Hvem passer med hvem?

Finns det en enkel regel på vilke fisker som passer med ulike arter? + har ett akvarie lexicon fra 80 tallet. Er den aktuell eller har det "hent" mye på 30år?
Det har hendt litt på 30 år mistenker jeg, men det kommer jo ann på hva fokuset til boka er Særlig tror jeg vi har kommet endel lengre med vannverdier og nitrater, men jeg vet ikek helt når det skiftet kom. Om det er en oversikt over fiskearter og slikt så har du nok mye nytte av det fortsatt, selv om de latinske navnene stadig byttes på så klarer du nok å finne dem igjen

En halvgrei regel for fisk som trives sammen er fisk fra samme område, men det er ikke en feilfri regel. Men vannverdiene er ofte like for fisk fra omtrent samme sted ihvertfall. Men man må uansett sjekke størrelse, om noen revir-hevdende eller kommer til å spise opp resten av fiskene, så det er nok best å sjekke ordentlig før du setter fisk sammen eller ikke, ikke bare gå på generaliseringer :=)
Ok. Så det er ikke bare nybegynnere som må spörre i butikken da. Klarer meg nokk fint med det lexicon jeg har da, siden jeg ikke holder på med avanserte greier(ennå)
Spørre i butikken er ofte en veldig dårlig idé, siden de butikkansatte svært sjeldent er flinke med fisk og helst vil selge deg hva som helst. Dessverre.

Sjekk heller i fiskebasen her, den er temmlig utfyllende. Søk litt på forumet for å se hva andre har skrevet om fisken og erfaringer de har gjort seg, eller spør hvis du ikke finner noe.

Om du er i oppstarten av kar så vilel jeg lest litt på Akvarieskolen også, det er en fin artikkelsamling med fokus på grunnleggende ting, og den er nok en god (oppdatert) substitutt til akvarieleksikonet.
Slough Feg
Klarer meg nokk fint med det lexicon jeg har da, siden jeg ikke holder på med avanserte greier(ennå) ;-)


Eller så kan du jo bruke kunnskapsbasen her på Akvaforum. Du finner den på den øverste grønne menylinjen, helt til venstre. Her finner du fiske base, plantebase, L nummermaller samt reker og skalldyr.

Under søk kan du legge ulike vannpaarameter, størrelse på fisk og størrelse på ditt avarium for å begrense antall fsk som passer.

Søker du opp den fisken du ønsker vil du ha mere info om f eks guppy Poecilia reticulata finner du langs venstre side en fane "Andre har fisken sammen med" og hvis du åpner denne kan du få en hvis ide om mulige fisker du kan holde sammen med f eks guppy.

Nå må det sies at denne listen ikke kan brukes som fasit, men kanskje som ide til andre fisker. Det må også sies at noen av kombinasjonen i listen ikke er å anbefale f eks guppy sammen med ciklider som scalare, blå ciklide eller afrikansk sommerfuglfisk, black gost osv.
Har nå kikket på all info her, og har lagt mitt akvarie lexicon tillbake i bokhylla.Veldig bra. Har også gjennomskuet de lokale forhandlerne her, da mye av deres info. om "mine" fisker tydeligvis ikke stemmer.
Et lite eksempel på hva de butikkansatte kan finne på å si, og desverre hvor mye noen av dem liksom bryr seg til tider (Gjelder selvfølgelig ikke alle, men noen):

Meg: Vet du om Boliviansk sommerfuglciklide passer sammed med dverggurami? (Har spurt alle mulige folk om dette, svaret er som oftest at det ikke ville vært plass til begge i en 110 liter og det mest sansynlig ikke ville gått bra)
Butikkansatt: *sitter med ansiktet nedi en bok og svarer på autopilot* Jada, jada.... Det går nok bra det.....

Yeah right.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap