Tips til sammensetning av fisk

Jeg har kjøpt mitt første akvarie, det er på 120 liter. Jeg kjøpte det brukt med alt innhold, også fisk. Jeg har nå følgende fisker:

- 17-18 sugemaller
- en metallpansermalle
- to blå gurami (tror begge er hanner)
- en praktbotia (trolig en hanne)
- en platy
- seks neontetra
- en slørhale

Jeg skal kvitte meg med slørhalen, i og med at den ikke har det noe bra pga feilplassering etter det jeg har lest. Har også tanker om å kvitte meg med praktbotiaen, fordi jeg leser at den trenger større plass fordi den kan bli ganske stor. I tillegg trives den visstnok best i grupper med flere.
Metallpansermallen trives også best i gruppe med flere, men den syns jeg virker som en kjedelig fisk, og har tanker om å kvitte meg med den også.

Da står jeg igjen med sugemallene, to blå gurami, en platy og seks neontetra.
Jeg har sett at guramiene jakter litt på hverandre, og støter mot hverandre munn mot munn. Vet ikke om dette kan kalles agressivitet eller lek. Men det vet kanskje andre? Lurer også på om guramien er for stor for mitt akvarie, leste at de kan bli opp til 15 cm lang, og mine er nå ca ti og åtte cm kanskje.

Sugemallene skal jeg beholde. Ønsker også å beholde neontetraen, og kjøpe til 5-6 stk. Så har jeg lyst på noen enkle levendefødende fisk. Mine to barn vil også ha en fisk hver som er sin, og da gjerne noen som har litt størrelse (dvs større enn en neontetra) og med litt farge. Platyen bør vel også ha noen venner til, men hvor mange? Ut over det, er jeg faktisk ganske blank på ideer.

Noen som vil hjelpe meg og komme med forslag ut fra disse opplysningene? Jeg vet ikke hvor mange fisk jeg kan ha på samme tid, og heller ikke hvilke fisk som passer best sammen. Har lest på de fiskene jeg har, og deres fiskevenner, men det er jo utallig mange sorter som anbefales.

Hvis det er av betydning, har jeg en utvendigpumpe, deksel på akvariet, en varmekolbe som tydelig holder godt på temperaturen i vannet.

Noen som vil hjelpe meg?
Jeg syns en grei regel er å holde fisk som trives i samme vannverdier, altså ikke blande fisk som enten vil ha bløtt eller hardt vann.

Men du må fortelle hva slags "sugemaller" det er du har så mange av. Er dette ungfisk av en malle som krever mye plass etterhvert som de vokser opp feks?

Helt enig i at du fjerner praktbotian, den har ingenting å gjøre alene eller i et så lite kar. Slørhale er også lurt å få ut

Jeg personlig syns blåguramien er for stor til et kar på den størelsen, og de burde være et par, ikke to hanner

Coryen syns du er kjedelig, det er ikke så rart når den kun er en alene. Den kjeder nok vettet av seg også. Skal den beholdes må du kjøpe fler og ha sand som bunnlag.

Men skal du beholde de levendefødende må du skaffe flere platy. Og hvis du har både platy og guppy blir det fort overbefisket siden disse yngler en del

Skal du beholde neonteraene bør disse også være flere

Vet ikke hvor mye hjelp dette var for deg, men du fikk kanskje noe å tenke på så du kan planlegge litt bedre. veldig bra at du ønsker å finne ut hvilke fisk som passer best i karet i alle fall

Her må du være klar over at jo mer fisk, jo fler vannbytter og større filter.

Du har ca 18 sugemaller som produserer mye avfall, uansett rase, dette krever mye rengjøring og foring med mye grønnsaker. Når disse vokser bør du nok revurdere å beholde alle sammen. Hannene vil sloss vettet av seg, siden de ikke får noen steder å gjemme seg unna på.

Guramiene blir etter min mening for store, kanskje du kan bytte de i to honningguramier?
Jeg er helt enig med Lisbeth i at det er viktig at fiskene du har trives under de samme forholdene. Har du sett i fiskebasen her på AF? Der kan du sammenligne vannverdier osv. for alle tenkelige fiskearter. Veldig nyttig! Men min erfaring er at det ikke er lurt å avgrense søket på for mange verdier av gangen, for da blir det veldig få treff (tror søkefunksjonen er slik at om du feks legger inn et søk på pH 6-7, for det er det du ser for deg å ha i karet ditt, så får du kun fisker som har akkurat 6-7, ikke de som feks tolerer 5-8 -korriger meg gjerne om jeg tar feil, men har jeg oppfattet det slik). Velg deg heller ut noen fisker du synes er spennende, så går du inn der og sjekker hva de krever. (Plantebasen kan naturligvis brukes på samme måte!).

Hva slags bunnlag har du? Grus? Sand? Om du har sand, anbefaler jeg deg virkelig å kjøpe 5-6 corydoras aeneus (metallpansermalle) til. Dette ER veldig artige fisk (med personlighet!) når de lever flere sammen og har sandbunn de kan rote rundt i. De er perfekte vaktmestere og er svært fredelige. Men som sagt; de bør holdes på sand, for at de skal trives optimalt. (Selv byttet jeg ut grusen min med biltemasand i mitt relativt nyoppsatte kar, for å tilfredsstille disse sjarmørene. Har ikke angret!

Ser du bor i Trondheim, og da kan jeg anbefale deg å melde deg inn i Trondheim Akvarieklubb ! Det har jeg akkurat gjort selv, og var på mitt første klubbmøte i januar (de har møter siste tirsdagen i hver mnd). Det var veldig trivelig å treffe andre og mer erfarne akvarister, og så holdes det alltid (?) auksjoner, der man kan gjøre noen skikkelige kupp på fisk,planter etc. Koster ikke mer enn 200kr/året å være medlem heller. Anbefales!

Lykke til videre, så sees vi kanskje?

-Mie

Tusen takk for mange gode råd og tips. Disse tar jeg til meg, og skal undersøke og planlegge mer ut fra dette.

Jeg har grus til underlag.
Sugemallene heter vistnok Ancistrus. Den ene er stor, kanskje 13-14 cm, nr to som er en hann er ca 10 cm, så er det flere på rundt 6-7 cm, flere på 4-5 cm og et par litt mindre. Er usikker på om jeg burde kvitte meg med de to største også, eller?

Ancistrus sp. oppdrettsvariant kanskje? Det er ganske mange typer ancistrus
19 stykker i en 120 liter synes jeg høres fryktelig trangt ut, og husk at de som er små vil bli store en dag de også.
Klara
Tusen takk for mange gode råd og tips. Disse tar jeg til meg, og skal undersøke og planlegge mer ut fra dette. Jeg har grus til underlag. Sugemallene heter vistnok Ancistrus. Den ene er stor, kanskje 13-14 cm, nr to som er en hann er ca 10 cm, så er det flere på rundt 6-7 cm, flere på 4-5 cm og et par litt mindre. Er usikker på om jeg burde kvitte meg med de to største også, eller?


Kanskje de to største er foreldrene til de andre? I så fall kan du jo beholde disse, og kanskje få oppdrett?
sissimor
Kanskje de to største er foreldrene til de andre? I så fall kan du jo beholde disse, og kanskje få oppdrett?


Det kan se ut som om det er oppdretsvarianten av Ancistrus ja.
Det virker som om det er tre kull, fordi det er tre ulike størrelser utenom de to største. Så det kan hende de er foreldrene ja. Det er i allefall en hun og en han.
Men er det ikke bedre å ha flere av de som er mindre som beveger seg rundt om i akvariet og spiser alger? De to største er nesten alltid på hjemmeplassene sine.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap