Spytter ut foret

Siden akvariet mitt ikke er riktig innkjørt enda, så er jeg forsiktig med foringen, og gir perleguramiene mine Tetramin, mens coryene får 1 tablett på deling som jeg deler opp og sprer rundt i akvariet.. Tenkte å gi de røde mygglarver etterhvert, men etter hva jeg har forstått så bør akvariet være ordentlig innkjørt først.. Jeg har to spørsmål:

1. Akvariet mitt (112 l) er kjøpt brukt. Pumpen (fluval 4 pluss) ble ikke renset eller vasket før jeg tok den i bruk, pga jeg tenkte at bakteriene som satt i, ville være positivt for mitt kar. Det sitter også i en hjemmelaget isopor bakgrunn. Jeg kan tenke meg at denne også inneholder endel bakteriekultur.. Jeg satt opp akvariet mitt for halvannen uke siden, og kjøpte først bare to perleguramier som innkjøringsfisk.. Etter en uke testet jeg vannet, og alt så bra ut. Utålmodig som jeg er, og etter endel mas fra barna så kjøpte vi inn en flokk med coryer. Jeg hadde da grus i akvariet, og etter å ha surfet litt rundt her, så fant jeg ut at jeg burde bytte ut underlaget med sand pga bartene... 2/3 av vannet forvant så ut i går, og grusen ble byttet med sand.... Spørsmålet mitt er nå. Hvor lang tid tar det før akvariet mitt er erablert?? Hvor lang tid er innkjørings fasen??

2.. Perleguramiene mine tar flakforet i munnen og så spytter det ut igjen i flere småbiter. Betyr det at de ikke liker Tetraminen. og bør jeg gå over til noe annet??
Det er sånn de fleste guramier spiser Smake spytte ut og svelge! Derfor kan det av og til være problematisk å holde noen guramier sammen med andre glupske fisk, siden de da vil snappe maten i det guramiene spytter ut.

De fleste guramiene mine har etterhvert blitt veldig glupske og vet tydeligvis at de får noe de vet de liker, for de spytter nesten aldri mere. Går rett ned!

Men skal frossentfor være mere forurensende enn tørrfor? jeg ser da for meg at tørrforet bøsser mer og legger igjen flere forrester enn frossentfor. Bare pass på å ikke gi mer enn de spiser opp, eller sug opp matrestene med slange. Mine fisk får stort sett bare diverse frossentfor
1. Innkjøringsfasen regnes ca 4 uker.. Kan kickstartes med filterguffe hvis du kjenner noen i nærheten som har akvarie. Noen bruker fisk i innkjøringen, men selv er jeg ikke noe glad i den praksisen. + til deg for at du byttet til sand så fort. Du vil nok se at coryene trives godt med å snoke rundt med nesa nedi sanda

2. Har opplevd dette med de fleste av mine fisker. Men de spiser etterhvert opp. Du kan prøve og bytte fôr. Selv bruker jeg flakfôr kun til kampfiskene. Alle andre får granulatfôr. De sluker det som regel rimelig kjapt
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap