Hva i all verden mere kan jeg ha oppi pytten min?

heisann.

long time, no see.

har en 200 liter som jeg har lyst til å oppdatere litt.

det jeg har oppi nå er :
2 perleguramier
4 pansermaller
4-5 ancitrus(2-5 cm)
2 mollyer hanner(har tenkt meg 4 hunner også)
8-10 sverddragere(kun to voksne, resten ungfisk som jeg tenkte gi bort en del av)

så har jeg noen guppy i et eget kar som jeg har lyst til å ha oppi etterhvert..

har så lyst på et par litt større fisk med litt spreke farger på, og evt en stim av noe.. -blir det for mange? syntes ikke det virker særlig fullt og er redd for å overfylle det. er ikke så mange fiskene i midt og toppskiktet. hvilken fisker anbefaler dere? noen som ser litt gøye ut/fargesterke, gjør litt utav seg.
har hatt lyst på sånne sommerfuglfisk som ligger og dupper i overflaten, men er redd de blir litt kjedelige etterhvert? (og da må kanskje vannstanden senkes litt også?)

håper på svar.
thanks

kan jeg f.eks ha oppi et par ciklider, eks sommerfugl/kakadue ciklide? eller et par sånne blå leppegurami?

har foresten også en enslig sebrafisk oppi karet som jeg reddet fra evige jaktmarker, kan jeg kjøpe en stim til han eller kommer han til å bli utelukket fra stimen siden de allerede er en etablert stim.. -teit spm kanskje, men vet jo ikke??
Jeg ville ikke hatt dverciklider sammen med ancistrus og pansermaller. De holder alle til på bunnen og vil derfor måtte konkurrere om plassen.

Du kunne jo utvidet stimen med pansermaller isteden?

Guramier har jeg aldri hatt selv, men andre kan sikkert svare på det.
Gurami
skal normalt ikke være noe problem i den konstellasjonen med mindre det er dverggurami. Den vil nok fort bli litt pysete i matfatet sammen med Xiphophorusene dine. En stim vil kunne være vel så spennende. Nu vet jeg ikke hvilke verdier du har i dammen din, men kileflekkrasbora er en favoritt hos meg. Evt en stim med de mindre aggresive barbene som puntius ticto (har 14 i mitt største kar), puntius sachsii (har ikke hatt den på mange år) evt puntius titteya. Særlig sistnevnte er en veldig fredelig barbe hvor herren har en vakker og dyp rødfarge. Ikke blir den spesielt stor heller. I forhold til sebrafisken er det min erfaring at det går bra. Du kjøper jo ikke en "hel" stim i butikken men deler av en slik at dynamikken uansett må settes på ny.

Ellers er jeg enig i forhold til dvergciklidene. De vil ofte bli territorielle ved lek (hvor meget varierer med type) og det kan være en prøvelse for corydoras (pansermalle).
er sommerfugl/kakadue ciklider dvergciklider???? er jo ikke helt inni dette her vet dere.. ok, da skal jeg slå fra meg dem,hehe.

mener du at om jeg kjøper en stim med barber, så kommer den enslige sebrafisken min til å joine den stimen? virker som om den trives godt isammen med sverddragergjengen som er oppi der nå. puntius titteya, veldig fredelig skriver du? -høres bra ut, liker når fiskene kan gå godt isammen.

men hva om jeg kjøpte to leppeguramier, evt et par andre guramier?, -går de greit sammen med perleguramiene mine? syntes bare de er så vakre de som er blå i fargen . holder ganske høy vannstand, de perleguramiene mina har aldri lekt, noe jeg tror kan skyldes akkurat det.

ellers er det ganske mange planter oppi der, et par røtter til sugemallene. venter litt på at plantene skal gro seg store og viltre(syntes det er så fint når det er masse planter i karet) prøver å holde en temp på 27-28 grader, GH på mellom 6 og 15 enplass, KH på mellom 6 og 13 og PH en plass mellom 6.5-7.5.

Uklart
Jupp, de er dvergciklider.

Der kunne jeg kanskje formulert meg klarere. Sebrafisken vil nok ikke bli inkludert av andre fisker nei, da må du kjøpe nye sebrafisker.

Er det blå gurami (Trichogaster trichopterus) du ønsker å ha? Jeg har hatt et par av dem sammen med Trichogaster Leeri (perlegurami) tidligere uten at det medførte problemer (270 liter). Skjønt det er nok mulig at perlegurami-hannen kan bli sinna og territoriell. Hvordan er hans adferd mot andre i karret og hunnen?

Med de vannverdiene vil tilsynelatende alle puntiusene samt Trigonostigma heteromorpha (Kileflekkrasbora) kunne trives.
de to perleguramiene jeg har er veldig fredelige, både hannen og hunne.- alle fiskene er heldigvis det.
eneste som kan virke litt gretten er "store grynte-gnu" som han heter, -den største ancitrushannen. men det er kun når det er tid for mat,hehe. Men jeg regner han ikke som aggressiv i det hele tatt, for ellers er han en fredelig fyr som sutter rundt.

kikket litt rundt og har tittet litt på Trichogaster trichopterus, men det står at den kan være litt aggressive mot anne fisk. men det er vel alltid unntak(hadde selv en tigerbarbe sammen med fisk med lange finner og "slør", og han brydde seg ikke om å nappe i det hele tatt)
ellers har jeg kikket på leppegurami, Trichogaster labiosus(de blå) , og på den står det at den er fredelig.. men somsagt, jeg vet jo egentlig ikke så mye om dem. vet jo ikke om jeg får tak i den engang her i kristiansand,hehe.

ang sebrafisken min, syntes du jeg burde kjøpe flere og ha i sammen med den? og heller ha en stim av dem istedenfor noen andre stimer?

tusen takk igjen for svar
Bare hyggelig det
Hvilken stim du skal ha skal ikke jeg ha noen formening om men sebrafisken din vil nok heller ha flere av sin stim enn en ny stim med noe annet. Spørsmålet er jo i hovedsak hva du ønsker.

Jeg har hatt større problemer med perlegurami enn blå i forhold til aggresivitet men som du er inne på er det ofte litt individuelt og litt avhengig av andre innbyggere og karret som sådan. God plass gir som regel mindre bråk. Det er jo i så fall perleguramien som ligger "tynnest an" eftersom de beveger seg mye på samme sted. Corydorasene kan jeg ikke se for meg skal ha noen problemer med trichogastere, ei heller ancistrusen.
karet er ganske langt,widescreen) så de har endel(lang) svømmeplass, håper det kan hjelpe viss jeg ender opp med to tre guramier til. kan jo kanskje prøve meg, og om jeg ser det ikke går så kan jeg omplassere dem til noen med enda større kar. får nesten ta ei runde her i byen og se hva de forskjellige har av diverse fisk. så skal jeg kikke litt ekstra på alle de du har nevnt.

tusen takk igjen.
Litt geografisk betinget
Har skjønt at det er litt forskjell på hva butikkene har fra region til region. I denne regionen er alle de jeg nevner enkle å få tak, men vet dessverre ikke om forholdene der du er. Du kan jo evt se om det er en lokal akvarieforening og om de har auksjon el.l på gang om du sliter med å få tak i noe av det i butikk. Ofte vel så godt utvalg da, særlig storauksjonene.

Lykke til videre!
ikke kjøp ciklider!
har hørt mange skrekk historier, da spesielt med apisogramma arter sammen med panser maller der apistoen har pikket ut øynene på coryene.

Kjøp heller flere av levendeføderne.
Emil Engø
ikke kjøp ciklider! har hørt mange skrekk historier, da spesielt med apisogramma arter sammen med panser maller der apistoen har pikket ut øynene på coryene. Kjøp heller flere av levendeføderne.

uff da, hørtes lite moro ut. det fulgte med to palettciklider da jeg kjøpte karet og de holdt seg veldig i bakgrunnen, var lite til bry, ikke hissige var de heller. Men endte med at jeg ga dem bort, for syntes det var så synd de holdt seg sånn i bakgrunnen. desuten var hannen mye mindre enn hoa, så tenkte de hadde det bedre hos noen med enda større kar. de var utrolig vakre, så hadde de vært litt mere sosiale så hadde jeg nok beholdt dem.
men skal høre på rådene og ikke kjøpe ciklider igjen. prøver heller noen andre. er så vanskelig å bestemme seg...

finnes det noen levendefødere som det er litt størrelse og farger på?
kunne jeg hatt to scalarer??? vet de hører under ciklider, men er ikke scalarene ganske fredfulle somregel??
Da bør du ivertfall ha dvergscalarer og ikke mer en to stk!
Hvis du kjøper flere sebrafisker vil det i hvertfall bli liv i akvariet ditt. De er aktive og veldig nysgjerrige. Det at du har et widescreen akvarie gjør det perfekt for sebrafisken.
Så ville jeg satset på flere pansermaller de liker å være flere sammen. :o)
Heidi Jensen
Hvis du kjøper flere sebrafisker vil det i hvertfall bli liv i akvariet ditt. De er aktive og veldig nysgjerrige. Det at du har et widescreen akvarie gjør det perfekt for sebrafisken. Så ville jeg satset på flere pansermaller de liker å være flere sammen. :o)

har kjøpt ti sebrafisk til, og ja, de er sannelige fulle av liv de holder seg mest i øvre vannskiktet, men håper de begynner å bruke heile plassen etterhvert. den enslige sebrafisken min er enda litt "uttafor" så håper den også snart blir inkludert i stimen.

ikke lett å få tak i de leppeguramiene her i kristiansand virker det som. kikka litt på de dvergscalarene, men hadde så lyst på noe som lyste litt mere opp i karet. har grønnaktig bakgrunn og en haug grønne planter, ogendel røde fisker, så siklet litt på noe blått noe ja, hehehe, men så skal de jo gå sammen med de andre i karet også.. men nå er det såpass liv i karet at jeg har forsåvidt god til til å få kjøpt disse to blå da,hehe. zoo i sørlandsparken skulle prøve å få tak i, så satser på at de klare det
Synes du ikke br ha mer oppi
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap