Lysrøret varmer opp vannet?

Jeg kjøpte et brukt akvarium av en privat person hvor både pumpe og filter fulgte med. Da jeg hadde gjort klar karet og det hadde stått et par dager, steg vannet veldig. Jeg byttet ut 20 % kjøligere vann omtrent hver dag, men varmen steg like mye allikevel. Jeg kjøpte en ny varmekolbe fordi jeg tenkte at noe var galt med den jeg hadde kjøpt brukt. Men det hjalp bare litt.. Vannet stiger med 2-3 grader på et døyn, og nå mistenker jeg at lysrøret som fulgte meg er gammelt og er det som varmer opp vannet! Noen erfaringer med dette? Hvis ikke det er det, hva kan det være som varmer vannet da? jeg må ha lokket oppe for at ikke vannet skal stige for mye. Skal ikke varmekolben holde en stabil temperatur?

DETTE ER FRUSTRERENDE!
Det er helt normalt at tempraturen svinger litt iløpet av et døgn, hos meg varierer det veldig, men i de fleste kar så stiger tempraturen 1-2 grader iløpet av dagen mens lyset står på for så og synke igjen iløpet av natta..
Hvis du har problemer med at du synes det blir for høyt om dagen pga lysene, prøv med og senke tempraturen en grad eller to på varmekolben, slik at akvariet kanskje heller er nede på, eller imot minimumstempratur på natten, fremfor å varme opp til maksimal/optimal tempratur da..

Det vil ikke forstyrre fiskene noe særlig da de ikke har absolutt jevn tempratur i naturen, da vil og de oppleve svigninger mellom dag og nattempraturer.

Jeg bytter alltid lysrør i brukte kar jeg kjøper hvis ikke eier kan fortelle meg hvor gamle rørene er.
Hvis du prøver å ta på lysrøret når det står på så brenner du deg, ikke sant? Denne varmen varmer opp vannet i karet. Helt normalt

I min 450L bruker jeg 4 lystoffrør og de gir så mye varme at jeg ikke bruker varmekolbe i det hele tatt. Dagtid ligger temp på 25-26, natterstid et par grader lavere. Men et gammelt rør generer ikke mer varme enn nye. Har du planter i karet er det uansett lurt å bytte lysrørene en gang pr år
Du kan jo koble fra varmekolben helt om det ikke er brukt for den.

Temperaturen vil være høyere på dagen når lysene står på enn om natten dersom akvariet ikkeholdes grader varmere enn omgivelsene.
Hvor stort er akvariet og hvor mange watt er varmekolben?
Lisbeth
Har du planter i karet er det uansett lurt å bytte lysrørene en gang pr år


Hvorfor skal lysrørene byttes når de lyser som de skal? Å bytte lysrør som lyser, er noe jeg ikke har tenkt på før....
Jeg fikk tidligere ett tips om å sette termostaten på varmekoblen 1-2 grader mindre enn hva jeg ønsket som makstemperatur, og det fungerer bra hos meg. Tempen synker derfor 1-2 grader på natta når lyset ikke står på slik Lisa-S forteller.
Klara
[QUOTE=Lisbeth] Har du planter i karet er det uansett lurt å bytte lysrørene en gang pr år


Hvorfor skal lysrørene byttes når de lyser som de skal? Å bytte lysrør som lyser, er noe jeg ikke har tenkt på før....

Lyset som plantene kan nyttegjøre seg av blir svakere etter et års bruk. Det lyset som vi kan se med det blotte øye er noe helt annet enn lyset plantene trenger.

Godt lys = god plantevekst

Les denne artikkelen
Når lysrørene begynner å bli dårlige, vil du se at de får en grå/sort ring på endene.
Trygve Lillefosse
Når lysrørene begynner å bli dårlige, vil du se at de får en grå/sort ring på endene.


Veldig kjekt å vite for en nybegynner
Tilfeldig bekjentskap
© Liss Nilsen
Reklame for plussmedlemskap