Ballongfisk

Vi er nyfrelste akvarister med et 55 liters kar, og etter å ha ventet på vannmodning i 5 uker (ja da, her skal alt gjøres riktig og vel så det!) tok vi med vannprøve til butikken. Alt var fint, og det var bare å sette igang. Vi forklarte at vi var nybegynnere, og skulle ha 3-4 fisk i starten, enkle og fredelige fisk. Min datter falt for en asiatisk kulefisk, den fikk vi beskjed om at var grei å starte med, samt at de anbefalte oss to gullgurami og en ancistrus. Så det kjøpte vi. Nå har guramiene mistet/fått bitt av de lange "føleantennene", og kulefisken er nokså frynsete i finnene blitt. Etter å ha lest på nett tror jeg ikke disse fiskene var de mest fredelige dessverre. Man skal visst ikke tro alt de butikkansatte sier.
En annen i butikken sa til meg idag at dette var en dårlig anbefaling så hun tilbød oss å ta med fiskene tilbake og få noen andre slag. Hun hadde noe hun kalte ballongfisk som skulle være enkle og fredelige, de så morsomme ut, men jeg tenkte nå å høre litt her om noen vet noe om lynne og om de er greie nybegynerfisker?
De var i flere farger, ihvertfall oransje, blå, sølv. Har de noen slektskap med molly?? Jeg har googlet litt, men fikk bare opp bilder av noen piggete greier, det er ikke dem.
Jeg har ihvertfall lært å sjekke litt selv, og ikke ta alle anbefalinger fra butikken for "god fisk"!
Kulefisk bør holdes i artskar uansett hva slags kulefisk det er. Noen KAN holdes med større fisk i et stort akvarie men kulefiskene er forskjellige og det er helt utrolig at du ble anbefalt denne som en 'grei' fisk å begynne med i butikken. Spørs om den har smakt litt på finnene til guramien din. Sjekk denne:
Ballongfisk er vel genmanipulert molly? Ikke kjøp det.. Kjøp heller fisk som er naturlig, er mye vakre, lettholdte fisk som ikke er avla i filler fordi vi vil ha noe kult å se på.
Men uansett, vi har alle gjort blemmer i starten! Her inne finner du artikler og info om alt du trenger å vite egentlig.
Les: Så du tror du vil ha en kulefisk?

Ellers enig med Elisabeth, kjøp heller fisk som ikke er tulla med og kan leve/svømme normalt.
Ballongfisk
Ballongfisk er en type molly. Den er tuklet med og ser noen ganger rimelig rare ut.

Skal du ha flotte fisker med spesielle farger, og de samtidig er fredelige, ville jeg valgt platy og molly.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap