Frakt av stort akvariet ?

Hei
Er det noen som har tips på hvordan man sikkert kan frakte et akvarie på 150 cm.
Har ikke tillhengerfeste på bilen , men kan få lånt en bil tror jeg.
Hva skal jeg beskytte akvariet med ?
henta mitt på 160 cm. med ei st.vogn.
Kjørte mitt 450 liter fra Kr. sand til Stavanger i bagasjerommet på stasjonsvogna.

Kjørte faktisk 900-literen også i den, men bare noen mil. Det stakk en halvmeter utenfor. Ingen spesiell beskyttelse. Passpå at ingenting kan velte inn på glasset og slå hull.

Fraktet mitt 250liter inni en mini cooper, alt er mulig
ok, Kan få lånt en varebil.
Men jeg må vel ha noe for å beskytte akvariet?
Noen som vet hvor tungt et tomt akvarie på 150x60x60 er?
Tror varebil ville vært fint. ikke alle stasjonsvogner har mål som passer 150cm
Men sørg for at du har med deg noen til å løfte. Det er tungt, tipper kanskje 50kg eller mer, men trøbbelet er at det er så stort at du vil kanskje få trøbbel med å få manøvrert det godt.

Kanskje er selgeren ikke så ivrig på å bære så mye, men du trenger i alle fall hjelp til å få det inn.
50 kg??? hahaha
Mitt er 160 langt og på 600 l. Veier nok ihvertfall rundt 120-150 kilo. 2 mann hadde iallefall store problemer.....men det gikk
Vi var to sterke og godt trente menn som bar en 450 liter med mål 150x50x60 opp i annen etasje hos meg. Stakkars kompis som fikk det meste av vekta da han bar bakerst, på vei opp trappa. Vi svetta som to griser etter den økta, herregud så tungt det var.
Beklager selektiv hukommelse.. mye mer enn 50 kg.
Sannsynligvis var det nok bæremannskapet som tok størstedelen av byrdene... Det var på 430. Og vi gikk ned en etasje..
akvafil
Vi var to sterke og godt trente menn som bar en 450 liter med mål 150x50x60 opp i annen etasje hos meg. Stakkars kompis som fikk det meste av vekta da han bar bakerst, på vei opp trappa. Vi svetta som to griser etter den økta, herregud så tungt det var. :)


Må dele resten av denne historien med dere, for jeg bar det ned også.

Solgte karet til en asiater over telefon og forklarte at karete var fryktelig tungt.
- Du må ha med deg bærehjelp, ellers får vi det ikke ned trappa, sa jeg.
- Ok, jeg ta med, sa kjøper.

Tre timer senere ringer det på døra, og der står en spinkel kar i 50-åra på rundt 1.60cm, og han hadde tatt med seg kjærringa!!

Stakkars folk, da vi var ferdige med sjauinga så han helt knekt ut, hehe.
akvafil
[QUOTE=akvafil]Vi var to sterke og godt trente menn som bar en 450 liter med mål 150x50x60 opp i annen etasje hos meg. Stakkars kompis som fikk det meste av vekta da han bar bakerst, på vei opp trappa. Vi svetta som to griser etter den økta, herregud så tungt det var. :)


Må dele resten av denne historien med dere, for jeg bar det ned også.

Solgte karet til en asiater over telefon og forklarte at karete var fryktelig tungt.
- Du må ha med deg bærehjelp, ellers får vi det ikke ned trappa, sa jeg.
- Ok, jeg ta med, sa kjøper.

Tre timer senere ringer det på døra, og der står en spinkel kar i 50-åra på rundt 1.60cm, og han hadde tatt med seg kjærringa!!

Stakkars folk, da vi var ferdige med sjauinga så han helt knekt ut, hehe.
Må si jeg er imponert over kjærringa hans. Selv slet jeg mer enn jeg hadde godt av
Bærte mitt kar på 180 liter alene....
ikke noe jeg anbefaler. Var helt pumpa og full av adrenalin, da det flere ganger holdt på å glippe for meg. SKAL ha med noen å bære neste gang.

Hadde det i baksete på bilen min. Pakka det inn med tepper.

Akvafil. haha ser det for meg.

Lykke til

Espen
Heidi Jensen
ok, Kan få lånt en varebil. Men jeg må vel ha noe for å beskytte akvariet? Noen som vet hvor tungt et tomt akvarie på 150x60x60 er?


Hvis glasstykkelsen er omtrent standard med 12 mm i sider og 15 mm i bunn, vil akvariet veie ganske nøyaktig 115 kg.

--
Jøran
Tja mannen min og jeg har nok bært div. akvariier på ganske mange liter og vi er ikke av de yngste og med dårlig rygg begge to ,men alt går hvis en legger godviljen til det
Ville forøvrig lagt et pledd eller noe under det så det ikke ble ript opp underveis og sørget for at det ikke ble så veldig mye vridninger på det ved bæringen da dette kan forårsake lekkasje.
Det høres jo ikke far-fetched ut det? Jeg bærte min 110-liter alene fra butikken og hjem, og det var null problem.
Å få 180 literen ut av bilen samt å få låst opp dør og trykt på heis var det verste.
Man bærer det med livet som innsats og hviler det på foten.
Blir svett når jeg tenker på det igjen.
Som sagt skal jeg ALDRI gjøre det igjen. Har jo trent styrke før, men det var tungt.

så det går. hehe

Espen
Der normale mennesker krever 2-3 personer for å løfte et 160 cm. kar så kommer du og forteller at du tar et 180 l. kar alene under armen. Er du så stupid at du trur at andre trur på dette så okey,hvis ikke så spar oss for dette tullpreiket. Ok?
Elwaro, prøv å unngå negative personkarakteristikker, det skaper raskt dårlig stemning. Forøvrig har jeg flyttet en akvastabil 160 liter ned og opp fra kjelleren min alene (for å testfylle etter resilikonering). Det er tungt men det går. Og jeg er jente, dog rimelig hard i klypa :o)

Til saken:
Hvis du frakter i henger, ha gjerne en isoporplater under karet for å redusere spenninger fra hump og dump. Når jeg flytter kar surrer jeg noen runder plastfolie rundt karet for å unngå å få riper under flyttinga.

Jeg har også alltid testfylt karet ute eller et rom med sluk i tilfelle karet har blitt svekket under transport. Bare for sikkerhets skyld.

Greit å være 3 til å bære. 2 kan bære karet, men fint å ha en 3. person som kan ta et tak der det er trangt, sving eller det skal opp eller ned.

Lykke til :o)
Elwaro, husk nå at det er forskjell på 160 CM og 180 LITER ;o)

Jeg har faktisk båret en 180 liter alene også. Går helt fint det :o)
Bar ene storkaret mitt på 100x50x40 alene, dog ikke lengre enn noen meter til ny plassering, men det gikk. MEN det anbefales ikke og begi seg ut på slike ting alene! Vil nok anbefale som andre her å få hjelp til slike ting. Jeg brukte en gammel skumgummimadrass når jeg flytta karene mine mellom gammel og ny bolig. Fungerte fint det

elwaro: For enkelte av oss så er det kun vilje og stahet det står på. Så det kan gå å flytte på akvarier av denne størrelsen alene, men er ikke så lurt. Men så var det denne staheten da.....
Tilfeldig bekjentskap
© Elizabeth Sandvær
Reklame for plussmedlemskap