Spørsmål brukt akvarium,oppstart

Mitt første akvarium er i hus men før det kan fylles med vann er det noe arbeid som må gjøres,da det ble kjøpt brukt.
Akvariumet er på ca 70.Liter og av merket Juwel.(Tror jeg...)

Først så må det rengjøres,har hørt at man ikke skal bruke såpe da dette kan skade fiskene senere,så går det greit med varmt vann og en fille?
Eller må man kjøpe noe spesial såpe og rengjøre med?
Det er ikke ekstremt skittent men etter og ha båret det ute og fått det inn i lyset så synes jeg det trengs + at jeg ikke vil risikere at det plutselig dukker opp noen bakterier som kan ha overlevd turen...

Det lekker også litt i det ene hjørnet og dette må repareres.Det er ikke store området det er snakk om,så har noen noe anbefaling for en god silicon som jeg kan bruke?Helst i fargen svart.
Kan jeg påføre den rett på/over den gamle da det bare er prat om ett lite område eller må jeg sette igang og fjerne den gamle først?
I så fall,hvor mye og hvordan gjør jeg det?

Det fulgte med Pumpe da jeg kjøpte Akvariumet av forrige eier men jeg trenger fremdeles filter.Noen som har erfaring med filter til en 70.Liter og hva som funker best,utvendig eller innvendig filter?
Noen som kan anbefale ett eller flere for meg?

Dette Akvariet vil ha små beboere i form av reker og små fisk,så burde jeg vurdere og "sikre" filteret så ingen havner inni det?
Trenger kun vann å klut før å vaske det rent.
Å bruke kemikalier er ikke lurt.

Ang lekasjen er det beste å fjerne gammel silikon..
Før så å legge på nytt.
Akvariesilikon er greit å bruke.Vet ikke om du får tak i det i fargen svart.

Jeg ville gått før et utvendig filter.
Kjøp et som er dimensjonert før det dobbelte av akvariestørrelsen.
Eheim og Fluwal er 2 gode alternativ.

Skal vel i grunn ha ganske små fisk før at det går i filtret.
Har aldri hatt noe framfør filtret.
Animorpher
Dette Akvariet vil ha små beboere i form av reker og små fisk,så burde jeg vurdere og "sikre" filteret så ingen havner inni det?


Etter min erfaring, med det lille akvariumet jeg har hatt til nå, er at
det er syk/skadet fisk som går i pumpa.

Har du Juwel compact filter du og (er det Record 70 du har)? Ser sånn ut når jeg ser på filter
på akvasia.no , feks:

Filtermateriale : Juwel Compact Filtervatt
VareNr: JU88049
Vekt: 0,1 kg
Pris: 32,-

Pakke med 5 stk filtervatt som passer til følgende Juwel
Akvarier:
Rekord 70, Rekord 96, Rekord 120,Rio 125, Rio 180,
Delta 80, Delta 100, Lido 100, Panaorama 80,
Panorama 100, Vision 180

Forøvrig er aqua mania billigere.

http://www.aquamanias.no/
En myk klut er ikke så effektiv for å få skrubbet det rent. Bruk sånne grytesvamper som er grov på den ene siden -UTEN såpe (tror de koster 10 kr for en 10 pk på nille) Filtervatt er også fin til den slags bruk
Rettelse:
Har ett filter som følgte med,sånn går det når man skal lese på pakninger på kveldstid...
Filteret som fulgte med er merket:
HAILEA HL-BT INTERNAL FILTER Model: HL-BT400. (Fra 50-110.Liter Akvarium.)

Noen anbefalinger til hvilken type Silikon jeg bør bruke/Hvilket som er best,eventuelt hvor jeg kjøper det?
Kjøp akvariesilikon i dyrebutikken (dyrt) eller på chlas olsson (billig)
Du får også kjøpt det i nettbutikker, her feks
Ny silikon fester ikke på gammel silikon. Det betyr at all gammel silikon må bort på det stedet du skal tette. Om det er en liten lekkasje, kan det kanskje gå an tette på denne måten: fjern den "trekantede" silikonstrengen som ligger i hjørnet (grundig uten å skjære gjennom silikonstrengen mellom glassene) med en skarp kniv, Stanleykniv med nye blad er fin, vaske godt med aceton og legge ny silikon et stykke utenfor der den gamle har vært.

Akvariet kan med fordel vaskes med vann og salmiakk uten såpe (Salmi fra Lilleborg er utmerket) og skylle. Når filteret skal kjøres inn (søk på innkjøring her på AF), er salmiakk et utmerket næringsmiddel for de bakteriene du er avhengig av å etablert. De skal "bosette" seg i filteret ditt og sørge for den biologiske nedbrytingen av avfallstoffer fra fiskene. Uten dette, går det oftest galt med de første fiskene og hobbyen får en dårlig start.
530
Ny silikon fester ikke på gammel silikon. Det betyr at all gammel silikon må bort på det stedet du skal tette. Om det er en liten lekkasje, kan det kanskje gå an tette på denne måten: fjern den "trekantede" silikonstrengen som ligger i hjørnet (grundig uten å skjære gjennom silikonstrengen mellom glassene) med en skarp kniv, Stanleykniv med nye blad er fin, vaske godt med aceton og legge ny silikon et stykke utenfor der den gamle har vært. Akvariet kan med fordel vaskes med vann og salmiakk uten såpe (Salmi fra Lilleborg er utmerket) og skylle. Når filteret skal kjøres inn (søk på innkjøring her på AF), er salmiakk et utmerket næringsmiddel for de bakteriene du er avhengig av å etablert. De skal "bosette" seg i filteret ditt og sørge for den biologiske nedbrytingen av avfallstoffer fra fiskene. Uten dette, går det oftest galt med de første fiskene og hobbyen får en dårlig start.

Skal kjøpe silikon til uka.Så jeg skal fjerne mesteparten av det gamle silikonet bortsett fra det som holder glasset sammen,stemmer det?Blir man nødt til og vaske med Aceton eller noe annet spesial middel eller holder det med vanlig vann/salmiakk uten såpe?Eller er det bare og påføre ny silikon rett etter at man har fjernet den gamle?
Jeg har nettopp fulgt mitt eget råd på en 54 liter med en liten skade i et hjørne i bunnen. Ser absolutt bra ut, selv om silikon synes litt utenfor den opprinnelige stripen.

Vær sikker på at absolutt all silikon er borte fra det området du skal legge ny, ellers vil jobben være forgjeves. Vask deretter godt med aceton.

Karet forøvrig kan du godt vaske med litt sterkt salmiakkvann, uten noe såpe.
530
Jeg har nettopp fulgt mitt eget råd på en 54 liter med en liten skade i et hjørne i bunnen. Ser absolutt bra ut, selv om silikon synes litt utenfor den opprinnelige stripen. Vær sikker på at absolutt all silikon er borte fra det området du skal legge ny, ellers vil jobben være forgjeves. Vask deretter godt med aceton. Karet forøvrig kan du godt vaske med litt sterkt salmiakkvann, uten noe såpe.

Okey,festet meg bare ved det du skrev i forrige post:
"uten å skjære gjennom silikonstrengen mellom glassene"

Det er jo den store skrekken og gjøre det verre enn det allerede er... :/
Noe forslag til hvor jeg kan få kjøpt noe Aceton/hvilken type jeg skal kjøpe?
Er ikke store området som skal taes og vaskes,så er ikke ute etter mye,bare en liten boks eller noe,om det finnes...

Ser at de har noe forskjellig Aceton for salg her,er en av disse riktig type:
Jeg vet ikke hva som skiller disse typene Aceton, visste heller ikke at det fantes varianter. Jeg kjøpte den jeg bruker i en vanlig fargehandel og den heter helt enkelt Aceton, Hva prisen var, husker jeg ikke. Mulig den finnes også i halvliter eller mindre.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap