Sterk strøm?

Skal det være "sterk" strøm i akvariet?
Jeg sliter veldig med filteret og pumpa. Aner egentlig ikke hvordan det skal brukes, men akkurat nå er det ganske mye bevegelse i overflaten.. Hjelp!
Det kommer helt ann på hva slags fisker du har, noen skal nesten ikke ha strøm i det hele tatt og andre skal ha en del. Hva slags pumpe har du?
sterk og sterk,

Det skal jo være bevegelse i overflaten.
Hvor stort akvarie er det du har?
Og hvilke pumpe brukes i det i dag.
Jo raskere vannet sirkulerer og blir filtrert -jo mindre er sjansen for at fisk kan bli utsatt for NO2/NH3/NH4.

Uavhengig av om det er snakk om fisk som lever i stille eller strømmende vann -så er det en fordel med god sirkulasjon i akvariesammenheng.

Begrepene "sterkere" og "svakere" er så relative at det nærmest blir umulig å veilede uten eventuelt å se en video av karet ditt...
Det er kort fortalt viktig med bevegelse i vannet -også under overflaten.
det spørs helt hvordan type fisk du har. jeg for eksempel har et kar med sølvhai, å der har jeg to utvendige pumper, samt en sirkulasjons pumpe. i et annet kar har jeg scalare, der har jeg bare en innvendig pumpe som lager mye bevegelse i overflaten, men ikke så mye at scalaren føler mistrivsel.
det skal ikke bare være bevegelse i overflaten, men også under vannskorpen, men som sagt, det spørs helt hvordan type fisker du har osv.
Har 49l.
Innvendig pumpe, og mer enn det vet jeg egentlig ikke, men det er nå alltid noe med den som er rart: (
Er pumpa fast i selve akvariet? (innebygd)
Hvor mange fisker har du i karet?
Hvor ofte har du 1/3 vannbytte.
Hvor lang nedi vannet er utblåset på pumpa?

Spør om dette siden du sier det er noe rart her.

ser og at du ikke har registrert akvariet på profilen din.
blir enklere om du legger ved hvordan pumpe, innebygd eller ikke, hvordan type fisk du har og litt diverse.
B. Andresen
Er pumpa fast i selve akvariet? (innebygd) Hvor mange fisker har du i karet? Hvor ofte har du 1/3 vannbytte. Hvor lang nedi vannet er utblåset på pumpa? Spør om dette siden du sier det er noe rart her. ser og at du ikke har registrert akvariet på profilen din.


Ja, pumpa er innebygd. Det er et resun DM 320-akvarium.
Akkurat nå har jeg 6 eller 7. ( Tre eller fire algesugere. Litt usikker)
Har vannbytte en gang i uka.
Det er rett under overflaten.

Har registrert det nå, men er veldig lite informasjon der.
hei

Jeg søkte det opp og fant siden dems og for meg ser dte u avt til at akvarier ditt ikke er på mer en 22 liter.

En annen ting er at om du løfter på lokket og seretter på toppen(siden) røret som er til pumpa ser du da en svart runding som du kan skru på?
I såfall så vil jeg tro at denne er til og synke eller øke gjennomstrømningen i pumpa.
Finner ingen sånn ting som kan vris på :o
ok. da tok jeg feil.

På bilde minnet røret om det jeg selv har i det 6.kantede karet mitt derfor spurte jeg. har du prøvd oog legge til en ekstra liter vann?
Gjør gjerne det og se da om strømningene avtar.

Jeg er litt på dypt vann her men vil gjerne prøve og hjelpe deg forde.
På dypt vann, hihi.

Er ikke plass til mer vann oppi der nå.

Veldig fint at du hjelper! Er fortsatt ny på dette med akvarium og mange spørsmål oppstår.
Vil det beste for småfiskene mine.
Ja jeg forstår deg godt.


Hva kan enn gjøre da da tro? Hmmmmm........

Tenker....

Jeg var inne på siden din og ser at du er usikker på hvilken fisker du egentlig har.

Du kan jo lage en personlig tråd. den opner du via din egen side. der kan vi snakke litt mer fritt. og ikke oppta så mange innlegg her. jeg hjelper deg gjerne med og finne rett navn så det kan registreres på akvariet ditt.

Hva syns du om dette forslaget? trykk gjerne på bilde av meg og ta kontakt med meg via min tråd.
Bevegelseshastighet og gjennomstrømning i filteret
Jeg er ikke ekspert på dette, men så vidt jeg har fått med meg og lest meg til så er det slik:

Du bør etterstrebe litt bevegelse i overflaten. Bevegelse i overflaten gjør at oksygen kommer seg ned i vannet pga. at det hindrer at det danner seg et belegg der og at bevegelsen i seg selv gjør at oksygenet over overflaten blander seg med vannet. Selvom plantene også lager litt oksygen er dette antagelig ikke nok for fiskene, så litt bevegelse er bra.

Når det gjelder bevegelse nede i vannet så er det bra om det er en jevn bevegelse i hele akvariet slik at vannet som suges inn i filteret er "møkkete vann", og ikke bare det rene vannet som kommer ut av filteret som suges tilbake. Dette behøver ikke å være en kraftig bevegelse. Det holder antagelig at det er knapt merkbart. Bittelitt svai på noen av plantene innimellom er antagelig helt greit. Når det er sagt så er det ikke noe problem om bevegelsen er større. Hverken for fisk eller planter. Som noen har nevnt varierer det hva fiskene liker av strøm. De som lever i elver med sterk strøm i naturen er bygget for dette, mens de som lever i stille vann liker antagelig det. Dine fisker tror jeg skal trives helt greit med det meste.

OME
Jo raskere vannet sirkulerer og blir filtrert -jo mindre er sjansen for at fisk kan bli utsatt for NO2/NH3/NH4.


Dette er bare delvis korrekt. Det som er viktig er at bakteriene i filteret får jobbe med å omdanne farlige avfallsstoffer (NH4 og NO2) til mindre farlige stoffer (NO3). Dersom vannet går saktere gjennom filteret får bakteriene bedre tid til å bearbeide vannet, så litt lavere gjennomstrømningshastighet er ikke nødvendigvis dumt. Men jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye om det.

Et par ting som er viktig:

1) I et helt nytt akvarie må man la akvariet med filter gå en stund før man putter oppi fisk. Dette er for at bakteriestammen i filteret skal få tid til å bygge seg opp. Setter man i fisk med en gang kan man få problemer med at farlige avfallsstoffer bygger seg opp og man må skifte vann veldig ofte inntil filteret er i gang. Om du har hatt i fisk med en gang (en helt vanlig feil å gjøre så kan det være lurt å kjøpe seg noen målesett for å ha kontroll på dette. (Måling av NH4 og NO2 først og fremst.) Da kan du bytte vann ofte inntil du ser at det blir mindre av disse stoffene.

2) Filtermaterialet inni filteret må rengjøres en gang i blant. Hvor ofte varierer mellom annenhver uke og en gang i året avhengig av filtertype, antall fisk, planter, osv. men du merker det etterhvert på bevegelsen. Når det blir veldig lite bevegelse er filteret antagelig tatt med plantedeler og sånt og bør ha en liten rengjøring.) Når du gjør dette, og dette er veldig viktig, IKKE vask det reint under springvann. Bruk en bøtte med litt av akvarievannet og bare klem litt på filtermaterialet for å få ut den verste møkka. Grunnen er at du ellers skyller ut hele bakteriestammen i filteret, og dermed er du tilbake på start igjen...

Forøvrig er kompisene dine Platy. Misfitsene er jeg ikke sikker på men det kan være Otto.

Ønsker ellers lykke til med akvariehobbyen!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap