Hvilke fisker bør jeg velge?

Jeg har startet opp 720 literen min nå, å den står nå å går seg til, før det kommer fisker oppi. Men jeg lurer sånn på hvilke fisker jeg bør velge, mest av alt kunne jeg tenkt meg å forsøkt saltvann, men det virker ås innviklet at det tror jeg må være en drøm en stund til.

Men hvilke fisker passer sammen? Er det finest med store fisker som viser igjen, eller flere mindre stimer med fisk, så man må bort til akvariumet for å se? Andre dyr? Noen jeg ikke bør velge, rovfisker, som evt spiser yngel som kanskje måtte komme? Hva med planter, hvilke planter? Greit med noen som vokser fort i begynnelsen, men kanskje ikke så kjekt senere, når de er i passelig størrelse, å man helst skulle ønske de stoppet opp lit..''

Egentlig takknemlig for all oppstarts hjelp
Ja, her har du mange muligheter ;D

Jeg ville startet med å sjekke vannverdiene i karet/ springen, og valgt fisk ut ifra det.
Med en 720l med str 200x60x50 har du mange muligheter som sissimor skriver. Men det greieste er å ta utgangspunkt i vannverdier som blant annet pH. I min tidligere 720L hadde jeg ciklider og malawi ciklider ut fra di verdiene jeg hadde den gang.

Har siden det flyttet og fått brønnvann. PH ligger her nede på 5 tallet og har derfor ypperlig vann til apistogramma (dvergciklider), så her er det apistogramma for hele lommeboka =)

Vannverdier kan selvfølgelig justeres noe og tilpasses med kjemikalier, noe jeg ikke er veldig begeistret for. Noen andre av tingene som brukes for justering av pH er forskjellige blader, (catappa og eikeblader) torv (torvfiltrering) og kalkstein.

Avslutter med å si at jeg misunner deg dette store karet, selv om jeg selv har 12-13 mindre apistogramma kar. Stuene er desverre for små til et slikt blikkfang

Lykke til

Leif
Tusen takk for svar Setter stor pris på det. jeg skal måle ph`en idag, å se hva den ligger på. Vi er akuratt ferdige med å kle veggen der akvariumet står, å liste rundt det nå, så nå nærmer det seg, at det skal flytte fisker inn

Men er det noen fisker uten de aller aller vanligste som guppy, platy, sverddragere osv, de som de aller fleste har som nybegynnerer, som er å anbefale. Som klarer seg godt, og som kanskje legger egg eller unger? Som kanskje klarer seg i flere typer vann?

Kunne veldig gjerne tenkt meg noen andre enn disse artene, hadde vært kjekt å forsøkt noen andre, kan dere hjelpe meg med det, å hvilke som evt da går samen?

Kan jeg ha rovfisker sammen med andre, eller vil de alltid spise all yngel, og gjør de mer skade enn det? skader de andre fisker?

Alle fiskene jeg syne er litt spesielle, har vært rovfisker sier de på dyrebutikkene. Kan man sette ulike typer rovfisker sammen?
Hei dodge2 og gratulrer med 720 literen.
Jeg ambefaler deg å ta en titt på de forskjellige type biotop for å finne ut hva du like best. Vanlig selskapsakvariet bærer preg av grønne planter og lite bevegelser. Dette virker fredsfult og avslappende atmostfær. Mystisk Amazonas biotop består av brunnerøtter og brunnt vann men afrikanske biotop gjenspeiler landskap med steingrotter og strie strøm. Fiskene i disse biotopene oppfører seg også på samme måte. Så hver sin smak.

dodge2
..... Kunne veldig gjerne tenkt meg noen andre enn disse artene, hadde vært kjekt å forsøkt noen andre, kan dere hjelpe meg med det, å hvilke som evt da går samen?


Siden du nevnte saltvann så tenker jeg på afrikanske biotop er et godt alternativ. Fisk fra Malawisjøen og Tanganyikasjøen er fargerike og finnes i mange forskjellige varianter.
De krever litt stell med vannverdiene men ikke så mye som saltvann.


Kan jeg ha rovfisker sammen med andre, eller vil de alltid spise all yngel, og gjør de mer skade enn det? skader de andre fisker?

Alle fiskene jeg syne er litt spesielle, har vært rovfisker sier de på dyrebutikkene. Kan man sette ulike typer rovfisker sammen?

Det er ikke riktig å si at spesielle fisk er rovfisk. Men de er ofte dyrere i innkjøp siden de er spesielle. Jeg har mange fisk, som f eks.: Tropheus, Frontosa, Calvus... fra Tanganyikasjøen og Geophagus, Sjakkbrett ciklider fra Rio de Tapajos i Brazil. Disse er viltfangede fisk som ikke mange har.

Du kan holde forskjellige type rovfisk sammen så lenge de er omtrent like store og har samme krav om vannverdi. Rovfisk vil alltid spise mindre fisk.
Det hørtes kjempespennede ut, men er det noe sted jeg kan se de ulike biotopene, jeg søkte på nettet, men får ikke opp noe.
Jeg er helt håpløs på å finne noe på nettet :/ Finnes det noe her inne som viser de ulike biotopene, så kan jeg se?

Tusen takk for tipsene, setter kjempe stor pris på det, å er kjempe ivrig etter å se hvilket jeg liker best
Prøv ett søk på feks Tanganyika, malawi og amazonas aquarium på youtube eller google (bilder) så får du opp en god del. Spesielt kan jo youtube være morsomt da det stadig foreslår nye videoer for deg så du kommer langt bort fra emnet etterhvert, hehe :P

Ellers blir det å trykke på de forskjellige medlemene her og se på deres akvarium som også kan gi en del tips.
Her er bilde av akvariumet, men det er ikke ferdig helt med plater og lister, er litt igjen, å så skal de males, å det skal listes langs gulv og tak, oppi karet har jeg ikke gjort noe annet enn å legge sanden oppi, å sette på 3D bakgrunnen, skal til med det så snart vi er ferdige med å male alle listene, og få alle på plass

Å vinduet ved siden av skal lukkes, så de ikke får oppblomstring av alger.
Youtube, hadde jeg ikke tenkt på, skal forsøke det med det samme, tusen takk skal du ha
dodge2
Her er bilde av akvariumet, men det er ikke ferdig helt med plater og lister, er litt igjen, å så skal de males, å det skal listes langs gulv og tak, oppi karet har jeg ikke gjort noe annet enn å legge sanden oppi, å sette på 3D bakgrunnen, skal til med det så snart vi er ferdige med å male alle listene, og få alle på plass :)


Det blir jo skikkelig bra... Kjenner en liten smule misunnelse her :P (mens jeg vurderer hvor jeg kan ha ett akvarie i veggen)...
Det er nydelig vakkert å se små fisk i så store kar. Her får du muligheten til å se fisk oppføre seg mye mer naturlig enn hvis de har det trangt. Tenk deg synet av små fisk som kan lange ut når de svømmer, mange steder å gjemme seg og utforske (hvis karet innredes med mange planter og gjemmesteder selvfølgelig)

Det er veldig mange som skaffer seg store fisk når de får fatt i store kar. jeg kan ikke skjønne annet enn at det må bli kjedelig i lengden å se på fiskene etterhvert som de blir så store at de bare blir stående og stampe..
WOW!!! Helt imponert over hvor flotte de er, liker best de med stein i, men hvordan får de så mye stein til å ligge inntil glassene uten å knuse glasset? Kan jeg hente stein utenfra å ha oppi, eller må all den steinen kjøpes fra dyrebutikk, beklager at jeg spør dere helt i senk her nå...


Det blir jo skikkelig bra... Kjenner en liten smule misunnelse her :P (mens jeg vurderer hvor jeg kan ha ett akvarie i veggen)...


Ja jeg håper det blir bra når vi er ferdige, liker det kjempe godt allerede, til og med min mann, som ikke var særlig egeistret for ideen, er målløs over hvor vakkert det er Så jeg håper at når det blir mye stein, plante rog fisk oppi etterhvert, så blir han enda mer begeistret Syns det er herlig å ha et levende bidle i stuen, om kveldene, når det er mørkt, å kun akvariumet er opplyst, blir bare ikke lei av å sitte å se på de, satt i evigheter sist å så på de, så håper det er like spennende for alle denne gangen også.

Vi har 4 barn, pluss en avlastningsdatter her, så skal bli kjekt å se hva de syns
Lisbeth
Det er nydelig vakkert å se små fisk i så store kar. Her får du muligheten til å se fisk oppføre seg mye mer naturlig enn hvis de har det trangt. Tenk deg synet av små fisk som kan lange ut når de svømmer, mange steder å gjemme seg og utforske (hvis karet innredes med mange planter og gjemmesteder selvfølgelig) Det er veldig mange som skaffer seg store fisk når de får fatt i store kar. jeg kan ikke skjønne annet enn at det må bli kjedelig i lengden å se på fiskene etterhvert som de blir så store at de bare blir stående og stampe..


Ja det er jo sant, vil ikke ha de aller aller største som bare står å stamper som du sier, men vil heller ikke ha de jeg alltid har hatt, i alle år, som er i alle stuer, har veldig lyst å ha noen andre nå, har hatt guppy, sverddragere, gullfisker, platy, molly, osv alle årene tidligere, så har veldig lyst på noen andre denne gangen, men hvilke små tenkte du på, er veldig glad for alle tips Vannet skal stå enda noen dager før jeg kan introdusere de første fiskene, så kan enda tenke en stund til
Jeg henter røtter og stein i naturen og bruker i karene mine jeg hvertfall... Jeg er litt redd for å stable for høyt selv også... Stein i glasshus lissom... Ellers vet jeg mange limer steinene samme med silikon og bruker isopor der det treffer mot glasset, men har enda ikke opparbeidet meg mot til å gjøre det selv... 500 liter vann i stua hadde ikke vært moro :P

Ungene her elsker akvariene, og er stadig rundt å sjekker om det skjer noe nytt. Moro det, for de spør og graver, så da kan man føle seg litt vis noen ganger, på det man har lest f.eks. på forumet her

Ellers er jeg litt enig i det Lisbeth sier, ikke gå for de største fiskene, for de mindre oppfører seg så kult når de har god plass =)
Afrikanske biotop
Her får du en prøvesmak av afrikansk biotop.

Malawi:
[External Image]


Tanganyika:
[External Image]


[External Image]
dodge2
men hvilke små tenkte du på, er veldig glad for alle tips :) Vannet skal stå enda noen dager før jeg kan introdusere de første fiskene, så kan enda tenke en stund til :)


Mye fint fra Asia jeg kunne tipset deg om, men mitt interessefelt er på fisk som skal gå i bløtt vann. Jeg ser på bildet at det ser ut som du har en del kalkholdige stein i karet? da lar jeg heller noen andre gi deg gode tips på fisk som vil gå i hardt vann

Hvor lenge har du hatt karet til innkjøring forresten? Du skriver i første innlegg at du har startet karet nå? Da bør du belage deg på uker istedet for dager før du setter inn fisk
WOW for noen flott kar!!!! Jeg gleder meg til dette

Jeg har hatt karet gående i flere uker, har også et 100 liters kar, som har gått i over en mnd, uten fisk i foreløpig, så skal egentlig starte begeg to nå, jeg mener å starte dem med fisk.

Kalksteinene vard et ungene som la oppi i helgen, mens jeg var bortreist,d e fikk vi med da de solgte karet til oss, de hadde ciclider oppi, de som hadde det før oss, vi har aldri brukt dem, å jeg komme rikke til å bruke de nå heller tror jeg, men jeg har ikke tatt de ut av enda, da jeg kom hjem igjen igår, så sent at jeg bare var innom pcen, å så la meg.

Jeg har brukt mye skiferstein tidligere, men flere av de tok vi ut i hagen når vi tømte akvariumet sist, pga oppussing av huset.
Tenkte jeg skulle finne steiner ute viss det gikk, å siden det går greit, så skal jeg på let etter det idag

Så kan godt få høre tipsene dine fra asia også, så kan jeg se alt, å bestemme meg Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et par fisker til helgen kanskje, om jeg får det til, vi skal i bryllup, så kan hende det ikke går, å da må jeg vente enda en uke, siden det tar meg 2 timer å reise å hente fisker i byen, å jeg jobber endel.
Å så vil jeg ha alt klart før jeg gjør det, så må først male, lage klart karet med planter og stein, å så skal jeg ha fisk

Jeg trodde egentlig det var nok at det stod en uke, men er nok lenger med de store akvariumene ja, dyrebutikken sa en uke til oss, å vi har vært der 2 ganger den siste mnd, å sett på fisk, men reist hjem uten, siden vi ikke har bestemt oss enda..
dodge2
WOW for noen flott kar!!!! Jeg gleder meg til dette :D
Ja Badat viser eksempler på flotte store kar!

dodge2
Så kan godt få høre tipsene dine fra asia også, så kan jeg se alt, å bestemme meg :)


Du kan jo titte innom profilen min, der ser du noe. Legger også ut noen videosnutter av fisk jeg har og syns er nydelige. Sjokoladene går i 450L. Utrolig stilig å se disse "små" (5-6 cm) fiskene på så stor plass
Fiskene på disse videoene krever veldig bløtt vann (sortvannsfisk), rundt 4-5 i ph, noe som kan være litt styr å "få til", men det går hvis man vil

Sjokolade:
<embed src="http://www.youtube.com/v/QxF6RsbUWog?version=3&;hl=nb_NO&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Lakris 1:
<embed src="http://www.youtube.com/v/As9Tv0vlDo0?version=3&;hl=nb_NO&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Lakris 2:
<embed src="http://www.youtube.com/v/W1wHRRQrBOo?version=3&;hl=nb_NO&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Fiskene på disse videoene vil også ha bløtt vann, men trenger ikke lavere enn ca 6,5 i ph

Goby:
<embed src="http://www.youtube.com/v/UWSfqA6Thao?version=3&;hl=nb_NO&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Kuhlii:
<embed src="http://www.youtube.com/v/6bQejPql3uo?version=3&;hl=nb_NO&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Noen små nydelige Asiatiske stimfisk: Rasbora

dodge2
Jeg trodde egentlig det var nok at det stod en uke, men er nok lenger med de store akvariumene ja, dyrebutikken sa en uke til oss, å vi har vært der 2 ganger den siste mnd, å sett på fisk, men reist hjem uten, siden vi ikke har bestemt oss enda..


Flaks det da, at dere ikke fant fisk for tidlig
Oj så nydelige kar dere har, hvordan skal jeg klare dette :/ Håper jeg også får til et flott kar. Kuhli ålene er en stor favoritt hos minstemann her, vi tenkte å ha en stor stim av de tidligere, men dyrebutikken sa at de kom til å grave seg ned i sanden vår, å vi kom aldri til å se dem :/
Tilfeldig bekjentskap
© KSN
Reklame for plussmedlemskap