Slapp fisk

for en stund tilbake, typ en månede, fikk jeg et akvarium av en bekjent, der jeg fikk fisker, pumpe, planter og røtter. Jeg fikk en hel haug med guppyer(naturlige), to metallpansermaller og to jeg ikke vet hva heter. De ser ut som røde, litt store neontetra, med svart stripe nedover kroppen.

her er probleme(ne), den ene mallen forsvant, jeg har lett etter han under røttene og pumpa, konklusjonen er at han har blitt spist opp av de andre og restene har isåfall gått i oppløsning. Malle nummer to døde under mitt åsyn, og jeg vet ikke hva som gikk galt. Han fikk tilslutt en hvit prikk på øyet, og man så at han ikke hadde det bra, han gjemte seg under pumpa og lå rolig og det virket som han "hyperventilerte". Den ene "tetraen" angriper også den andre, napper i finnene og er aggresiv mot alle de andre fiskene også.
Guppyene har det fint vil jeg tro, har en del unger også, og de vokser og trives.

Infoen jeg fikk når jeg fikk akvariumet var at pumpa kanskje var alt for sterk, og det er noe jeg har tenkt på lenge. Ettersom jeg ALDRI har hatt mitt eget akvarium før, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for å gjøre det bedre for fiskene. Jeg har lest mye her på forumet, men jeg finner fortsatt ikke ut hva som kunne gått galt og hvorfor mallene døde. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å lage drømmeakvariet til fiskene mine, på ett litt stramt budsjett?
Hva er vannverdiene på, har du målt?
Nei, men jeg skal gjøre det, hva skal jeg spørre om, og hva burde verdiene være? hvor kan jeg finne det ut?
Plussmedlem
Er karet ditt 40 liter?
Har filteret/pumpa et navn?

De utydelige fiskene i bakgrunnen kan ligne på denne.

Du kan ta med en vannprøve til nærmeste akvarie-/dyrebutikk. De kan kanskje måle for deg (mot et gebyr).
Det lureste er å kjøpe dråpetester selv. Nitritt og pH er fornuftig.
Kunne vært greit med et par tester til, men med et stramt budsjett...
Du kan lese om vannverdier her.

Post gjerne flere bilder av karet på profilen din.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap