Trenger hjelp fort! algevekst i nystartet akvarium!!

Hei!
Nå har 120literen min stått i 12dager, og det gror alger på roten! Det er sånn grønnaktig i fargen, og likner litt på gress, tror jeg. Og akvariet har jo ikke stått lenge nok til at jeg kan ha algeetere i akvariet enda! HVA skal jeg gjøre før det sprer seg over hele akvariet?
Har hatt store problemer med alger i det forrige akvariet, så dette er et mareritt for meg, med alger og sånt.
Har hørt at man kan ha noen få algeetere i akvariet etter 14dager, er det sant? Isåfall, hvilke algeetere vil dere anbefale da?
Har ikke kameraet i nærheten nå, så jeg får ikke tatt bilde av algen.
Med alger allerede lurer jeg litt på hva slags lysstoffrør du bruker ( rødt lys i de? ) og hvor gammle er de? hvor mange timer pr dag har du lyset på?
Det er ikke rødt lys i de, og de fulgte med når jeg kjøpte akvariet i forrige måned, så regner med at de er ganske nye.
Er ikke alltid jeg har på lyset i akvariet, isåfall er det bare noen få timer annenhver dag eller no', siden det ikke er fisker i enda.
Men for et par dager siden så glemte jeg og skru det av, så de sto på hele natta. Men det kan vel ikke komme alger så fort pga det?
Hei

Når jeg kjøper nytt akvarie så kjøper jeg altid med nye lysrør eller sparepære som er beregnet på akvarie.
Dette siden det ikke er altid er satt inn lysrør som er beregnet på akvarie.

Der det er plass til 2 lysrør så bruker jeg

1 som heter GLO LIFE
og
1 som heter GLO FLORA.

Tja et uhell med lyset slik du forklarer har i hvertfall ikke gjort skade hos meg før. Kan det være BGA? les litt om det å sjekk det ut.
Hei

som et lite tips vedr lyset, du får en "timer" eller koblingsur til å sette i kontakten for en billig penge, koster vel 39 kr for en på Europris, og selv kjøpte jeg en tre-pakning på butikken som heter "Jula", for kr 99... disse funker helt flott!!
B.Andresen: Ok, kanskje jeg får ta turen ned på dyrebutikken og kjøpe nye lysrør da.

Trym81: Nei, det er ikke BGA, ser mer ut som gress.

Vegard Ulset: Takk for tips! Har kjøpt meg en sånn, men skjønner ikke hvordan jeg stiller den inn.

Jeg kommer til og ta roten opp i morgen og skrubbe den for og se om algen forsvinner, siden det er bare den det er kommet alge på.
Men er det for tidlig og ta i noen algeetere? Hvilke kunne jeg ha hatt i, som er mest effektive?
På de jeg har, så er det en sånn svart ring utenfor klokkeslettene, hvor man trykker inn sånne små plaststykker.... hver av disse angir da enten 15 eller 30 min, etter som åssen uret er laget.... I tillegg er det en bryter på siden, hvor du enten velger "på", eller "ur".... sett den på ur...

forsøk så med ei vanlig lampe, plugg den i, og sett uret i veggen.... vri så hele den ringen rundt med klokka, og du vil se lyset tenner og slukker på de tidene du har trykket inn de plast-stykkene til.....

det er så ei pil, som angir "nå", vri så hele ringen til hva klokka er nå, og den vil tenne å slukke som ønsket..... den ringen går altså rundt selv når uret er i kontakten..

Håper det ble til mere hjelp enn forvirring

Vi har to små sugemaller, de jobber svært iherdig, og holder det grønne stort sett i sjakk her....
Det er nok for tidlig ja. Det tar ca 4-6 uker, i enkelte tilfeller kan det ta 8 uker før akvarie er innkjørt skikkelig.
Når det er gått 3-4 uker kan du teste vannet men dråpetester og se hvordan det er med amoniakk, nitritt og nitrat.
Det høres ut som du har fått trådalger eller skeggalger. Står den rota midt i strømmen? Prøv uansett å holde det i sjakk ved å ta ut rota og skrubbe den jevnlig for å holde det unna. Nytter ikke det kan du prøve algemiddel, feks happy life. Du kan lese om hvordan det fungerer i denne tråden

PS: dette middelet fungerte meget bra på skegg og trådalger hos meg, skeggalgene har aldri kommet tilbake, men trådalgene kom tilbake i et av karene mine...

Les også artiklene om alger, så ser du sikkert hva slags alge det er du har fått
Ser du ikke har så mye planter.

Ville satt i flere for å "forebygge" for mer algevekst =)

Da helst hurtigvoksende, som vannpest og vallisneria.
Tråalgerkan være trøblete å bli kvitt uten å bruke div. midler.

Jeg ville ikke investert mye i planter før du har litt kontroll på algene.
Har en 128 liter hvor disse algene har etablert seg og de trives godt på anubia og andte planter med store blader.

Har flaggcikide som holder veksten i sjakk, men den spiser da også alle nye skudd anubian kommer med.

Under finner du en link til www.aquaristikshop.com

Her kan du kjøpe slike midler samt for veldig billig.
Du slipper tysk moms 19%, men må betale norsk 25%.
Det blir allikevel veldig billig.

Algebekjempelse

Hvis du har litt problemer med alger kan du anskaffe deg lav toppluesnegle. Disse er bittesmå gjør ingen skade og er mange når det er mye alger og få når det er lite.

Folk kaller de pestsnegler men de er ypperlige hjelpere i karret.
Du kan også anskaffe en liten koloni med gule kuleskjell. Disse er små og vil ikke dominere i karret, men vil fungere som levende filter. De renser vannet for svevealger og mindre organismer.

Akvariereker.no selger disse til rundt 40 kr. stk.
Tror jeg bare har de plantene jeg har nå, for en av dere skriver at jeg bør ha flere og en sier at jeg ikke burde kjøpe flere planter. Syns selv at det er nok planter uansett.
Takk for tipset om Happy Life! den skal garantert prøves ut. Skal ta å skrubbe rota idag, så det ikke er flere alger igjen på den, og så får jeg vente å se om det kommer mer alger.
Jeg skal ta og skjekke ut hvilke alger det er jeg har, for det har jeg ikke fått gjort enda. Idag har de vokst enda mer, og blitt litt mer brunaktige i fargen.
Skal også få skjekket det med lysrørene

Gard Sculhus skriver noe om flaggciklide, burde jeg kjøpe det? og kan jeg ha den i nå etter 12dager? Passer den sammen med dverg-og perlegurami?

Dere er til stor hjelp
He he ikke bare for å løse dette problemet...den kan bli en 20 cm...
På den andre siden er det en meget pen og elegant ciklide hvis en har stort nok karr.

For å være ciklide er den ganske fredlig......men det er en ciklide.....og de kan være uforutsigbare.

Du kan jo snu helt på flisa og lage deg et 120 liter rekekarr med snegler osv... da går det ganske av seg selv og du trenger ikke tenke så mye på de algene. Uten fisk i vannet blir det heller ikke over foring som er algenes beste venn
jeg har to VIFTEREKER
Disse kan bli 15cm lange, utrolig vakre, men er helt fredlig. De filtrerer vannet for plakton og ville nok faktisk hjelpe til med algeveksten.

Mvh.
Gard
hat hørt at det anbefales og mørklegge akvariet dersom enn sliter med alger. Det som jeg er litt usikker på er om det gjelder alle type alger, men du kan jo forsøke.

Med og mørklegge mener jeg dekke det helt til så det ikke kommer noe som helst lys inn i det.
Gard Schulhus
Tråalgerkan være trøblete å bli kvitt uten å bruke div. midler. Jeg ville ikke investert mye i planter før du har litt kontroll på algene. Har en 128 liter hvor disse algene har etablert seg og de trives godt på anubia og andte planter med store blader. Har flaggcikide som holder veksten i sjakk, men den spiser da også alle nye skudd anubian kommer med. Under finner du en link til www.aquaristikshop.com Her kan du kjøpe slike midler samt for veldig billig. Du slipper tysk moms 19%, men må betale norsk 25%. Det blir allikevel veldig billig. [URLBLOCK1] Hvis du har litt problemer med alger kan du anskaffe deg lav toppluesnegle. Disse er bittesmå gjør ingen skade og er mange når det er mye alger og få når det er lite. Folk kaller de pestsnegler men de er ypperlige hjelpere i karret. Du kan også anskaffe en liten koloni med gule kuleskjell. Disse er små og vil ikke dominere i karret, men vil fungere som levende filter. De renser vannet for svevealger og mindre organismer. Akvariereker.no selger disse til rundt 40 kr. stk.


Hvorfor ville du ikke plantet nye planter før algene var under kontroll? Var det fordi de ikke skulle vokse på de nye plantene?
Er nysgjerrig bare... =)

Mulig det bare er meg, men jeg hadde masse/mest mulig planter fra begynnelsen, og det er ikke en eneste alge i mine kar. Kanskje det er greia for å unngå alger. Og at det ikke nytter å sette inn nye når algene først har kommet =) Var det det du mente?

Plantene er dyre i butikker, men jeg var så heldig å få/kjøpe overskudd hos private.

Skal love deg at det ikke blirnore rekekar på meg, nå som jeg først har kjøpt meg et så pass stort akvarium så skal jeg jaggu meg ha fisker i det! hehe
fikk ikke tid til og skrubbe rota idag, så det tar vi i morgen.
Takk for alle råd og tips! Det har vært til god hjelp
Inaktiv bruker
Anette Frestad
Skal love deg at det ikke blirnore rekekar på meg, nå som jeg først har kjøpt meg et så pass stort akvarium så skal jeg jaggu meg ha fisker i det! hehe fikk ikke tid til og skrubbe rota idag, så det tar vi i morgen. Takk for alle råd og tips! Det har vært til god hjelp :-)


Hehe bare vent til du ser de på butikken! Uten tvil en av de kuleste skapningene du finner under vann.

Tror også på tipse om å ha mye planter i akvarie for å forhindre algevekst, har selv litt av hvert og er ikke plaget med alger. Var faktisk innom en venn av meg å skrapte noen alger av hans kar (ingen planter) og matet bunn-dyrene mine med de
Rutta89
[QUOTE=Gard Schulhus]Tråalgerkan være trøblete å bli kvitt uten å bruke div. midler. Jeg ville ikke investert mye i planter før du har litt kontroll på algene. Har en 128 liter hvor disse algene har etablert seg og de trives godt på anubia og andte planter med store blader. Har flaggcikide som holder veksten i sjakk, men den spiser da også alle nye skudd anubian kommer med. Under finner du en link til www.aquaristikshop.com Her kan du kjøpe slike midler samt for veldig billig. Du slipper tysk moms 19%, men må betale norsk 25%. Det blir allikevel veldig billig. [URLBLOCK1] Hvis du har litt problemer med alger kan du anskaffe deg lav toppluesnegle. Disse er bittesmå gjør ingen skade og er mange når det er mye alger og få når det er lite. Folk kaller de pestsnegler men de er ypperlige hjelpere i karret. Du kan også anskaffe en liten koloni med gule kuleskjell. Disse er små og vil ikke dominere i karret, men vil fungere som levende filter. De renser vannet for svevealger og mindre organismer. Akvariereker.no selger disse til rundt 40 kr. stk.


Hvorfor ville du ikke plantet nye planter før algene var under kontroll? Var det fordi de ikke skulle vokse på de nye plantene?
Er nysgjerrig bare... =)

Mulig det bare er meg, men jeg hadde masse/mest mulig planter fra begynnelsen, og det er ikke en eneste alge i mine kar. Kanskje det er greia for å unngå alger. Og at det ikke nytter å sette inn nye når algene først har kommet =) Var det det du mente?

Plantene er dyre i butikker, men jeg var så heldig å få/kjøpe overskudd hos private.



Eneste grunnen til at jeg ikke ville ha tilført planter nå er fordi det er et helt nystartet karr. Man kan enkelt behandle det med ganske sterke algedrepende midler ved senket vannstand og slukket lys. Trenger ikke tenke på fiskene. Plantene overlever behandlingen. men tenkte de kunne tilføres etterpå. Noen fisker er sensetive til diverse preparater. Etter min er faring er det ikke bare bare å bli kvitt trådalger.

Dette er alger som vokser veldig fort og sprer seg på omtrent alt det skal være i karret. De kan fort bli svært dominerende.
Trolig har dette kommet med roten da det ikke oppstår av seg selv.
Litt kipt hvis det tar over hele karret og man har fisk og planter som blir dekket.

Eneste jeg sier er at jeg ville tatt denne kampen før jeg fylte opp karret. Tar litt lengre tid før fisk kan tilføres men den er mye greiere og bli kvitt trådalgene.
God plantevekst skaper oksygen som er med å redusere algeveksten, men tror ikke det hadde bremset trådalger noe særlig.
Hornblad er bra når man har alger. den utsonderer ett stoff som "konkurerer ut algene"
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap