Rot og torv

Jeg har sett meg ut (og lagt av) ei Red Moor rot på dyrebutikken i påvente av lønning. Har lest endel på forummet her, og har forstått det sånn de får lett sopp-angrep (hvitt belegg) den første tiden.

Har lest meg gjennom mange tråder, og innbiller meg jeg leste en plass det var mindre sjans for sopp-angrep om en hadde torv som underlag i akvariet. Stemmer dette? HVA menes som torv som underlag? Menes det under sanden?

Hvilke type torv er det beste for ett kar på 120 liter, og hvordan vet jeg hvor mye jeg skal ha oppi?

Kan jeg f.eks legge rota i vann (kan tenke meg jeg trenger ett badekar da men!) med torv oppi noen uker? Vil det hjelpe? Og skifte vann innimellom?
Den soppen er forholdsvis udramatisk, kommer ikke på alle røtter, fjernes fort og enkelt (brukte høyttrykkspyler), og er nok helt uskadelig. Du ser bilde av "elendigheten" øverst i denne tråden, tynt grått belegg der barken ikke var skikkelig fjernet.

Lar alltid røttene ligge i vanntønna en stund, mest for å slippe oppdrift. Selv om røttene settes fast med sugekopper blir det mye dupping i overflata med store røtter :o)
Bryr meg heller ikke mye om den soppen røttene kan få. Men ja, du kan bli kvitt det med torvekstrakt. Kan godt hende det holder å legge i en bøtte med vann og torv. Men best effekt blir det om du koker torva og bruker ekstraktet. Det er sterkere. Eller så kjøper du ferdig torvekstrakt i butikken. Hvis du ikke har fisk som helst vil ha hardt vann kan du helle torvekstrakta rett i karet.

Jeg bruker torv under sanda når jeg starter et nytt kar, men det er kun for plantenes del. Har hørt at noen har opplevd å få veldig brå senkning av ph, men jeg har aldri opplevd noen som helst effekt på vannverdiene.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap