Kampfisk og pumpe

Jeg har nettopp ( 2dager siden) skaffet meg en kampfisk
jeg har den i et 15 liters akvarium. Jeg har satt nedi en pumpe til den slik at vannkvaliteten blir bedre. Den er noe gammel og pumper 400L/h. Og den må ligge på siden pga. At den har mistet en sugekopp. Problemet er at fisken kun svømmer mot strømmen og angriper pumpen jevnlig. Styrken står på det minste nivået. Bør jeg kjøpe en mindre pumpe? Og et siste spørsmål : det har komnet en del bobler i kantene på akvariet og vannhinnen er helt slimete. Skal jeg fjerne dette?
400 l/t for en 15 liter?? o_O Det var da voldsomt... jeg ville kjøpt den minste pumpen du klarer å finne, siden karet er lite og kampfisker liker stillestående vann.

At den konstant svømmer mot filteret kan være et tegn på stress, men det høres litt rart ut siden de vanligvis gjemmer seg i et hjørne når strømmen blir for sterk.

Kampfisker liker også tett beplantning og en del huler/gjemmesteder.

Tusen takk for svar. Skal kjøpe ny pumpe i dag Fisken svømmer ikke akkurat konstant mot strømmen,men ganske ofte. Jeg har lagt nedi en tre rot som han liker å hjemme seg/hvile seg under Men hva er allt dette slimet og boblene som har dekkt hele vannoverflaten?
Mulig han har begyndt å lage skumrede
Ok. Vil han kunne puste gjennom allt slimet? evt. Bør jeg fjerne slimet?
siden det er et så lite akvarie så vil jeg gjerne tips om hang-on filtere, de finnes ofte i små størrelser og tar ikke opp plass i akvariet, kjempekjekt Selv har jeg dette i min 10-liter, moddet om med litt blå filtermatte (det senket hastigheten en god del) og skrudd ned på laveste nivå. Det gir temmelig godt med sirkulasjon, så om du finner noe som er enda mindre så klager neppe en kampfisk på det heller.
Jeg tror ikke jeg trenger det, ettersom pumpen filtrerer vannet også. Jeg er mere interesert i om elimet i vannet utgjør noen trussel for fiskens oksygen opptak.
Det slimet vet jeg ikke hva er, men de boblene du nevner er mest sannsynlig skumrede, noe de ofte lager for at de trives..og det trenger du ikke fjerne
valtam
Jeg tror ikke jeg trenger det, ettersom pumpen filtrerer vannet også. Jeg er mere interesert i om elimet i vannet utgjør noen trussel for fiskens oksygen opptak.


Det var ikke det jeg tenkte på, det var siden det filteret du har er så overdimensjonert og du sa du tenkte å kjøpe et nytt så tenkte jeg å gi deg tips om et velegnet filter...

Slim og hinner på vannet er lurt å fjerne, de hindrer gassutvekslingen mellom vann og luft, og jo tykkere hinen jo værre blir det, selv om det skal en god del til før du har et alvorlig problem. Det finnes veldig mye forskjellig som kan gi slike hinner, bl.a. overforing (som gir proteinhinne, ser litt ut som olje), alger (gjerne grønt når du ser det i store mengder, og slimete) og bakterier (veldig ofte slimete).
Så lenge det ikke er noen hun der så ville jeg ikke hatt noen skrupler med å fjerne et eventuelt skummrede, det er bedre å være sikker på at fisken får godt vann.
høres ut som om du har både proteinhinne blandet med et forsøk på skumrede, da blir det gjerne bare en suppe av det siden det er for sterk strøm. du kan ta det ut og kampfisken vil lage et nytt rede snart

proteinhinne kommer av overforing, så da kan du vel kansje kutte litt på det også? spørs jo hvor mye du forer fra før?
Da jeg kom hjem fra jobb i dag så var allt forandret. Allt skummet har han flyttet til kroken der varmekolben står. Men det er fortsatt litt slimete på hele overfalten. Dette slimet/hinnen er fargeløst. det er ikke olje aktig. I tilegg kan jeg ikke påstå at jeg overforer fisken. Jeg gir ham ca 10-15 små korn protein pulver kl. 10.00. Etter dette får han ikke mere før kl.2030. Da får han ca.10-15 små korn protein korn igjenn. Og det er det hele. Men løsningen på problemet blir da at jeg bør ta bort øverste lag av vannet, og erstatte det med nytt vann??
Proteinkorn? heter fiskematen det? Uansett, det skal være rimelig små korn for at 10-15 korn et par gang om dagen ikke blir for mye mat på en fisk

Proteinhinna blir du kvitt ved å heve utblåset fra pumpa sånn at den akkurat bryter vannflata. Men det er litt rart at du ikke har bevegelse i overflata -eller at det ikke er storm i hele karet hvis du har for kraftig pumpe..
Proteinkorn? Hva er det? Tror uansett at både fisken og vannhinna ville bli gladere med en liten dose frosne mygglarver en gang om dagen.
luhlu
Proteinkorn? Hva er det? Tror uansett at både fisken og vannhinna ville bli gladere med en liten dose frosne mygglarver en gang om dagen.


Jeg kallte det bare proteinkorn. Men det heter egentlig: BIOGRAN Small
Jeg har bestillt meg 1 pk. med røde tørkede mygglarver.

Kan jeg da gjøre feks. slik: Mygglarve om dagen og protein( Biogran) om kvelden?


En liten ting til: Vannet mitt fordamper bort ( mistet kanskje 3 cm) Kan jeg bare helle oppi nytt lunkent vann uten å ha oppi sallt eller skal jeg vente med å ha oppi nytt vann til jeg skal skifte ut 1/3 av vannet på søndag?
Salt? Kampfisken klarer seg fint uten det, så det kan du kutte ut. Dersom du ikke har tid til vannbytte før søndag, så går det jo greit å etterfylle, men et vannbytte allerede nå er veldig mye bedre. Gjør da ikke samme feilen som meg, men mellomlagre vannet i bøtta over natta før du bruker det i akvariet, ellers kan det bli ubehagelig for kampy.

Selv tror jeg at kampfisker trives aller best med mygglarver i en eller annen form, men dersom du vil variere, så synes jeg du heller skal la ham få proteinkorn 2-3 ganger i uka en gang om dagen, snarere enn å fortsette med foring to ganger daglig. Min kampfisk får bare frosne mygglarver en gang om dagen. I tillegg får han også vitaminer og mineraler i vannet ved vannbytte. Dette ser han ut til å trives godt med og jeg har heller ingen problemer med vannet.
Du trenger ikke å fore mer enn en gang om dagen. Mange forer pellets som hovedfor og mygglarver et par ganger i uka.

Personlig forer jeg utelukkende med forskjellige typer frossenfor.
Mvjnz
Du trenger ikke å fore mer enn en gang om dagen. Mange forer pellets som hovedfor og mygglarver et par ganger i uka. Personlig forer jeg utelukkende med forskjellige typer frossenfor.


Enig. Min kampfisk (og alle andre fisk jeg har) fores en gang om dagen og får forskjellige typer frossentfor. Jeg forer kanskje med tørrfor en gang i uka.

Ikke bruk salt i vannet. Kampfisk er ferskvannsfisk!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap