Større akvarium og tidsbruk?

Hei,

vi har i dag et lite akvarium som jeg bruker ca 20 minutt per uke på rens.
Drømmer om et 200 l og lurer på hvor mye mer jobb det egentlig er.

Det vi har i dag er for lite. Ene fisken har fått yngel og jeg telte ikke mindre enn
25 for noen dager siden, så fikk litt sjokk.

En vesentlig detalj er at vi har 3 barn under 7 år, så vi har ikke mye tid til
overs.

Forøvrig, hvor sannsynlig er det at yngelen vokser opp? Og hvor fort blir det
flere fisk i akvariumet? Vi har i dag (foruten yngel) 5 små fisker(er så grønn at
jeg ikke vet navnet på dem).

Takker for gode råd...
Kan jeg spørre hva du mener med rens? Synes 20 min hørtes lenge ut på et lite(hvor lite?) akvarium.

Noen ganger bytter "grønne" akvarister ut alt vannet, og skrubber rubbel og bit før dem putter alt tilbake.

HVIS det er sånn du renser, så har jeg en gledelig nyhet: Det er helt unødvendig

Men skal vente å se hva du svarer først

Kan du beskrive hvordan fiskene ser ut? Sannsynligvis er det en type levendeføder, og mange av dem spiser eget avkom hvis de får sjansen. Så det er ikke sikker du ender opp med 30 fisker


Stort akvarie + mye plantevekst + lite fisk = lite trøbbel. Sier seg jo selv, 5 små fisk bruker 200 liter vann som toalett kontra 20 liter som toalett. Det tar nødvendigvis mer tid å tømme 30 liter vann enn 5 liter vann i uka, men det er plass til å surre rundt, og akvariet holder seg lettere stabilt. Når det først er ordentilg i gang og plantene er etablert, er mye gjort på en halvtime. Man blir jo rutinert på de underligste ting. :o)

Sjansen for at alle 25 når moden alder er ikke overhengende, tror slitne mødre bruker yngelen som barselmat. Men særlig guppy blir det fort mye av, er det sånne du har fått med deg, tro? Levendefødere er god ryddehjelp hvis de ikke får for mye mat, de svinser rundt og nufser alger, og er så søte atte...
Rens: suger opp ca 1/3 av vannet, skrubber vegger fri for alger,
fjerner stygge blader ol, har i salter, parasittdrep ol...tar ihvertfall 15 min.

De siste fiskene vi fikk, som nå har fått yngel har ganske mye avføring, så forurenser mer.
De er ca 3-4 cm lange, ene gull farget andre mer gul med svart mønster,
ganske tykk mage.

De finnes vel forresten fisker som spiser alger? Hvordan er de sammen med andre fisker?
(skal prøve finne ut hva fiskene heter når jeg får tid...)




Linda & Ove
Sjansen for at alle 25 når moden alder er ikke overhengende, tror slitne mødre bruker yngelen som barselmat. Men særlig [URLBLOCK1] blir det fort mye av, er det sånne du har fått med deg, tro? Levendefødere er god ryddehjelp hvis de ikke får for mye mat, de svinser rundt og nufser alger, og er så søte atte...


Ikke guppy nei, men takk for svar begge.
Enig med Linda&Ove.

Bruker ikke mer tid på 450-literen enn på 130-literen. Tvert i mot.
Med god balanse skraper jeg alger en gang i måneden.
Rody
Med god balanse skraper jeg alger en gang i måneden.


Nei, det er nok for mye forurensning nå ja...
Hmmm...lurte litt på om det var guppy likevel, men fargene stemmer ikke.

vel søker når jeg får tid. Minstemor er utålmodig her.
Jo større jo bedre.....Et større akvarium er mye mer stabilt og trenger mindre stell. Jeg bruker mye mer tid på yngelkaret på 30 liter enn det største jeg har på 400.

Wobbler
Helle
Hmmm...lurte litt på om det var guppy likevel, men fargene stemmer ikke. vel søker når jeg får tid. Minstemor er utålmodig her.



Guppy finnes i veeeeldig mange farger og fargekombinasjoner, så ikke umulig det er det du har. Jo større karet er, mindre tid bruker en på det er min erfaring. Trenger heller ikke så mye/ofte vannbytter. Jeg bruker mindre tid på 2 stk 160L enn på 3 yngelkar.....

Det er også lettere å holde stabile vannverdier i større kar, enn småkar
Det er Mollyene fiskene ligner mest på. Og da Gold-dust Molly og
dalmatiner Molly. Hadde en 3dje som døde for noen uker siden. Den var lysere gul.
2 av yngelen er blitt vel 1 cm, og ligner på dalmatiner mønsteret.
De tror jeg overlever og svømmer rundt sammen med de andre.
Resten er på 3-4 mm størrelse, og gjemmer seg vekk.

Om jeg skal gå over til større akvarium bør vel yngelen være i det lille til de er
en viss størrelse?
Noen formening om hvor lang tid de vil bruke på å vokse seg til?

Ang yngelens voksehastighet
Platyene vokser fort, nesten så du ser det, men du bør finknuse noe av foret du putter oppi. Platy er plantespiser, og kan gjerne få spesielt plantefor, i alle fall tre ganger i uka.
(Tetra Phyll het det en gang i tiden, vet ikke om det stemmer nå.) Det finnes også spesielt yngelfor å få kjøpt, som er som et fint støv. Det heter Tetra Min Baby. Lykke til! Er enig med de andre at det er enklere å stelle et større akvarium. Har fem selv...
Ser ut som de fleste er spist....

Men 2 er allerede 1-1.5 cm store og ser ut som de klarer seg.
2 har jeg berget i en skål med endel av vannet, er bare usikker på om vannet
holder grei temp. Vi får se om de klarer seg.

Takk for tips om å knuse for, det skal jeg gjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap