Nytt akvarie :) 540l.

Da har jeg endelig fått meg ett større kar. 540 liter vann skal innredes på stua igjen over tre år siden sist jeg hadde kar på den størrelsen.

Det råeste er at jeg fikk det hele gratis Men pumpa til akvariet er en hel del for liten. Det fulgte også med ett hjemme laget armatur, men dette er beregnet til å henge over karet, noe ikke jeg kunne tenke meg. Jeg vil heller ha ett som ligger oppå karet.

Det fulge også med 2stk fembåndsbarbe, 2 praktbotia, 2 stk prikket knurremalle, 1 skjørtetetra, 1. stk siamesisk algeeter, 4 stk fotballdommere(Sebrafisk).

Jeg hentet karet på mandag, men har ikke fått gjort noe med det enda. Dro rett på ferie til Haugesund dagen etter.

Er det noen som har noen ideer eller tegninger på akvariebord/reol eller noe som passer dette akvariet? Tror målene på akvariet var 160x60x60.

Om noen skulle ha en tegning eller ide på lysarmatur tar jeg dette imot med stooor glede Det som fulgte med kan dere se at står i bakrunn av akvariet. Jeg kunne gjerne tenke meg noe i likheten med dette.


Dette armaturet skal inneholde riktig menge med lysrør, og 3-4 spot lights med dimmer.

Hva slags annen belysning bør jeg har for å få ultimat effekt til både planter og fisk?
Se under Innredning i artikkelsamlingen. Der finner du ideer til både bord og belysning. Om målene ikke stemmer, kan du selvsagt justere disse.

Det er nok en større utfordring å lage lystopp til et helglass akvarium enn til et rammekar. Det er kanskje derfor det fulgte med hengearmatur. Det er mulig at du må lage ikke bare et bord, men en konstruksjon med bakvegg eller sidevegger som gir deg festemuligheter for lystoppen.

Jeg har et 530 liter Aquastabil rammekar med heldekkende original lystopp. Der er det to 80W T5 rør med reflektor. Det gir nok lys til mitt bruk og de plantene jeg ønsker. Det er plass til ytterligere 2 rør av samme type.

For fiskene blir det trolig rene flomlyset det du planlegger, for plantene kan det sikkeert være ok, men kraftig lys er ikke alene resepten på god plantevekst. Da må du til med riktig dosert gjødsel og kanskje også CO2 anlegg slik at plantene vinner i konkurransen med alger. Dette vil du kunne finne ut mye mer om ved å bruke søkefunksjonen på AF.
Takker for gode svar Ble ihverfall en del klokere
Siden du har fått karet gratis har du kanskje råd til å legge litt i armatur?

Da kan jeg anbefale WOHA®-Lux exklusic covers til helglasskar. Jeg har to kar med disse armaturene. De er både pene og praktiske! jeg bestilte mine fra tyskland, men Jan Holt har begynt å føre dette merket som eneste i Norge

Kan også anbefale Fluval FX-5 som filter på kar i den størelsen. Billig kvalitetsfilter!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir B Løland
Reklame for plussmedlemskap