Litt hjelp til nybegynnern? :)

Hei jeg er en nybakt fiskeeier på 13 år. Jeg fikk fiskene mine for knapt en dag siden og trenger derfor mye hjelp. For at det skal bli et mer ryddig innleg kan jeg ramse opp spørsmålene så kan dere som er flinke med fisk svare. På forhånd takk for hjelp!

1.Hvis jeg finner runde steiner i jorda og koker dem kan jeg legge dem i akvariet da?
(Jeg har et 40L akvarie med 1 opptretter gullfisk, 2 slørhaler)

2.Når jeg mater fiskene har jeg lyset i akvariet på. Optretter gullfisken spiser ingen ting og gjemmer seg bak en plante (Når lyset er på) De andre spiser opp alt. Kan det hende at gullfisken er redd for lys? (Den bodde i en bolle uten lys før jeg fikk den)

3.Jeg har 3 PLASTplanter i akvariet. Må jeg ha ekte planter også for at fiskene skal ha det bra?

4.Hvor lenge skal filteret stå på om dagen? (Det lager lyd når boblene blir blåst ut)

5.Hvor lenge skal jeg ha på akvarie lyset? Det blir veldig varmt mellom vannoverflaten og akvarielokket.

6.Damper vannet fra akvariet? Hvis ja, hva må jeg gjøre da?

7. Hvor finner jeg røtter jeg kan legge oppi akvariet?

8. Kan jeg bytte plass på lekene/ sette inn nye leker eller gjemmesteder for at fiskene ikke skal gå lei av de samme lekene? Eller er dette stress for fiskene?

9. Har du noen gode tips så trenger jeg det! Bare skriv i vei.

Noen kjappe
1. Ja

2. Hva slags andre fisker har du? En gullfisk som ikke spiser høres merkelig ut eftersom de normalt er meget glupske. Det er mer sannsynlig at de andre fiskene skremmer den enn at det er lyset.

4. Pumpen bør alltid stå på for å skape sirkulasjon.

5. 10-14 timer om dagen er bra. Du får timere kjøpt billig hos Clas Ohlsson. Still dem inn på de tidspunkter du ønsker lys så ordner det seg selv.

6. Vann fordamper alltid når det ikke er frossent. Du kan alltid fylle efter med nytt vann. Tapp gjerne i en beholder 1 døgn i forvegen fordi du kun skal bruke kaldt vann og det er greit at det får stå en stund så du ikke påvirker temperaturen i karret for meget.

7. For min del anbefaler jeg fiskebutikker. Jeg vet noen finner i naturen også. Husk da på å koke.

8. Det er neppe nødvendig å bytte leker for fiskenes skyld men at man ominnreder fra tid til annen fordi man ønsker at ting skal se litt annerledes ut tåler de fint.
Plussmedlem
Hei.

Vi kan jo ta punkt for punkt...

1. Du trenger ikke å koke stein. En grundig vask med en børste er godt nok. (Ikke bruk såpe).

2. Du fikk fiskene i går. Mange fisk er usikre på nye omgivelser i begynnelsen.
40 liter er dessverre for liten plass til gullfisk og slørhaler. De er kanskje små nå, men vokser fort.

3. Nei. Disse fiskene bryr seg ikke. Eller rettere sagt - De spiser gjerne ekte planter.

4. Filter skal stå på hele tiden. Men jeg mistenker at du kun har en luftpumpe som lager bobler? Står det noe navn på pumpa/filteret?

5. Med plastplanter så trenger du egentlig ikke lys i det hele tatt. Men det er jo koselig å se fiskene
Mye lys gir ofte mye alger. 8 timer er tilstrekkelig.

6. Du må likevel skifte vann (minst 30 %) i uka. Det som fordamper i mellomtiden vil du neppe merke så mye til.

7. Du bør holde deg til røtter som du får kjøpt i dyrebutikken. Eventuelt finn røtter - ta bilde av rota - og spør her på Akvaforum.

8. Fisk leker ikke med leker. Med gjemmesteder kan være populært.

Du fikk fiskene i går. Når fikk du akvariet?
Gratulerer med nytt akvarie og fisker

Nema
1. I teorien, ja. Men ikke alle stein egner seg i et akvarie. De kan inneholde for fisken skadelige mineraler og metaller. 2. Kanskje den bare trenger noen dager på å bli trygg? 3. Ekte planter er jo pene å se på, og så lager de jo oksygen som fisken har nytte av. 4. Et filter skal alltid stå på. Uansett. Et filter renser vannet for avfallsstoffer og filterbakteriene dør når ikke vannet strømmer gjennom filteret. 5. Fiskene behøver vel strengt tatt ikke stort lys, så sålenge du ikke har planter velger du selv. Med levende planter i akvariet bør de vel ha 8-12 timers lys pr dag. 6. Har du dekkglass over akvariet? 7. I dyrebutikken. Du kan også plukke røtter fra løvtrær i en myr el. lignende. 8. 9. Større akvarie. Gullfisk blir store (38cm) og griser mye. I fiskebasen står det at de bør ha et akvarie på 200 liter. Bytte vann ofte. Hvis akvariet ditt ikke har vært i drift lengre enn siden i går, så har ikke filteret noe bakterier i seg ennå til å bryte ned avfallsstoffene fra fiskene. Du bør bytte vann hver dag i et par uker. Minst. Ellers anbefaler jeg å lese artiklene her på akvaforum, spesielt de under akvarieskolen. Les masse på forumet her, og spør hvis du lurer på noe. Det er mye å sette seg inn i som ny akvarist, så ikke gi opp :)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap