Spørsmål om gullfisk! :)

Jeg har akkurat kjøpt en gullfisk som midlertidig står i et ganske så lite "karantene-kar", fordi dyrebutikken sa den muligens kunne ha en sykdom så ville jeg ha den alene der en stund.

1: Tanken var å ha gullfisken i 63. liters karet mitt, sammen med gyppy, platy, molly og sverddrage. Men kan gullfisk gå sammen med disse artene?

2: Jeg vet at 63 liter kan være for lite for en gullfisk, med tanke på hvor stor den blir. Og jeg skal "egentlig" skaffe meg et større kar, som skal være rent gullfisk-kar. Jeg vil da mene at en gullfisk trives i en 63liter så lenge den er såppas liten, Men om jeg lar gullfisken bo i dette 63 liters karet, kan den trives der resten av livet? Jeg vet at fiskene vokser til den størrelsen de er kapable til, men trives de med dette?
Altså, jeg fant DENNE annonsen på finn i stad, og dette ser jeg på som dyremisshandling. Jeg vil da si at en gullfisk klarer seg fint i en 63liter også.

3: Hvor lenge må en fisk stå i karantene før vi vet at den er frisk? Vil ikke putte den oppi til de andre fiskene om den muligens er syk.

Håper noen har noen bra svar å komme med til meg! Takknemlig for alt.
Gullfisk
lisa Marlene,fisk trenger noe tid til forandringer det kan ta dager og opptil en uke,de gjemmer seg under stener osv.Men dette går over etter hvert.
Gulllfisk
ta det med ro ting blir ok,en fisk blir påskynnet mange bvegelser og det stresser opp litt.
hilsen svein.
oi, det var en diger gullfisk i et lite akvarie:S
å folk ble sinte på meg fårdi jeg hadde mine i en 35L:p
Lisa Malene Skjelin
Jeg vet at 63 liter kan være for lite for en gullfisk, med tanke på hvor stor den blir............ Jeg vil da si at en gullfisk klarer seg fint i en 63liter også.


Det virker som om du allerede har bestemt deg for hva svaret skal være?
Fiskebasen på akvaforum anbefaler 200 liter.

Fisker bør vel være i karantenekar 3-4 uker, men hva mener du med at det er "ganske så lite" ?
ingen svar er direkte dumm, medlemmene forsøker å hjelpe.Til din fordel klokskap vokser med alder.
Jeg har ikke bestemt meg for hva svaret skal være. Siden jeg er ganske ny på dette, skrev jeg noe jeg trodde, og håpte noen kunne komme med svar eller veilede meg litt. Hvis jeg hadde visst hva jeg skulle gjøre hadde jeg ikke laget tråd på forumet og spurt om råd :p

Ja, karet er litt over 20 liter, Så jeg skjønner selv at fisken ikke kan bo der. Men så lenge den er liten enda, så kan den vel stå der de 3-4 ukene, så jeg vet at den ikke er syk, og smitter de andre fiskene mine?

Er det noen som har hatt platy/guppy/molly sammen med gullfisk før, og vet om de går fint sammen?
Inaktiv bruker
Det er nok dessverre altfor lite med 63 liter til gullfisk... de vokser fort. Har selv tre gullfisk i ett av akvariene mine på 220 liter. Der går de alene, og de trenger all plass. Jeg har bare dårlige erfaringer med guppy og gullfisk sammen. De andre har jeg ikke prøvd sammen.
Gullfisker er glupske fisker, og mindre fisk blir lett mat for denne.. jeg ville ikke hatt den sammen med platy/guppy/molly. I tillegg vokser de ganske fort, så jeg ville ha funnet et større sted til den så fort som bare mulig Lykke til.
Tusen takk!
Nytt akvarie står i vente!
Det beste er å ha gullfisk ute i en hagedam (tror den bør være inne på vinteren), da kan den bli over 20 cm lang i løpet av 2 år. Det er ikke uvanlig at gullfisker kan bli over 20 år gamle. En gullfisk i en liten bolle pleier å dø innen et halvt år.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286
Ja, har lurt litt på å ha den i hagedam i sommer!
Men er litt redd for rovdyr osv skal ta dem : / For vi bor i et ganske åpent terrheng, ute på landet, med mye rev. Vi har også katter her hjemme. Vet ikke om dette har noe å si på fisk i hagedam jeg?

Inaktiv bruker
å, STAKKARS GULLFISK, håper noen kjøper den å putter den i et stort akvarie eller i en hagedam...!
det var det jeg tenkte også.. det værste er at vedkommne skal ha 1000 kroner for dette!
kjøpte mitt 35 liter med armatur, pumpe, varmekolbe, å 2 stk gullfisk dår bare 600
du ser det hvis du går på akvariene mine, men putta noen andre fisk i det
Det går helt sikkert bra å ha den i 20L under karantenetiden. Regner med det er en liten gullfisk?

Men hvorfor i alle dager kjøper du en fisk som er syk? Og hvorfor i alle dager selger butikken fisk som er syk?? Dette henger ikke på greip..
Ja, det er en liten gullfisk : )

Heh, når jeg sa jeg ville ha den fisken, sa damen som jobbet i butikken at fisken kanskje var syk, og om jeg måtte avgjøre selv om jeg allikavel ville kjøpe den. Hun vise meg mange andre gulfisker, men denne var spesielt fin og sta som jeg er skulle eg ha akkurat den.
Kanskje jeg som er rar her nå, men jeg ville abspultt ha den fisken
Men den virker ikke syk, og svømmer rundt og spiser. Vil bare ha den adskilt fra de andre fiskene OM den faktisk er syk.
Ja, for en voksen, svær gullfisk bør man ha et stort akvarie, men jeg regner med at du kjøpte en liten en, som de fleste dyrebutikker selger.
Så lenge den er liten og ung kan du ha den en tid i 60 liter, dette er ikke noe problem hvis du har kraftig filtrering(nei, innvendig pumpe beregnet for 60 liter er ikke kraftig filtrering) , men du må regne med å gi den bort etterhvert.
Lykke til :o)
Takk for nyttig hjelp!
Nei, gi den bort blir nok ikke noe av. Fisken ble kjøpt på en litt spesiell dag, for meg. Den symboliserer liksom noe : )
Men skaffe en 250-400 liter tank, JA!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap