Hva gjør jeg med disse før jeg legger dem i akvariet?

jeg må erstatte kalksteinen med noe annet da GH blir for høy til mine fisk.
Jeg har i den forbindelse kjøpt to røtter og en sten som skal inn i akvariet.
Skal jeg koke alle tre?
hvor lenge?
Kan jeg koke dem sammen eller må de kokes hver for seg?
Trenger ikke koke noen av dem. Er de støvete kan du skylle dem litt
Lisbeth
Trenger ikke koke noen av dem. Er de støvete kan du skylle dem litt


det er veldig mye rusk og rask på røttene.
Vil ikke vannet i karet bli farget av dem hvis de ikke kokes?
Røttene vil nok farge en stund, og de vil helt sikkert flyte. Ville kokt dem, ikke fordi det er nødvendig som sådan (gudene koker ikke røtter før de detter i vannet), men for å få dem mettet med vann fort, og få ut mest mulig av fargen. Det blir forskrekkelig mørkt vann, men heldigvis holder ikke akvarier flest 100 grader, så det blir ikke colafarge når de kommer på plass. Er de for store for kjelen, er en bøtte med lunkent vann tingen. Store røtter har jeg puttet i regnvannstønna over sommeren, men det er fordi jeg har samledilla og har røtter på lur...

Et alternativ for å holde dem under vann er å bruke sugekopp av typen filterslanger festes med, skru fast med syrefaste skruer, slik mona o har vært så grei og laget tråd om. Da kan du feste dem litt høyere i karet hvis det frister, eller sikre at de ikke velter hvis du vil ha dem skrått, det blir ganske stilig med planter i høyden. Eller de kan tynges ned midlertidig med sten. Som ikke trenger koking :o)
Jeg ville kokt røttene for sikkerhets skyld...jeg gjør alltid det selv etter å ha fått brun vann en gang...(ikke pent!)

Kan gjerne koke røttene sammen om du har en gryte som er stor nok...

steinen ville jeg bare skylt med varmt vann og skrubbet med en neglebørste hvis den er veldig skitten.
Men det må være en helt ny neglebørste som kun skal brukes til akvarieting!
Røttene kan du skrubbe med en helt ren og ny neglebørste under rennende vann for å få vekk skitt og løse partikler. Har du tålmodighet så kan de ligge noen dager i en bøtte med lunket vann (skift vann med jevne mellomrom) sånn de får farge av seg og trekke vann. Farger de mye vil jeg anbefale å skrubbe noen ganger til under rennende vann.
jeg har kokt røttene en stund nå og vannet er helt brunt.......
får nok la dem ligge i vann en stund også.....
Tilfeldig bekjentskap
© Eirik S. Ekeberg
Reklame for plussmedlemskap