Den ene fisken er borte...

Vi har et lite akvarie som har fått stått og godgjort seg og i dag har vi vært og kjøpt fisk

Ikke noen veldig spennende men en liten steam neon tetra, tre sverddrager (to damer og en hanne), tre guppyer (2 ho+1hanne) og to gull Guramier, en av hvert kjønn.

De har kost seg rundt i vannet noen timer nå og et par timer etter var den ene guppyen død, antar stresset ved overflytting kan ha tatt livet av den? Men det rareste er at den ene Gull guramien er helt borte. Jeg mener HELT borte... Så den sist for 3 timer siden og alt så fint ut da. De er jo store i forhold til de andre, de kan ikke forsvinne på tre timer? Ingen av de andre er "slemme" fisk etter hva jeg ble fortalt.

Så hva kan ha skjedd med den guramien?
Slike forsvinningshistorier er ikke uvanlige og den mest sannsynlige forklaringen er at den har hoppet ut av karet og havnet på gulvet og/eller under/bak akvariet. Selv små åpninger bør egentlig dekkes til og har man åpent akvarium så er sannsynligheten stor for at det er det som har skjedd.

Ellers så er selv store fisk utrolig flinke til å gjemme seg, under bak og inni dekorasjoner, planter, røtter og filter.
Vi har et helt lukket lokk... og hele karet er egentlig ganske oversiktlig da plantene er ganske små enda.
Bilder!!!
Så kan vi lete online
Så nå at akvariet er på bare 54 liter. Det er igrunnen litt for lite til både guramiene og sverddragerne. Du kan lese mer om fiskene du har kjøpt og hvilke behov de har her i fiskebasen. I og med at akvariet er så lite og det kommer såpass mye fisk i på en gang så kan det også være at dere får problemer med ammoniakk/nitritt, selv om filteret skulle være innkjørt (det tar cirka 4 uker hvor planterester og forsiktig tilførsel av ørlite fiskemat bygger opp bakteriestammen i filteret).

Om dere merker at fiskene søker til vannflaten eller oppfører seg uvanlig så bør dere bytte en tredjedel av vannet i noen dager. Allerhelst bør dere skaffe en test for nitritt også slik at dere kan følge bedre med. Her i akvarieskolen er det masse informasjon for nybegynnere om dere har lyst til å sette dere inn i akkurat dette.

Nå har jo dette ingenting med den forsvunne fisken å gjøre, og kanskje vet dere alt det der allerede, men tenkte det var bedre å si fra en gang for mye.
Det skjer at fisken blir borte. Her forsvant en liten neon tetra og jeg trodde de andre hadde spist den. Fant den under bokhylle noen mnd etter. Ikke lenge det hadde vært uten topplokk men nok til å hoppe ut.
En platy var vi sikre på var død for lengst men etter et par mnd dukket den plutselig opp. Den hadde vært syk og vi anntok at den var død og spist siden vi ikke så noe mer til den.
Den var blitt helt "grå" men nå fikk etter hvert flottere farge enn noen sinne.

Får håpe på at den bare er litt sky og dukker opp etter hvert.
Jeg mistet to fisker av syne dagen etter de flyttet hit og de satt fast mellom pumpa og akvarieveggen. Første stedet jeg sjekker neste gang er pumpa og annet utstyr....
Perlemor
Jeg mistet to fisker av syne dagen etter de flyttet hit og de satt fast mellom pumpa og akvarieveggen. Første stedet jeg sjekker neste gang er pumpa og annet utstyr....

Det var faktisk der jeg fant den i morges Men den fortsetter å svømme tilbake dit. Står i vannoverflaten med munnen. Alle de andre svømmer rundt og ser fornøyde ut. Ikke noe gisping eller noe på de.

Blir litt lei meg når Tante Astrid sier akvariet er for lite for de fiskene jeg har kjøpt Sur på akvariebutikken som solgte de til meg er vel mer rett. Jeg fortalte hvordan akvarie jeg hadde (som jeg hadde kjøpt der tidligere) og at jeg ville ha fisk som gikk godt sammen og som passet i karet, og at prisen ikke var det viktigste på fisken men at jeg ville ha fisk som var greie nybegynnerfisker.

Skal titte litt på linkene

Aldri stol blindt på en selger, uansett hvilken bransje det er. Husk at selgere er der for å tjene penger, ikke for å lære deg opp.

Noen av dem som jobber i dyrebutikker har god peiling på fisk, men det er også mange som jobber der bare pga. at de liker kaniner, katter eller fugler. Likevel er de nødt til å late som de vet noe om fisk, siden de tross alt er selgere ...
Det her var en så og si ren akvariebutikk da Har litt annet og men nesten bare fisk, og når jeg sa jeg ikke tenkte på pris men at jeg ville ha noen som gikk godt sammen og gav gode farger i akvariet, så antar jeg at de finner noen som passer sammen.
Ariadne
Det her var en så og si ren akvariebutikk da ;) Har litt annet og men nesten bare fisk, og når jeg sa jeg ikke tenkte på pris men at jeg ville ha noen som gikk godt sammen og gav gode farger i akvariet, så antar jeg at de finner noen som passer sammen.

Fortsatt, de er selgere. Alle som har drevet med akvarier en tid vil si presis det samme, stol ALDRI på en akvariebutikk.
I henhold til norsk lov er det også slik at når alt kommer til alt så er det du som eier som er ansvarlig for at dyrene dine har det bra, ikke dyrebutikken. Så les litt om fiskene først, gjerne her i fiskebasen på akvaforum, og ikke ta dyrebutikkenes ord som god fisk (no pun intended).

Jeg pleier å kjøpe fisk i to steg, først drar jeg på butikken og ser hva de har, skriver ned interesante navn. så drar jeg hjem og sjekker de ulike artene, leser andres erfaringer og siler ut de som ikke vil trives i mine kar. Så er det tilbake til dyrebutikken for å kjøpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap