Spørmål om grus/sand underlag?

Går her og lurer på om jeg skal ha Akvarie Grus eller Sand i bunnen av mitt første Akvarium og heller mest mot Finkornet Grus.

Ser at du kan få tak i alt ifra nøytrale og enslige farger som hvitt og svart,til mer sprikende farger som lilla,rosa og grønn.
Noen er også ferdig "blandet" med mørke og lyse farger om hverandre.
Har planer om og gå til innkjøp av en del småtteri før jeg har fått Akvariet i hus,da jeg synes dette er lettere,men føler jeg har gått litt i stå her nå...

Har det noe og si for fiskene og de andre beboerne i Akvariet hva slags farge Grusen/Sanden har?(Tenker da på Reker/Snegler.)

Leste også at det noen steder anbefales og ha bark/torv enten under grusen eller blandet inn i den,dette p.g.a plantene.Stemmer det?

Hvis man har 2.stk Akvarie Grus av samme type men forskjellige farger,kan man blande disse sammen og ha i bunnen av Akvariet?

Og til slutt:
Skal man bytte ut Akvarie grusen etter så/så lang tid eller holder det med jevnlig "rengjøring",vannbytte og slamsuging av bunnen?
Inaktiv bruker
Selv foretrekker jeg fin grus, dvs nesten sand men det er knust grus, for jeg har prøvd å ha finkornet sand i akvariene og det ble mye styr siden den ble virvlet opp og kom inn i pumpa osv samt at fiskene hele tiden var dekket av fin sand som så ut som om de hadde fått hvitprikk Og, det er mye spennende og fint i fargevalg, man kan velge imellom forskjellige nyanser, Du kan godt blande grus også, men husk at den mest finkornete alltid vil synke ned og bli liggende under den grovere hvis de har forskjellig grovhet.

Grusen trenger du aldri å bytte ut, kun slamsuge av og til om du føler for det, men egentlig er slamsuging også unøvendig.

Bark/torv under grusen har jeg aldri hørt om, tror ikke det er noe jeg ville ha prøvd meg på. Om plantene trenger nærign kan man jo kjøpe plantenæring og stikke ned i sanden ved røttene. Noen planter henter næringen via røttene, mens andre henter det via bladene, så det kommer jo an på hva slags planter du skal ha.

Fargen har nok lite å si for både fisk og reker, men en del fisk skifter farge etter bunnlaget, så om du feks har for lys sand så vil fiskene skifte til lys farge. Jeg har noen fisker her som egentlig er ganske mørke, og når jeg en stund hadde lys sand i akvariet så ble de helt lyse, og ikke akkurat så fine .. De følte seg nok litt vel synlige siden de prøvde å kamuflere seg. Så byttet jeg til litt mørkere grus og nå er de mørke igjen

Om man har for mørk grus så stjeler dette en god del lys, det er noe å tenke på om du ikke har veldig sterk belysning i akvariet. Men, noen fisker foretrekker nok mørk grus, feks klovnekillier, hvis du skal få dem i lek, da vil de ha mørk bunn. Mens andre igjen ikke bryr seg så veldig. Det de aller fleste fisk trives med er dog et godt beplantet akvarium, med planter/røtter og mange gjemmesteder. Det merker man på fiskene at de virkelig liker, selv om de i sitt naturlige habitat kommer fra miljøer uten planter også. I et akvarium er de jo uansett ikke i sitt naturlige miljø, og det er jo ofte lysere og mer åpent i og med at de kan se ut i rommet, de ser jo oss mennesker og føler seg kanskje utrygge og litt vel utsatt fra alle kanter.

Selv liker jeg å feste plantene i røtter/greiner etc istedenfor å prøve på å få dem til å slå rot i sanden/grusen. Jeg har helt ærlig talt ikke "grønne fingre" når det kommer til akvarier - selv om jeg har det på tørr land og i jord
Og synes det er så enkelt og lettvint å bare binde fast plantene til noen greiner/røtter med litt sytråd feks. Anubiasplantene er mest velegnet til akkurat dette, og de er jo enkle å få til. Mosekuler, og javamose, ferskvannstang etc er også lette nybegynnerplanter som ikke krever noe.

Torv er ganske vanlig å ha under grov sand. Vet ikke helt hvordan det blir under grus...

Jeg ville valgt grov sand, siden du da har større valg når det gjelder type fisk. Har selv grov Biltemasand i alle mine kar, og har ikke problemer med oppvirvlig i det hele tatt. Sanden trenger ikke en gang å skylles før du har den i karet, og den fungerer utmerket for planter.
Jeg har biltema sand i alle mine kar også, den groveste typen.
Har heller aldri hatt noe oppvirvling fra sanden, den ligger pent nede der den skal være
Har også torv under sanden for å senke ph min fra 8 som er i springvannet og ned til 7
Tenk på fisken
I valget mellom grus og sand er det viktig å tenke på hvilken bunnfisk du skal ha. De fleste foretrekker sand (som maller etc.), så det er mer helgardering på sikt hvis du velger sand ift. ulike fisketyper. Selv fikk jeg anbefalt 3-5 mm Rådagrus i mitt nye 240 liters akvarium i høst, og det er vel det eneste jeg angrer litt på i ettertid. Grus er flott til de fleste plantetyper (pga. luft til røtter), men ikke så bra for alle bunnfisk. Lykke til med valget!
-Det har nok egentlig ikke noe å si for fiskene hva slags farge grusen har, men de fleste fisker foretrekker aller helst mørk grus da de føler seg tryggere..
-Har aldri hørt at man bruker bark eller torv under grusen pga.plantene, og tror heller ikke det er nødvendig.
-Man kan uten problemer blande akvariegrus med forskjellige farger og ha i bunnen av akvariet.
-Man trenger ikke å bytte ut akvariegrusen. Det holder med jevnlig rengjøring\slamsuging, men husk at man helst ikke skal rengjøre grusen da det er bakterier der som er viktige å ha i akvariet. Det har jeg iallefall lest
Lykke til med ditt første akvarium da
Masse svar her,takker så mye folkens!
Føler jeg er mange erfaringer rikere nå.Har tenkt og starte opp med 2 akvarier,ett med grus og ett med sand,så jeg selv får erfaring med begge deler.
Fisk vil komme etterhvert men jeg har ikke tenkt så mye på hvilkne arter jeg skal skaffe meg enda,da jeg vil vente til det er mer fremkommelig og ikke så kaldt ute på veiene her,men vil prøve meg med noen bunnfisk i akvariet som skal ha sand som underlag og se hvordan de trives der.
Har ikke helt klart og bestemme meg for hvilken type grus jeg vil ha enda,men jeg leser meg gjennom info om både fisk og sand for og finne en kombinasjon som vil passe til meg og mitt Akvarium.
velg fin sand og da gjerne biltemasanda som er godt utprøvd blant mange akvarister. Blåser sanda opp har du en veldig kraftig pumpe (antagelig i et lite kar) Knust grus må du regne med har skarpe kanter og det er ikke noe særlig for bunnfisk som skal sile sanda gjennom gjellene. Biltemasanda er helt trygg å bruke. Du kan blande sand i forskjellige farger hvis du ønsker, men det vil bare vil gi et rotete inntrykk. Fiskene vil nesten forsvinne i et sånt bunnlag. Sats på naturlige farger, biltemasanda (igjen) har det.

Å bruke torv under sanda er helt normalt. Jeg gjør det i tillegg til plantesubstrat. Dette gir et veldig godt grunnlag for å få en god plantevekst på planter som tar næring via røttene og kan hjelpe på å holde ph noenlunde lav hvis det er det som passer fiskene du skal ha. Men pass på å ha ca 5 cm sand oppå så ikke bunnlsubstratet kommer opp i vannet. Det er ikke farlig, men det kan bli litt grumsete.

Du trenger ikke bytte ut sanda, men slamme den når det trengs. En fordel ved å bruke sand er at avfallet legger seg oppå sanda sånn at det er lett å suge den ut med slangen. Jeg slammer sjelden, avfallet går gjerne rett i filteret Bruker du grus vil avfall havne ned i grusen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap