Plantedød: feil sand?

Hei!
Jeg byttet ut bunnsubstrat, eller hva det heter, i slutten av desember 2010. Jeg gikk da fra hvit grus til Biltema Blåsesand.
Jeg hadde sett flere akvarier her på forumet som det stod "Substrat: Biltema Blåsesand", så jeg tenkte at da gikk det jo fint ann å bruke det.
Jeg kjøpte en sekk med den groveste blåsesanden (veldig fin) og skylte den før jeg fylte akvariet opp. Jeg bestilte planter på nettet for nesten 700 (!) kr, og var veldig glad når de kom, og satt de i sanden, og fylte akvariet opp.

Plantene døde med en gang, og nå er det bare tre sånn lange tang-lignende planter igjen, og flyteplantene. Er det på grunn av sanden? Må man blande den med grus eller noe? Alle fisker har overlevd, og det har til og med yngel.

Takker for svar :- )
Hvilke planter kjøpte du? Noen dør nemlig om de settes ned i sanden, andre "smelter" ned før de begynner å vokse opp igjen, noen må ha næring ved røttene. Og hvilke Biltemasand kjøpte du, det er vel kun en som er egnet for akvariebruk og det er denne som er merket for akvariebruk.
Hvis du fikk sendt plantene i posten og de døde med en gang vil jeg heller tro de evt frøys under postgangen. En så rask reaksjon kan ikke sanda ha gitt.
Hmm. De var "vinterisolert" (avis rundt), og jeg glemte å legge til at jeg ikke har sandsnegler. Men jeg skal prøve å skaffe meg sandsnegeler i dag (de har ikke i noen av de fire dyrebutikkene jeg har forhørt meg i, må på nettet). Men takk :- )
De kan fryse selv om de er pakket i papir. Tar ikke mange timene før kulda kommer innenfor hvis det er kaldt. Posten oppbevarer nok ikke forsendelsene på et varmt rom. Har i alle fall selv erfart at det skal veldig god pakking til og rask postgang for å ikke drepe på veien. Spesielt denne vinteren...

Sandsnegler er greit å ha, men det at du ikke hadde det skal heller ikke drepe plantene dine i løpet av kort tid..
Kan hende de var over vann for lenge under frakt. Men om du byttet sand så spørs det om du ikke har så mye næring i bunnen til plantene dine i den nye sanda. Satte du ned gjødselkuler sammen med plantene? Ser at du skriver "grov" biltemasand og den bruker jeg også, skal ikke by på andre problemer for plantene den.
ElisabethS
Satte du ned gjødselkuler sammen med plantene?

Gjødsel er viktig for god vekst på plantene. Men trådstarter sier plantene døde med en gang. Mangel på næring vil selvfølgelig ikke gi noen god plantevekst, men det dreper ikke plantene på kort tid heller
Jeg er ganske sikker på at de plantene ble frostskadde under transporten hvis det var slik at du fikk dem i posten i desember. Avispapir er en vits, er det kuldegrader hjelper det ingenting.
Husk at dette er tropiske planter, de tåler ingenting før de tar skade ved kulde.

Hornblad f.eks, dauer bare du viser den et termometer med minusgrader på! :p Noen akvarieplanter tåler bare få minutter med lav temp. før de dør.

Helt sikkert frost, hvis du tar et "tykt" akvarieplanteblad og lar det tørke, ser du hvor lite av den som ikke er vann. Og i vinter gikk det ikke an å kjøpe agurk engang uten å komme hjem med grønn sørpe, selv om den var pakket i dagens VG.

Dårlig gjort av butikken, spør du meg! De selv får godt innpakkede planter i tykke isoporkasser med solid papp rundt...
Inaktiv bruker
Linda & Ove
Helt sikkert frost, hvis du tar et "tykt" akvarieplanteblad og lar det tørke, ser du hvor lite av den som ikke er vann. Og i vinter gikk det ikke an å kjøpe agurk engang uten å komme hjem med grønn sørpe, selv om den var pakket i dagens VG. Dårlig gjort av butikken, spør du meg! De selv får godt innpakkede planter i tykke isoporkasser med solid papp rundt...

lol morsomt skrevet i en sådan stund måtte humre litt... agurk i dagens vg ...
Så konklusjonen er at det IKKE er feil sand eller mangel på sandsnegler? Hva burde jeg gjøre da, bytte ut sanden og alt det, eller bare kjøpe nye planter på butikken, og passe på at de er godt pakket inn i en sekk o.l? Takker for alle svarene, har ikke vært inne her på en stund så svarer litt sent.
Jonask
Så konklusjonen er at det IKKE er feil sand eller mangel på sandsnegler?

Jepp. Bare å prøve med nye planter
Alle mine planter stortrives i biltema sanden så kjøp nye planter. Samme skjedde med plantene jeg kjøpte via nettbutikk, bare 2 av de 5 artene jeg bestilte overlevde.
Okey, tusen takk for alle svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap