Kh/ph???

Hei på dere!!!

Jeg har blitt anbefalt at jeg skal senke PHen min litt pga at plantene mine ikke trives.

Det var en person som nevnte noe om at jeg ikke hadde fri CO2 i vannet, plantene mine sliter med å fremskaffe karbon når det ikke er fri CO2, få PHen på under 7, så sette inn hurtigvoksende planter (Egeria Densa for eksempel), bruke plantenæring når plantene begynner å komme seg, unngå slam på bunnen av akvariet, at hurtigvoksende planter tar alltid næring gjennom bladene (osmose) slik at nyttegjør seg ikke av næring i bunnlaget, planter med tykke blader tar ofte opp næring via røttene.

Jeg synes dette er gode råd, men hva synes du?

PHen min ligger på rundt 7,5.
Jeg har kjøpt et PH/KH middel som skal senke PH/KH i akvarium, (se bildet) men jeg er usikker på hvordan jeg bruker det. Jeg har noen spørsmål til dere om middelet, håper noen kan svare!!!

1. Hvor mange grader i PH har du i akvariet ditt?

2. Er det noen som er kjent med dette middelet? (se bildet) Vet du hvordan man skal bruke det? Hvor ofte? Hva står det bakpå middelet? (suger i språk =P) VIKTIG SPØRSMÅL!!!!!!!!

3. KH, hva er det for noe?! Hva er en normal KH verdi? (har aldri testet det før, men har KH test-sett)

4. Hvor ofte burde man teste KH verdien?

5. Burde jeg skaffe meg en CO2 pumpe, boblemaskin?

6. Er det riktig at det gulaktige lysrøret skal være bakerst når det gjelder god plantevekst i akvariet?

7. Burde jeg bruke plantemiddel? Hva slags plantemiddel anbefaler du? Kapsel eller flytende? (du kan gjerne sende meg et bilde av anbefalt plantemiddel)

8. Hvor mange planter anbefaler du til et 180 liters akvarium? Hva slags planter? (jeg tror jeg burde ha noen hardføre planter, og noen hurtigvoksende, som anbefalt)

9. Hvor mange timer skal jeg ha på lyset?

Puh! Det var mange spørsmål. Håper du kan svare på noen av dem i allefall =)
Hvilke fisker har du?
Ph 7,5 skal ikke gi vantrivsel hos planter. Jeg tror nok lyset over akvariet ditt er hovedårsaken, det er antageligvis ikke bra nok.
Har du noen vannverdi-tester hjemme?
ChanellLover
5. Burde jeg skaffe meg en CO2 pumpe, boblemaskin?

Det er nok ikke Co² (karbondioksid) du tenker på der. Det er en vanlig luftpumpe du tenker på, og den pumper ikke inn karbondioksid, men lufter det snarere ut av vannet. "Boblemaskinen" gjør ikke annet enn å blåse luften fra rommet akvariet står i, i en strøm luftbobler gjennom vannet. Det er altså mer som en oksygen () innsprøytning. Legg merke til forskjellen på og CO².

Ren CO² gass ville kvele oss. Og fiskene. Levende vesener som oss, puster inn oksygen, og ut karbondioksid ("brukt" luft).
CO² gass dannes ved en kjemisk reaksjon mellom sukker, vann og gjær i en flaske, der det ledes via en slange ned i akvariet. Planter er omvendt av oss, og forbruker CO², og av det produserer de O² i døgnets lyse timer. Les mer i denne artikkelen her.
CO² kan gis plantene på to måter; enten lage det med en Gjør-det-selv løsning, eller ferdig komprimert i gassflaske under trykk.
Kh/ph???
Jeg har 1 malle og 2 praktbotiaer.
Jeg prøver å bli kvitt algerester på plantene, for de triver ikke. Derfor spør jeg dere disse spørsmål ovenfor.
Kh/ph???
Jeg glemte å si at jeg akkurat har byttet lysrør =)
Hvilke type planter og hvilke fisker har du?

Ikke alle planter har trivdes i mine 60-liter og 180-liter. Men andre typer stortrives.
Kh/ph???
Som jeg så tidligere, jeg har en malle og to praktbotiaer.
Jeg vet ikke hva slags planter jeg har, men her er noen bilder av de jeg tror det er.
Please, svar på spørsmålene mine, jeg trenger hjelp litt fort!!

Bilde1: Har to sånne

Jeg har en plante som har tykk stilk, den er høy, og består av mange stilker sammen.
Bladene er små, og runde, som på bilde to (med ring rundt)

Jeg har også to planter som Har tykk stilk, består av fler stilker sammen.
Bladene minner meg om plantens blader på bilde tre.
Kh/ph???
Kan noen se på spørsmålene ovenfor please?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap