Temperatur i akvarium

Hei. har nettopp kjøpt meg akvarium. stillte så inn varmekolben på 25 grader siden det er det de fiskene jeg har skal ha, men ser nå at vannet har steget til rundt 27 grader.

Er dette normalt? bør man stille inn kolben litt under den temperaturen man ønsker?
Det kommer nok an på romtemperaturen eller andre faktorer som virker inn på vanntemperaturen. Det kan svinge nå på sommeren etter utetemperaturen. Her tok jeg ut kolben i mai da det var så varmt, nå står den i igjen men noe lavere fordi vannet blir litt oppvarmet av akvarielyset og romtemperaturen også.
tok av dekslene i toppen nå. får se om det hjelper, har også vinduet oppe noe jeg har hatt hele dagen forsåvidt så tviler på det er over 25 grader i rommet
Det trenger nødvendigvis ikke være 25 grader i rommet, men akvariet samler opp temperatur som et slags drivhus, og vannet bruker lengre tid på å øke eller redusere temperatur enn omgivelsene. Du kan evt skifte litt vann også og ha i en dose kaldt vann for å senke temeraturen.
Slår av alle kolbene på sommeren,da det er risiko for overoppheting og det er kjedelig med kokt fisk.
Har også lokkene oppe på de karrene som ikke har hoppende fisk...
Det kan godt hende at varmekolben ikke er riktig kalibrert, altså at den ikke varmer vannet til den temperaturen som innstillingen sier. Derfor kan du prøve å stille den inn på 1 eller 2 grader lavere enn du har den nå, og se hvilken temperatur du da får på akvarievannet.
Eller varme kolben har for stor styrke for akvriestørrelsen.
Det står alltid hvor mange watt den er, er den for sterk iforhold til akvariestørrelsen pluss de andre faktaene kan vannet bli varmere en du stilte inn
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap