Trykk og fordeling av trykk

Inaktiv bruker
Hei
jeg har to spørsmål:

1: Vil det ha samme effekt for trykket i akvariet å legge en 5 cm isoporplate i bunn av akvariet som om jeg senket vannstanden med 5 cm ? (antar ja?)

2: Når jeg skal legge liggeunderlag eller isopor under store steiner. Hvilken av disse alternativene bør jeg velge? Og bør det bare ligge under steinene eller under hele bunnflata?

takker for svar
1. ja, jeg tror også d.

2. jeg ville valgt liggeunderlag. da slipper du isoporkuler som løsner. Jeg ville nok valgt å legge liggerunderlag langs hele bunnflata..., så slipper du å slite når du skal omplassere steinene ved en senere anledning...

om du har hele bunnflaten dekket, så slipper du å måtte fjerne all bunnsubstrat bare for å flytte en stein 30cm til venstre :P (bare et eks.)
Om du skal ha underlag bare under steinene eller under det hele avhenger litt av hvilke fisker du skal ha.

Har du fisker som graver mye, f.eks. malawi'er og enkelte l-maller risikerer du at de graver bort sanden oppå liggeunderlaget, og dermed flyter det opp. Dvs det flyter jo ikke helt opp fordi det ligger stein på det andre steder, men det vil lette fra bunnen og ligge og sprike. Samtidig samler det seg sand under slik at det blir nokså vanskelig å få det til å bli pent igjen.

Har selv malawier og ble nødt til å legge skifer oppå isoporen de stedene fiskene gravde ned til.
Inaktiv bruker
Takk
Tenkte på ciklider som graver fra øst- eller vest-afrika
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap