami og 2-3 perlegurami, 6-7 kuhlii ål, 6-7 pansermaller, ca 3 av de mallene som går på glasset(husker ikke navn), 10 kardinaltetra og noen av disse Flying Fox'ene, vet ikke helt hvor mange.
Jeg syntes ikke at dette er noe spesielt mye egentlig. Og jeg kommer ikke til og kjøpe så mye fisk at jeg ikke kommer til og se vannet i akvariet akkurat.
Men jeg har uansett lyst til og vite om noen stilige arter som jeg kan ha i akvariet, men ikke trenger og kjøpe hvis det blir for fullt.
Ønsker veldig og ha Discus, men de vet jeg trenger større plass. Men f.eks Scalare da? trenger de mer plass? og går de greit med de andre fiskene jeg har nevnt?

husk; trenger tips til hvilke fisk jeg kan ha, og de må jo passe sammen med de andre fiskene mine
Du bør nok skaffe enda en kampfiskdame, slik at du har to av dem. Mindre sjanse for at det blir bølling og krangel hos kampfiskene dine da. Husk godt med gjemmesteder også!
- 5 dverggurami
- 3 perlegurami
- 7 kuhlii
- 7 pansermaller
- 3 ancistrus
- 10 kardinaltetra
- Flyingfox (minst anbefalt 6)
- 2 kampfisk

= ca 43 fisk i en 120 liter, hvorav flere av disse fiskene blir ganske store og plasskrevende.

Jeg regner med at du investerer i en kraftig utvendig pumpe som kan ta seg av alt dette...

Om du søker på flying fox finner du denne, denne, og denne. Samtige krever større kar en du har.
Søker du på scalare ser du at det blir for lite med liter til den. Disse blir høye og trenger svømmeplass.
veldig enig med de over, dette er allerede et overfyllt kar hvis du setter inn alle disse fiskene. 120L er ikke store greiene, kan kanskje virke stort for deg men for fiskene er det ikke det. Ut i fra lista di har jeg noen forslag:

- 5 dverggurami -2
- 3 perlegurami -2
- 7 kuhlii -ok
- 7 pansermaller -ok
- 3 ancistrus -2 (eller bytt de ut med 5-6 ottoer)
- 10 kardinaltetra -ok
- Flyingfox (minst anbefalt 6) NEI
- 2 kampfisk -ok, med forbehold at du har et lite kar oppe og går i tillegg for å redde ut hunnene hvis hannen blir for aggresiv.

Dette er mer enn nok! Hvis du går riktig fram nå med å sette inn fisk, setter du inn noen få av gangen. Du vil da fort se at det blir fullt etterhvert når du faktisk ser fiskene i karet. Har du kun 120L til rådighet må du tilpasse antall fisk etter det, uansett hvor mange ønskefisk du har på lista. Ønsker du fler fisk må du gjøre som mange av oss andre på her forumet, skaffe deg flere kar. Populært kalt litersyken

Vi må alltid huske på at vi skal gjøre det beste for fiskene, det er VI som tvinger dem sammen i en beholder der de ikke kan komme seg vekk hvis det blir mobbing eller for fullt. Tar man ikke dette alvorlig ender man med fisk som er stressa og som mistrives.

Les artikkelen Akvarium for fiskenes skyld? Den forklarer dette på en flott måte

Lykke til!
Inaktiv bruker
Gratulerer med nytt akvarium!! Jeg forstår deg kjempegodt at du vil ha mange fisk men det er sant som de andre sier her.. Det blir for mye fisk i en 120 liter. Du ønsker deg over dobbelt så mye fisk som jeg har i min 240 liter. Så jeg håper du følger rådene du får. Mye flinke folk her inne på forumet som vet hva de sier. Men du bestemmer jo selvfølgelig selv.
Lisbeth
Les artikkelen [URLBLOCK1]Den forklarer dette på en flott måte :)


Rette bittelitt på meg selv: den artikkelen tar ikke spesifikt for seg plassbehov, men at man skal tilpasse akvariet etter fiskenes behov. Nesten samme greia
Okei, takker for bra svar

Jeg har allerede 2 ancistrus i 60literen som skal over i 120literen, så kan hvertfall ikke bytte ut disse 2 med ottoer.
Skjønner at dere mener at det blir mye fisk til et lite akvarium, men jeg syns at det er stort nok og ha for meg som 13åring, pluss at jeg ikke har plass til større akvarier.
Skal ta og lese den linken du(lisbeth) sendte
Anette Frestad
Skjønner at dere mener at det blir mye fisk til et lite akvarium, men jeg syns at det er stort nok og ha for meg som 13åring, pluss at jeg ikke har plass til større akvarier. )


Er ikke alderen din vi sier noe på, er antall liter pr fisk vi er bekymret for :o)
Dårlig vann, nitritt og stress vil føre til fiskedød, og det blir jo ikke noe gøy å holde på med fisk når de bare dør. To ancistrus i en 120 liter synes jeg egentlig er helt greit, men da trenger du nok ikke fler algespisere. Det kan bli tynt med mat

Lykke til!
har nett satt opp en 110L og oppi der skal eg ha

2 ancistrus
15 kardinaltetra
2 gurami (Blågurami trur eg, vertfall den rolige typen)
5-6 cory
10-15 kuhlii

Rett meg om eg er på villspor.

gratulere med nytt kar.
Rune 160L
har nett satt opp en 110L og oppi der skal eg ha 2 ancistrus 15 kardinaltetra 2 gurami (Blågurami trur eg, vertfall den rolige typen) 5-6 cory 10-15 kuhlii Rett meg om eg er på villspor. gratulere med nytt kar.


Kutter ut guramien såg nett at den krever 160L minimum så då øker eg kanskje kuhlii bestanden litt
Rune, her stjal du en annens tråd
Hvis du ønsker å legge inn egne tråder trykker du på "forum" øverst til høyre i den grønne stripa, velger kategori. (feks fisk, sykdom, foto, osv)
Og trykker "ny tråd"
Eller trykk rett hit og trykk på "ny tråd" Her er du under karpelaks/tetraer, så du vet det.
Sparesset
Rune, her stjal du en annens tråd :) Hvis du ønsker å legge inn egne tråder trykker du på "forum" øverst til høyre i den grønne stripa, velger kategori. (feks fisk, sykdom, foto, osv) Og trykker "ny tråd" :) Eller trykk rett [URLBLOCK1] og trykk på "ny tråd" :) Her er du under karpelaks/tetraer, så du vet det.


nei det var ikkje stjeling av en anens tråd det var ment som ett tips til Anette Frestad
ho har ett 120L og eg har ett 110L Fint og sammenligne. og gi ideer.

Så om det var sånn dere tok det beklager eg.
Anette Frestad
Jeg har allerede 2 ancistrus i 60literen som skal over i 120literen, så kan hvertfall ikke bytte ut disse 2 med ottoer.

Men da beholder du selvfølgelig de, mitt forslag var jo 2 ancistrus eller 5-6 ottoer:
-3 ancistrus -2 (eller bytt de ut med 5-6 ottoer)

Anette Frestad
Skjønner at dere mener at det blir mye fisk til et lite akvarium, men jeg syns at det er stort nok og ha for meg som 13åring, pluss at jeg ikke har plass til større akvarier.


Karet ditt er stort nok så lenge du ikke fyller det opp med for mange eller feil fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap