Passer papegøyciklid med sølvhai og malawi?

Inaktiv bruker
Hei, har et nyoppstarta akvarium, har alltid hatt en forkjærlighet for papegøyeciklider og liker fargen på gule malawier, kan de passe sammen? Evt noen staselige Scalare?
Har et 100 liters akvarium.

Har lest at papegøyeciklidene er territoriale, gjelder det at de evt går løs på de andre fiskene?
ja dette er en kjempe kjekk hobby =) men ingen av de fiskene, du nevnte nå vil passe i en 100Liter.
scalaren blir for høy, papegøyecikliden(hybriden) kan bli 25 cm stor og golden er en hissig liten sak =)

du kan fks ha krveciklider, platyer, ancistrus osv osv.

malawi skal ha alkiskt vann mens scalaren og papegøyen skal ha bløtt vann.
så trypp oppe til venstre på kunnskap\fiskebasen og skriv in din størelse på kar så får du opp alle de flotte fiskene du kan ha i en 100Liter
Papegøyeciklide er tvetydig, men både hybriden og den ekte papegøyecikliden vil sannsynlegvis ta livet av den gule malawi-cikliden, og eventuell scalare i eit så lite akvarium som 100 liter. Dersom du kutter ut papegøyeciklide vil sannsynlegvis scalaren og malawi-cikliden ta livet av kvarandre avhengig av kven som blir raskast fullvoksen. Og, ja eg snakker bokstavlig ikkje billedlig.

Eg anbefaler deg å søke litt i databasen for anbefalt akvariestørrelse. Sjølv om databasen ikkje er absolutt, spesielt for ungfisk, så vil alle ciklidene du nevner mistrives i eit 100 liters akvarium.

Eg vil anbefale deg å vurdere ein liten ciklide. Den mest opplagte er kanskje sommerfuglciklide. Den bolivianske varianten er nok mest hardfør for svingninger i vannkvalitet, men du bør prøve å få tak i ei hanne + ei hoe.

Inaktiv bruker
Kjempefint, takk for svar!
Men de 7 tetrane, 3 sølvhaiene, 2 Malawiene, ene mallen og 2 krepsa er ok inntil videre?
hehe for en kul blanding men ikke idielt for fiskene dah.
eg vill anbefale deg å kvitte deg med alle fiskene utenom mallen(me dmindre det e ein gibbe\pleco da) og begynne fra scratch, hvis ikke fiskene daue snart da av nitrit eller noe =)
ikke for å være negativ men realistisk
Hmmmm....

Som du selv sier, så er jo Malawi fra Malawi, sånn gjerne...
Her snakker vi om andre vannverdier, Malawier går bare i malawibiotoper for at fiskene ikke skal gå i feil vann. Å blande bløtvannsfisk og Malawi høres ut som en kjempedårlig ide. Det blir nesten det samme som å sette neontetra i et saltvannsakvarium.
(skjønt Malawi flest kan overleve en stund i feil vannverdier...)

Sølvhaier er stimfisk, og de blir store. Sannsynligvis dør de før de rekke rå vokse seg ut av karet ditt, nettopp på grunn av plassmangel. 100 liter er ikke all verdens, håper du vil lese videre om fisk her på forumet
HER finner du mange gode, korte artikler om akvariehold som er 100% verdt å lese!


Men OBS!: Kreps er ikke lovlig å ha i akvarium i Norge. Skriver du noe mer om dette kan du regne med at tråden din vil bli stengt og slettet av administrator.
Inaktiv bruker
Her var det mye nyttig, så nå har jeg en del valg å ta...

Takk til alle for svar!
Men jeg har ikke kreps, kom ikke på ordet så jeg skrev bare noe. Mente reker.
Hvorfor er kreps ulovlig?
Sannelig om jeg vet? Men det er ikke lov
Generelt er det forbudt å importere dyr som kan overleve i norsk natur og derved bli en konkurrent til og ødelegge for vår naturlige fauna. Kreps er en blandt mange slike dyr.
Plussmedlem
Kreps er forbudt spesielt p.g.a. faren for spredning av krepsepest.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap