Nybegynner som lurer på..

Heisann!

Jeg har etter ei stunds vurdering frem og tilbake nå investert i akvarium. Gjorde som seg hør og bør endel research både på nettet (her) og på butikken for å prøve å unngå noen av disse nybegynnerfeilene. Jeg visste f. eks ikke at jeg må kjøre inn filteret og akvariumet ei uke eller to før jeg kjøper fisk. :p

Tenker jeg satser på tropisk ferskvannakvarium.

Nå har jeg da fått i hus akvariumet på 110 liter som passa ypperlig i stua mi og konkludert med at ca. 100 liter vann er noe inn i H** mye vann. Har også kjøpt inn sand, planter, varmekolbe og pumpe. Ja også akvariebord for å ha noe å sette det på.

Så nå har jeg installert og montert planter i sanden, fått god temperatur (26 grader C) og fått i gang pumpa. Jeg er bittelitt bekymra for om pumpa kanskje er litt... stor? Den funker veldig bra, men jeg synes kanskje vannet sirkulerer litt vel fort. Plantene beveger på seg i vannet, men holder seg på plassen sin. Pumpa står på laveste innstilling nå, på max var det i alle fall for mye.

Skal det kanskje sirkulere såpass at plantene svaier litt? Alternativt, kan jeg dra opp pumpa litt sånn at den slenger vannet på overflata og ikke under overflata for å redusere strømmen?

Er takknemlig for tips og råd.
Kjør gjerne inn en hel måned du, med mindre du kan "låne" litt filterbakterier fra noen bekjente. Du må nok uansett belage deg på hyppige vannskifter, især i starten mens bakteriekulturen bygger seg opp. Å investere i en slamsuger vil du neppe angre på.

Ellers, gratulerer med oppstart av en herlig hobby! Er det et Juwel 800-akvarie du har?

Ta deg god tid, kjøp inn litt og litt fisk og søk og grav for å være sikker på at alt går overens. Vær alltid kritisk til det du blir fortalt i butikken og sug til deg kunnskap. Mye morsomt en kan ha i en 110-liter! Og ja, utblåset skal være såpass at plantene svaier litt. Selv har jeg ikke f.eks cabomba ved utblåset, da henger de på halv stang.. Men du kan jo rotere selve utblåset mot veggen? Det vil mildne effekten litt. Ha alltid så stort filter som overhodet mulig, heller litt for stort enn litt for lite!
Filtermassen vil etterhvert bli tettere når smuss og bakterier bygger seg opp og da vil sirkulasjonen også bli noe redusert. Overdimensjonert filter er bra siden det sparer deg litt arbeid med stadig filterens og gir også en større trygghet når det gjelder belastningen i karet.

For plantenes del så bør du ikke la utløpet piske i overflaten. Det frigjør co2 fra vannet og da sturer plantene. For å redusere strømmen kan du eventuelt prøve å kjøre vannet inn i veggen på akvariet, eller om du har røtter eller lignende i karet, plassere dette slik at vannstrømmen blir dempet. Etterhvert som filteret går seg til vil du nok heller få behov for å skru opp vannstrømmen igjen.

100 liter er forresten bare "H** mye vann" det første halve året som akvarist
@Amanthea:

Jeg husker ikke i farta hvilket merke det er, men pent er det i alle fall synes jeg. Også holder vannet seg på rett side av glasset. Jeg ser nå som pumpa har gått litt at den flytter litt på sanda på motsatt side av akvariet så jeg må nok ommøblere en plante som står der. Den mister nemlig sanda den står planta i. :p

@Tante Astrid:

Ok, da tar jeg det heeelt piano med størrelsen på filteret. :=) Skjønte plutselig hvorfor jeg hadde en plastslange med ei slags propp på enden også i filtereska. Kobla den på dysa som spruter vann ut igjen og da kom det luft i vannet også.

Gleder meg til jeg kan begynne å sette i fisk. Akkurat nå sitter jeg og funderer på hva slags mer stæsj jeg skal ha ned i. Et skip av noe slag i alle fall må jeg ha.
Forslag til innredning, finn ut av hvilke fisk du ønsker å prøv deretter å lage akvariemiljøet mest mulig sånn som dem lever i naturen. Da viser ofte fisk seg på en mer spennende og harmonisk måte.
Inaktiv bruker
Gratulerer ( eller kondolerer) med den nye hobbyen din.

Håper du har husket på å bruke vatermål når du satte opp akvariet da. Et akvarium skal altså stå i vater, helst begge veier, men minst i en` retning Hvis ikke kan det oppstå en vridning og akvariet kan sprekke. 110 liter vann utover stuegulvet - ja det er bare å tegne tilleggsforsikring på vannskade med en gang

Det er mye bekymmer i starten, før man får kunnskap og erfaring. Men, etterhvert når du får kunnskap og erfaring vil det bli mer og mer morro. Men, før det blir skikkelig morro vil du nok oppleve frustrasjon, frykt, sjokk, sammenbrudd og ukontrollert gråt

Etter et år eller to vil du bryte ut i hysterisk latter hver gang du tenker på akvariet (når du kommer så langt; akvariene, for dette baller på seg, du kommer til å kjøpe fler.) Og du blir veldig følelsesmessig og var` for den minste lille ting som har med vann å gjøre. Du vil ha marerittdrømmer om ph-fall og fiskedød og våkne kaldsvettende om nettene.
Til tider vil du ønske at du aldri hadde hørt om eller sett et akvarium i ditt liv.

Men, den fasen går over. Og en vakker dag er alt bare lykke og glede -og harmoni
Kondolerer faktisk. Aner jeg et snev bitterhet over egne akvarium eller er det sånn du møter alle nybegynnere?

Alt er selvsagt vatret i alle himmelretninger og kontrollert (inkludert forsikringa som dekker alt og litt til!). Men satser jo selvsagt på at det ikke dukker opp noen jordskjelv som fører til katastrofisk oversvømmelse..
Inaktiv bruker
Det var et forsøk på humor, som du nok ikke vil forstå før du har hatt akvarium en tid
Vannelement
Det var et forsøk på humor, som du nok ikke vil forstå før du har hatt akvarium en tid ;-)

Oh yess, innlegget var spot on!! Ihverfall i mine øyne.. )
Men nå skal det sies at jeg har vært litersjuk i snart 7 år også.. hehe!

Ikke missforstå, AKVARIEHUMOR!!
Haha! Jeg skjønte nok det.

Har lekt meg litt med kameraet mitt i dag, et Canon EOS 450D. Noen tips om gode innstillinger og hvordan jeg får tatt gode akvariebilder? Jeg er veldig glad i å ta makrobilder nemlig.
Inaktiv bruker
Jeg har Canon EOS 550D men må ærlig innrømme at det bare er flaks om jeg får tatt et bilde som er vellykket av fiskene mine Å ta bilder i et mørkt akvarium og av fisk som er livlige, er ganske umulig.

Men, det er et bra kamera - og jeg bruker det til å filme fiskene med. Det er MYE enklere å filme nemlig. Har dog veldig lyst til å kjøpe en macrolinse, så det tror jeg at jeg skal prioritere. Ikke bare for å ta bilder av fisk og reker, men generelt, det er veldig morro med macro!

Egentlig burde man kanskje ikke hatt kamera når man har akvarium, man får jo ikke gjort annet enn å ta bilder og filme fiskene
Å ta bra akvariebilder krever litt øvelse, men du finner mange tips her i artiklene på forumet.

Om du ønsker å prøve deg på fotokonkurransen så vær obs på at bildet som deltar ikke kan ha vært postet tidligere. Ta altså vare på de beste bildene til neste konkurranse starter
Inaktiv bruker
AfricanFever
[QUOTE=Vannelement]Det var et forsøk på humor, som du nok ikke vil forstå før du har hatt akvarium en tid ;-)

Oh yess, innlegget var spot on!! Ihverfall i mine øyne.. )
Men nå skal det sies at jeg har vært litersjuk i snart 7 år også.. hehe!

Ikke missforstå, AKVARIEHUMOR!!

Hahaha! Ja 7 år er da ingenting, jeg regner med å ha akvarier til jeg dør, og håper jeg dør av drukning i akvariet som 100 åring Har prøvd å slutte med denne hobbyen x antall ganger, men hver gang blir savnet etter fisk -og reker- så stort at jeg nå bare har kapitulert og overgitt meg Og ja, jeg er gal - og lykkelig. Jeg føler meg gal hver gang jeg setter opp et nytt akvarium, men samtidig er jeg overlykkelig.
Innredning :)
Hei!
Gratulere med ny hobby! Jeg startet for ca. et år siden, og skal starte på nytt nå etter sommeren

Det er så gøy å innrede! Du kan forsøke alle mulige ting, og se om du liker det! Jeg har kjøpt masse fint til det nye oppstartet allerede, og jeg gleder meg til jeg skal starte

Hvis du er litt usikker på innredningen, har jeg noen tips til deg:

1. Hvis du vil ha yngler (fiskebabyer), kan du kjøpe noe til fiskene hvor de kan gjemme seg i under fødselen, for noen fisker liker nemmelig dette kanskje en krukke?

2. Hvis du skal ha Ancistrus (du burde kanskje det) er det lurt å kjøpe en rot til akvariet. Du finner det i dyrebutikker. Pass på at du spør noen som jobber der om hvordan du klargjør roten (du vil vel ikke ha brunt vann i akvariet!)

3. Hvis du finner noen fine steiner ute burde du koke dem i en kjele før du putter dem oppi akvariet. Da unngår du bakterier som kan drepe fisken!

Jeg har lagt ut noen bilder til deg, hvis du trenger ideer. Jeg bruker steiner selv, da noen fisker (foreksempel Scalare) legger egg på glatte overflater.

Håper disse rådene vil hjelpe deg
ChanellLover
2. Hvis du skal ha Ancistrus (du burde kanskje det) er det lurt å kjøpe en rot til akvariet. Du finner det i dyrebutikker. Pass på at du spør noen som jobber der om hvordan du klargjør roten (du vil vel ikke ha brunt vann i akvariet!)
Man MÅ ikke ha algespisere, og det er faktisk mange som syns det er greit at røttene farger av i starten. Har man fisk som liker bløtt vann er ferske røtter flott å bruke som ph senkende!

ChanellLover
3. Hvis du finner noen fine steiner ute burde du koke dem i en kjele før du putter dem oppi akvariet. Da unngår du bakterier som kan drepe fisken!
Ikke et problem hvis man tar stein fra saltvann
Gjennom 7 år med malawiciklider og sikkert ett tonn med norsk gråstein i forskjellig oppsett gjennom tiden har jeg aldri kokt en eneste stein, kun skylt dem godt i varmt vann i springen. Aldri mistet fisk grunnet bakterier fra disse steinene.. Jeg må vel ha hatt flaks...

Ancistrus bør ha trevirke som er mykt som mangroverøtter. Røttene inneholder fiber som er nødvendig for mallenes fordøyelse.
Om vannet ditt blir brunt av ei rot er det bare å ha hyppige vannbytter en periode, det avtar som oftest etter litt.
Henger meg på her, da jeg lurer på noe angående pumpen. Ble litt forvirret nå. Jeg trodde pumpen skulle plasseres slik at utblåset er over vannet, og at vannet sildrer, for at man skal få nok oksigen nedi vannet til fiskene?? det bråker og plasker jo noe forferdelig, men jeg trodde det skulle være slik?

Eller skal utblåsingen være under vann - og hvordan får man da oksigen nedi vannet?
Det er nok at det er bevegelse i vannoverflaten for de fleste fiskearter. Noen krever ekstra mye oksygen i vannet og da brukes ofte sirkulasjonspumper for å øke farten på vannet. Det behøver altså ikke å piske i overflaten, det er for de fleste arter nok at vannet er i bevegelse Om du slipper et fiskefôrflak på overflaten og det flyter runden rundt i karet så er det antagelig grei sirkulasjon med tanke på oksygen. Med unntak av enkelte oksygenkrevende arter altså. Piskende vann i overflaten lufter ut co2 av vannet. Dette liker de fleste planter dårlig.
Som tante Astrid sier, poenget er å bryte vannhinna med strålen, gjør stålen dette mettes vannet med oksygen. Om vannhinna brytes unenifra eller ovenifra spiller ingen rolle.
Pumpa er senket ned, og du verden så stille det ble !!!! Herlig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap