Vaske akvarium

Hei!

Når man kjøper seg et brukt akvarium, må man vaske det før man heller vann oppi da?
Hva bruker man i så fall? Salmiakk?

Og heller man bare vanlig ubehandlet springvann oppi og lar varmekolben varme opp vannet?
Jeg ville definitivt vasket brukt utstyr før jeg tok det i bruk. Jeg vet ikke hva folk anser for ideelt, men jeg liker å desinfisere det med klor. Uansett hva du bruker av såpemiddel så må du skylle godt. 3-4 ganger til når du tror det er godt nok
Jeg bruker bare salt. Lunket vann og godt med salt oppi. Skulle jeg brukt noe annet måtte det vært klor. ALDRI noe som minner om såpe. Klor fordamper og etterlater ingen rester av betydning.

Og så bruker jeg kaldt vann rett fra springen og lar varmekolben varme det opp. Alternativt tar jeg halvt om halvt med rent vann og vann fra et annet akvarium.
Jeg ser ingen nødvendighet i å bruke noe mer en vann til å skylle akvariet med, ferskvann til ferskvann iallefall. Har mitt tredje brukte akvarie nå, aldri styrt noe mer med det. Det jeg har oppe nå var til og med brukt som terrarie. Vært oppe og gått i to måneder, ingen fiskedød ennå.
Takk for svar!

Virker som om folk har litt forskjellige meninger da.
Men hvis det f.eks var noen fisk i akvariet som var syke, kan sånne ting sitte igjen i akvariet hvis jeg ikke vasker godt nok?

(Akvariet har ikke blitt brukt på en ganske god stund tror jeg)

Virker litt skummelt å vaske med klor. Hvordan er jeg sikker på at det ikke er noe klor i vannet? :p

Hei

Når jeg for en liten stund siden satte opp et 17år gammelt brukt akvarie.
Når jeg skulle gjøre det rent gjorde jeg det på denne måten:
Jeg fylte det med 20 liter passe varmt vann. og helte oppi 50ml General tonic(akvarie medisen) Også brukte jeg filtervatt som klut og vasket karret med dette.

Det er som nytt blutt

Lykketil
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap