Mating av gullfisk/kampfisk

er student i lillehammer og vil ha meg en liten fisk som venn. tenker å kjøpe enten en gullfisk eller kampfisk, siden de ikke trenger så stor plass (kjøper nok et akavrium på ca 20-30 L). men tenkte, jeg drar jo ofte hjem til oslo i 3-4 dager, hva gjør jeg da?, må jeg ta med meg fisken, eller overlever den uten mat så lenge?

takker for svar =)
Kjøp en 30L -og kjøp kampfisk, ikke gullfisk (gullfisk krever mye større plass) Innred med røtter, eike/cattapablader, planter både bunn og flyte. Kampfisk liker noe å gjemme seg i.

Det gjør ingen ting at du reiser bort 2-3 dager, ikke mat ekstra eller legg i "feriefor".
men kampfiskene virker så kjedelige =(. de ligger nesten bare alltid der å dupper. de virker så triste, når de ikke beveger seg rundt , hehe.

Forresten, kan man ha 2 kampfisker i samme akvarium? eller blir det krig?
du kan ikke ha 2 hanner hvertfall. kansje hunner men da er det nok litt lite i med 30 liters akvarie. men det er hvertfall for lite med et 30 liters til gullfisker. har du sett på killi fisker ? de er veldig pene og litt mer livlige enn kampfisker. de er også veldig fargerike og holdes i forholdvis små kar. er bare å søke i databasen og se hva du finner
Kampfisker"bare ligger der" når de ikke har plass til mer... i butikken blir ofte kampfisk holdt i veldig små kar, og de har nesten ikke plass til å røre seg.

Jeg har hatt flere kampfisker, og de har bod i minimum 40 liters kar, med planter og litt annen innredning. Med nok plass er kampfisken både høyt og lavt, og kommer gjerne for å lukte på fingrene mine om jeg putter de oppi.

En kampfisk kan ha det fint i 30-40 liters kar med pumpe og varmekolbe. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for et kar på 60 liter eller mer. Det tar 60*30*35 cm stor plass, og såpass burde et levende vesen ha for å leve og ikke bare være til.

Og om du er borte en langhelg, så gjør det ingenting om fisk ikke får mat på noen dager.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap