Hvilken fisk skal eg nå prøve?

hei.
etter mitt misslykkete forsøk på kakadueciclider, så vil eg evt prøve oppdrett på en ny type spennende fisk. så eg trenger deres hjelp og råd til hvilken fisk dette kan være.

i akvariet som eg skal prøve dette i, er et 125L juwel med utvendig pumpe, å i akvariet, finnest det et ancistrus par, 12 glødebåndstetra. og noen kuli åler.
så hvilken fisk anbefaler dere meg til å prøve meg på?
kunne godt tenkt meg å prøve evt en ny ciklide, som sommerfugl, eller kakadue igjen. men kvir meg litt på tanken sia eg mistet mine kakaduer.

akvariet er godt beplantet, og er kokosnøtt huler og andre gjømme plasser.

takker for alle tips
Det viktigste er hvilke vannverdier du har i karet ditt - PH, KH, GH og temperatur - skal man kunne anbefale noe.

Regner med du har surt vann med lav gh pga de fiskene du allerede har, men greit å få vite de nøyaktige verdiene før man anbefaler det ene eller det andre.
PH 7.5
No2 under 0.3
Temp 24
GH 8
Om du liker ciklider kan jeg anbefale deg nøkkelhullciklide eller Boliviansk- sommerfuglciklide da de er lette å få gyting på. Den vanlige sommerfuglcikliden og apistogramma artene kan du bare glemme med dine vannverdier. Ancistrus bør du ikke ha i karet da de vil spise eggene.
har lest litt om Palettciklide nå, kanskje eg prøver meg på det.
sto at det var en lett begynner ciklide, var heller ikke så gale pris på denne.
Palettcikliden er lett å få i lek men du må være klar over at den er svært agressiv når den starter leken og når den har egg og yngel. I et 125 liters akvarie kan de komme til å ta knekken på annen fisk.
Du risikerer at de tar knekken på hverandre også...hadde en hissig dame her som tok knekken på mannen sin for hun skulle passe barna sine selv! Tenk eventuelt på å ha en plass å gjøre av hannen/ hunnen dersom de må skilles. Ellers er dette en fisk som er utrolig lett å få lek på. Mine begynte allerede den dagen de kom til meg
har et 60 liter akvarium om det skal bli krig
ellers tror eg tetraene mine vil holde seg vekke fra hulene.
Har et 70L kar som snart blir tomt for fisk. Spm er da om det er noen gode råd for hva jeg kan putte oppi neste gang... Gjerne fler typer fisk...
da har eg fått handlet meg litt akvarie utstyr, samt fisk.

fiskene ble det 4stk palettciklide.
samt 5 blå flate fisk som eg ikke husker navnet på.
legger ved bilder av alle fiskene

det fasinerende var at med engang ciklidene kom i akvariet, ble 1 av dem ganske så rød i buken, å jaget støtt på en annen, menst dei andre ciklidene ble som en rød blinkende lykt, der rødfargen kom å gikk.

blir også hannen rød når den er klar for parring?
regner med at den minste av dem som er rød, er ei jente som er klar.
her er også dei "blå" fiskene som eg kjøpte, men ikke husker navnet på.
De blå fiskene dine er neon regnbuefisk, Melanotaenia praecox.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap