24 liter'n

Hei!
Jeg har et Halvt år gammelt akvarie og har en del spørsmål om det.

1. Neontetraene
Mine første fisker var Neon tetra. de forsvant plutselig uten om at jeg fant dem igjenn i tillegg døde en av dem av en parasitt som dukket opp tre fire dager etter at jeg hadde fjernet en snegle. parasitten levde inni en plomme eller noe lignende og etter tre døgn titten en to - tre cm lang orm ut. Hva er årsaken til alt dette.

2. Sebrafiskene
Sebrafiskene sitter altid øverst i et av hjørnene og tar all maten før de andre får spist? Noen tips

3. Indianer gobi
De spiser ikke kort sagt? Hvertfall ikke når jeg ser på.

4.
Jeg ønker meg leopard pansermalle går det i akvariet

Info om karet
Mitt flrste akvarie.
Fikk det for et halvt år siden.
24 L
23 Grader Cellsius
2 Indianer goby
6 sebrafisk
7 Neon Tetra
Mye veggetasjon
stor rot i midten (i forhold til karet)
sand
Platyer
Nå er det fem korallplatyer også
Jeg synes du hadde litt for mange fisk allerede i karet ditt før du fikk de siste 5 platy'ene..... Kanskje du kunne fått deg et litt større kar før du får tak i flere fisk? Da tror jeg fiskene har det så mye bedre ))

Vedr neontetra som forsvant... Jeg har hatt en liten kardinal som forsvant en gang. Fant ut at den var drept av en sebrafisk, og jeg fant kun skjelettet igjen inni filteret på pumpen!!! :-O

Enig med Margareth, karet ditt er overbefisket. 24L er veldig lite. Med innredning er det ikke 24l en gang. Skaff deg i alle fall ikke cory til dette karet, de må ha større plass
Plussmedlem
45 liter til corydoras?
Da kan du eventuelt ta en titt på c. habrosus.
Når det gjelder plass til
Leopard corydoras så er 56,8L
det absolutte minimumet denne fisken skal gå i.

PS jeg bruker ikke akvaforum som side når jeg ser etter hvor mange liter en fisk trenger.

B. Andresen
PS jeg bruker ikke akvaforum som side når jeg ser etter hvor mange liter en fisk trenger.

Hvilken side bruker du?
Jeg bruker diverse sider. Gjerne artene`s egne sider.

Men etter at Akvaforumet mener at en Sølvhai
trenger hele 720l da fant jeg ut at jeg fikk undesøke litt rundt på nettet.
Gjett hva jeg fant da,
jo jeg fant ut at dem fint kan gå i 189l - 472,5l

Det hender en veldig skjelden jeg går etter hva som står her dersom jeg syns det høres mer rimlig ut.

Inaktiv bruker
Når man putter fisk oppi for små karr er det ikke merkelig om de "forsvinner" eller dør. Jeg blir alltid trist når jeg leser om 24 liters karr fulle av fisk som trenger minst det dobbelte og tredobbelte, uansett fiskerase. Det eneste som går i så små karr er feks klovnekilli eller kampfisk.

Jeg merker stor forskjell på fiskenes oppførsel og trivsel når jeg flyttet dem fra 43 til 63 liter, selv om det nye karret ved første øyekast ikke ser så veldig mye større ut. Og de fiskene jeg flyttet skal egentlig kunne gå i 43 liter.

Men, nå er det mye som spiller inn da, planter, bunnsubstrat, og belysning osv og ikke minst fiskesammensetning. Men, jeg merket til og med forskjelll på dvergrekenes trivsel når jeg flyttet dem fra 43 til 63 liter. Og den gang jeg prøvde å ha dvergreker i 23 liter så formerte de seg faktisk ikke og døde, enda vannverdiene var helt perfekte...Så flyttet jeg de som var igjen til et større karr og de begynte straks å oppføre seg på en annen måte, var mer aktive, og formerte seg raskt. Så størrelsen på karret har mye å si, selv for små reker og små fisk!
Synes karret er altfor lite for så mye fisk og de fiskene.
Jeg har selv tre platy oppi mitt micro kar. Pluss at jeg putter oppi all Ancistrus yngelen der når de er ca. 1,5-2,0 cm.
Skaff deg et større kar en 45 L når du først skal ha et nytt. Gjerne 100 L og oppover.
Vis du ser på denne siden Finner du mange billige akvarier.
Siden er fult ut å stole på
B. Andresen
Men etter at Akvaforumet mener at en Sølvhai trenger hele 720l da fant jeg ut at jeg fikk undesøke litt rundt på nettet. Gjett hva jeg fant da, jo jeg fant ut at dem fint kan gå i 189l - 472,5l Det hender en veldig skjelden jeg går etter hva som står her dersom jeg syns det høres mer rimlig ut.


Akvaforums anbefalte liter er synsing og erfaring fra de som bruker forumet. Så ja det er ingen fasit å gå etter. Men jeg syns da virkelig at det høres mer rimelig ut å sette sølvhai inn i en 700L enn 189L !

Akvaforums anbefalte liter er synsing og erfaring fra de som bruker forumet. Så ja det er ingen fasit å gå etter. Men jeg syns da virkelig at det høres mer rimelig ut å
sette sølvhai inn i en 700L enn 189L !

Er enig med deg, 189 L er nok altfor lite for en 20 cm lang sølvhai. Men igjen 700 L synes jeg er litt drøyt.
189 liter er ment til en unge.
Som dere ser så er det et annet tall der også,
472,5l er ment til en voksen.

Disse tallene er tatt fra Sølvhaien`s egen nettside.

Inaktiv bruker
jeg syntes du skulle fått deg et større karr på kanskje 100 liter, men ikke større siden du har en 24 liter å det blir stor overgang til plutselig 100 liter... men skaff deg større ser mange fine på rubrikk nå... kanskje neontetraen har blitt slukt inn i pumpa... jeg vet ikke.
Takk for alle svar
Ok takk for alle svarene og jeg skall skaffe meg et nytt kar så fort som mulig men det er jo en ting, og det er.
Jeg går fortsatt på ungdomskolen og akvarie(ne) mine skall stå på rommet mitt.
Et 60 liters akvarium passer sikkert men 100 l og alt oppover blir jo fryktelig stort for et lite rom.
Inaktiv bruker
jeg er men får de på rommet mitt ettervært da det blir vanntilgjengelig oppe. Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap