Forelska i kulefisk

Eg er blitt vanvitti forelska i kulefisk ! eelsker di !!
har sikkert sett på vidioer i en halvtime når di spiser , herlige skapninger altså !

men nå har det seg slik at hjerte mitt ble knust nokk en gang , jeg har eit 54L akvarie og det ser veldig negativt ut med drømmen min om kulefisk .
siden jeg er nybegynner må jeg nokk ha ferskvanns akvarie , men er akvariet mitt for lite for ein ferskvanns kulefisk ?

spørsmål :

- Kan jeg ha (ferskvanns)kulefisk i mitt 54l kar ?
- Må du slipe nebbet til kulefisken om den får sneiler ?
- Hvordan sliper du nebbet ?
- Hvor mye koster en kulefisk der du bor ?
- Kan den gå med algeeterer eller blir den spist opp da ?
- Har du andre svar om ting du tror jeg kan lure på ?
Flott artikkel om kulefisk her.
Biter dverg kulefiskene hardt ?
slik at det jør vondt ?
Hva skal du innimellom tennene på kulefisken å gjøre når den er våken?
Sparesset
Hva skal du innimellom tennene på kulefisken å gjøre når den er våken?


Nei , eg så bare på en vidio på youtube av ein som matet kulefisken med hendene å ble bitt . og så tror jeg at eg leste at di bet hardt , husker ikke helt
Det er mange tråder angående kulefisk hvis du søker her inne. En tråd om kulefisk for nybegynner finner du her feks
Amanda Iversen
- Kan jeg ha (ferskvanns)kulefisk i mitt 54l kar ?

Dvergkulefisk er det eneste du har plass til i karet ditt.

- Må du slipe nebbet til kulefisken om den får sneiler ?

Det kommer litt an på arten. Noen arter trenger faktisk ikke snegler. De fiskespisende kulene har nemlig ikke den tannveksten som en del andre kuler har. De fleste andre må ha snegler minst to ganger i uka. Men så har man Sør-Amerikansk kulefisk. De har så ille tannvekst at du nok må regne meg å leke tannlege, selv med god tilgang på snegler.

- Hvordan sliper du nebbet ?

Leser du engelsk, er det en artikkel om emnet her.

- Hvor mye koster en kulefisk der du bor ?
Prisen varierer enormt, fra butikk til butikk og fra art til art.

- Kan den gå med algeeterer eller blir den spist opp da ?

Jeg vil fraråde å holde kulefisk sammen med annen fisk. Det finnes selvsagt unntak, men hovedregelen er at kulefisk skal holdes i artskar. De kulefiskene som ikke dreper andre fisker, er ofte fæle til å nappe finner, og derfor veldig stressende for andre fisker, og derfor bør de ikke holdes sammen av den grunn.

- Har du andre svar om ting du tror jeg kan lure på ?

Kulefisk er generelt krevende fisker å holde. De er følsomme på vannkvaliteten, samtidig som de er utrolig grisete når de spiser. Det er ingen god blanding. Derfor kreves strenge vannbytterutiner. Et minimum er å bytte 50 % av vannet hver uke.

Kulefisker er intelligente fisker, og krever stimulerende omgivelser. Mange trenger godt beplantede kar.

Stol IKKE på informasjon fra dyrebutikker. De fleste dyrebutikker har ikke peiling på kulefisker, selv om de sier det motsatte. Det er flere kulefiskarter som nesten konsekvent selges under helt feil forutsetninger, som f. eks. grønn kulefisk og åttetallskulefisk, som begge veldig ofte selges som ferskvannsfisk, men som begge er brakkvannsfisker. Grønn kulefisk skal i tillegg over i saltvann når den blir stor. Planlegger du å kjøpe en kulefisk, bør du rett og slett lese deg opp på arten før du kjøper den (det gjelder forsåvidt for all fisk, men det er utrolig mange kulefisk som selges under fullstendig feil informasjon).

Veldig mange kulefisker kommer med en ladning innvollsorm når man kjøper dem. Kulefisk er veldig utsatte for nettopp dette, så det er greit å være forberedt på det. Personlig kjører jeg rutinemessig alltid kur mot innvollsorm når jeg får ny kulefisk i huset. Man må også være klar over dette når man plukker ut fisken i butikken. Ikke kjøp kuler med innsunkne mager. De er syke, og det er mange man ikke greier å berge livet på. Særlig er dette aktuelt når det gjelder dvergkulefisk. Siden de er så små, går det ganske fort nedover med dem, hvis de er syke. Jeg ville ikke ha kjøpt en dvergkule som har tegn på innvollsorm.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette
Reklame for plussmedlemskap