Startet opp nytt kar. hvor lenge bør det stå?

Heisann. Har startet opp mitt 375liters kar nå. Ny sand og nytt vann, men pumpene er brukt fra før. Er en brukt Fluval fx5, men har stått tørr i en uke. Ødlegger dette bakteriekulturen?
Har også satt oppi fluwal 4 pumpe fra mitt andre akvarie som er vært brukt i lang tid for å prøve å fortere få opp bakterie kulturen siden filtrene er gamle og "møkkete".

Brukte også aquasafe i det nye vannet.

Har tatt enkel vanntest bare med strips (vet dråper er best) å da er alt fint, men det måler jo ikke nitrit.
Bør det stå veldig lenge tror dere?
Går det fortere hvis jeg bruker litt vann fra mine andre kar i tillegg?

Noe som er lett å gjøre for å få fortgang i dette?

Er fluwal fx5 bra nok alene i dette karet eller bør jeg ha en innvendig ved siden av for bedre strømninger?
etter 1 uke er nok bakteriene døde så da må akvarie gå i 4-5 uker før det er oppe og går igjen...
Hvis jeg forstod deg riktig har du satt en fluval 4 som har vært i gang en stund oppi det nye karet? Tok du det rett oppi det nye karet uten å la det stå utenfor vann en periode? Isåfall har du jo hatt oppi et innkjørt filter, og da er det bare å slenge oppi fisken med én gang.
Riktig. Flytte fluwal 4 pumpen rett oppi så den er innkjørt ferdig. Men fluwal fx5 pumpen er ikke det siden den har vært tørr i en uke som jeg skjønner thomsen her.

Men alt vannet er jo nytt så for å få ned nitrit så må det vel stå en stund selv med innkjørt pumpe? Skulle gjerne hatt fisk oppi innen en uke så prøver litt forskjellig. Men lar tiden gå hvis folk mener det er riktig.
Filterbakteriene i et innkjørt filter fjerner amoniakk, gjør det om til nitritt og så nitrat veldig fort, og det er jo uansett ikke noe amoniakk i vannet du har hatt oppi, fisker kan introduseres umiddelbart. Har du lyst til å bruke det andre filteret som ikke var innkjørt bare setter du dette oppi karet sammen med fluval-filteret som er innkjørt. Etter 3-4 uker vil dette filteret bli innkjørt, og da har du to innkjørte filtre.
Ok. Takk for svar. Lærer litt hele tiden.
Da kjører jeg to filtre til jeg kan ta bort det ene. Holde nok med fluwal fx 5 pumpen alene tror jeg. Den er det vrikelig futt i. hehe
Hallo!! Ankeret først!

Står karet med det fx5'en oppi? I gang? Dersom dette har stått en uke uten å være i gang vil bakteriene ha dødd. Det betyr at det er fullt av dødt organisk materiale. Dette vil vel umiddelbart begynne å spy ut nitrit i store mengder?

Jeg ville vært veldig skeptisk til å bruke filtermaterialet i fx5'en sånn uten videre. vet ikke helt om det går an å "rense" det, eller om filtermaterialet må erstattes helt eller delvis.

Står mine filtre stille i mer enn to-tre timer bytter jeg filtermaterialet konsekvent. Så er det bare å begynne fra bunn av. Har derfor alltid et par ekstra filtre gående som kan settes inn når det kniper.

Tar jeg feil her hadde det vært kjekt om noen rettet på meg. Så slipper også jeg noen bekymringer.......

Har hatt utvndige filtre som har stått stille i innil 15 timer. Har startet opp igjen, men latt de første litrene med vann renne i en bøtte istedenfor i karet for å skylle gjennom filteret. Funker flott.

Hvis du har to filtre i et akvarium, vil de tilsammen tilpasse seg den biologiske belastningen (de næringsstoffene bakteriene skal leve av). Når/hvis du fjerner det ene filteret, fjerner du også en del av bakteriene og det vil ta noe tid før det gjenværende klarer belastningen alene. Vær derfor obs! på mulig ammoniakk og deretter nitritt i karet de første dagene.
Når jeg fikk fx5 pumpa så gjorde jeg alt rent og lot det tørke så det ikke skulle tørke da jeg ikke visste når jeg fikk det opp å gå. Bakteriene er nok døde, men det burde ikke være alt for mye møkk da jeg renset alt grundig?

Første vannet gikk ut før slangen ble satt i karet tilfelle det var noe i slangen.

Denne fx 5 er i full gang nå sammen med en ferdig innkjørt fluval 4 som sto i mitt andre kar. Så da lurer jeg på hvor lenge det må stå. På stripsen min er kvaliteten bra, men vet jo av den lille erfaringen jeg har at dette ikke er bra nok.

Kjørte også aqua safe på nye vannet selv om jeg ikke pleier å bruke det noe særlig.
Finn Tore Gulbrandsen
Når jeg fikk fx5 pumpa så gjorde jeg alt rent og lot det tørke så det ikke skulle tørke da jeg ikke visste når jeg fikk det opp å gå.


Her skulle det stå:

Når jeg fikk fx5 pumpa så gjorde jeg alt rent og lot det tørke så det ikke skulle LUKTE da jeg ikke visste når jeg fikk det opp å gå.

Skrive leif.
Jeg har to helt like innvendige pumper som jeg bytter på og bruke.
Når det ene går tett så setter jeg inn det andre som ble rengjort og satt vekk når det var tett.
Men siden dette har vært tørt i 2-4 uker så er jeg veldig på vakt og tester daglig i tilfelle det blir noe ammoniakk eller nitritt oppblusning.
Det hende meg nesten 50% av gangene.

Dette gjør jeg på denne måten siden det da ikke vil ta mer en 5min og få igang en rengjort pumpa.

For om jeg skulle ha bare brukt en så hadde akvariet stått lenge uten pumpe.


Jeg er redd B. Andersen har rett. Det er risikabelt å starte opp ei pumpe med gammelt filtermateriale uansett hvor "rent" det blitt gjort. Nesten som å begynne på nytt, føler jeg.
Kjører en innkjørt pumpe ved siden av, har fisken i å alt funker bra nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Kalle
Reklame for plussmedlemskap