Har jeg blirr lurt nå?

Jeg hadde en fin handle liste, som jeg tenkte å handle på webzoo.no

Totalprisen for labtester, forautomat, en luftstein, aquasafe, plantenæring, slansuger og algeskrape kom på noe over 900 kr.

Var i butikken i dag og handlet, da jeg solgte en vogn i dag, og tenkte at de pengene kunne jeg bruke på ting og tang.

Jeg endte med:

slansuger 150 kr

plantemiddel, tabeletter 69 kr (ikke mye i pakka)

algemiddel algol 109 kr (som jeg måtte ha i oppstart sa dama) Trenger jeg virkelig det?

akvariesalt, 109 kr

algeskraper 149 kr, 100 kr mer enn på webzoo

ph og nitritt test til hhv 99 og 149 kr(!!!)
Lab testen på webzoo med 5 tester kostet 350 kr og 599 i butikken.

Slamsugeren på webzoo virker mye bedre.

Testene har jeg brukt, men tror jeg bytter alt det andre. Håper jeg får tilbake pengene. Brukte over 800 kr på butikken i Tønsberg.

Hva skal jeg med akvariesalt? Forebygge nitritt og prikkesyken?

Målte nitritten min, den lå på 0. Fordi jeg har vært flink med vannskifte.




Plussmedlem
Hvis du allerede hadde sjekket ut og laget en liste for handle på Webzoo så skjønner jeg ikke hvorfor du handlet dyrt i den nærmeste sjappa
Men det er jo fint å støtte lokalbutikken også

Akvariesalt er stort sett et dyrt bordsalt. Du trenger det ikke.
Algemiddelet kan brukes hvis man har problemer med alger. Det har ingen hensikt å bruke det "for sikkerhets skyld". Du trenger det ikke til oppstart.
Hvis dette var 100 ml så var det også dyrt.
Huff, ja. Nå har jeg lært...

Jeg prøver å få tilbake pengene.

Men dette med tilsetningstoff alla aquasafe. Er det nødvendig?

Jeg har ikke brukt det.
Plussmedlem
Har du kjøpt noe lignende AquaSafe?
Jeg ser det ikke på lista du har nevnt...

AquaSafe er normalt ikke nødvendig.
Jeg har drevet med akvarier i 35 år eller mer, med mengder av vellykkede oppdrett og en rekke fine planteakvarier. Det har aldri vært en dråpe aquasafe i mine kar, og erfaringen har jo visst at det heller ikke har vært behov for det. "Akvariesalt" etc er dyrt og for de fleste unødvendig. Trenger man f eks å øke hardheten, kan man kjøpe kalk i form av gips (som er kalsiumsulfat). Å påstå at man må ha algemiddel - som er et giftstoff som også er skadelig for planter - ved oppstart av et akvarium hører ingen steder hjemme. Vedkommende er enten bare interessert i å selge mest mulig, eller aner ikke hva hun/han snakker om. Både planter og fisk trives best i vann med minst mulig tilsetninger. Det som er viktig er at du regelmessig skifter ut en del av vannet. Og gjødning bør man vente med til man ser at plantene vokser. Det er flere planter som dør av for mye næring enn av for lite. Det er litt som med potteplanter. Om man driver å gjødsle dem om vinteren når de ikke vokser, risikerer man at de visner.

Vennlig hilsen
Stephan
Tusen takk for gode svar.

Remediene går rett tilbake til butikken.

Jeg har drevet med akvarium til og fra siden 2000. Gitt meg hver gang, pga lite Kunnskaper.
Men nå gjør jeg dette riktig, tror jeg.

I tidligere kar, brukte jeg aquasafe hele tiden- ved hvert vannbytte.

Når jeg nå leser på bruksanvisningene på div tilsetningsstoffer- så siterer de ansatte i butikken den omtrent ordrett.

Leste litt om temaet akvariesalt her,og jeg lurer på om det er noe som brukes for å holde bl.a black molly og annen fisk som trives i slike vannverdier?
Eller er det noe annet som anbefales?
Salt er fint ved innflytting av ny fisk som er lettstresset, kjerringråd mot sopp og slikt. Ellers er det unødvendig ja. Merk også at det er ganske mange fisker (maller, pansermaller og snegler bl.a) som er ømfintlige ovenfor salt.

Ang. Aquasafe så mener jeg at det kommer an på vannet. Har du brønnvann, klorfattig vann eller uv-filtrert (noe som blir mer og mer vanlig) vann er det unødvendig. Vannet her jeg bor smaker og lukter klor, de har fremdeles ikke kommet i gang med uv-filtrering og inntil da velger jeg å bruke Aquasafe. Har nye rør så det sløyfes så snart vannet blir bedre. Går å lufte ut vannet, men det har jeg ikke plass eller ork til.

Ingen vits i å impulskjøpe noe som høres helt fantastisk ut der og da. At ting koster mer i butikk har med mange ting å gjøre, det koster å ha lokaler, ansatte som skal ha lønn osvosv. Men til gjengjeld, er man en hyggelig kunde som vender tilbake får man gjerne service deretter også. Gjelder forsåvidt på nett, men jeg velger selv å handle mye i butikk for å støtte opp om det lokale. Bestiller dog ting butikken mangler på nett. Fint å høre at nitrittnivået ligger på 0, keep it that way! Etter en stund lærer man på en måte akvariet sitt å kjenne og man vet når det er på tide med vannskifte.

Algemiddel er også greit hvis man nå først blir plaget, men de færreste som har litt planter i karet samt er fornuftige med fôring og lysmengde, plages med det. Dessuten har jeg større tro på mørklegging.
Amanthea
Ang. Aquasafe så mener jeg at det kommer an på vannet. Har du brønnvann, klorfattig vann eller uv-filtrert (noe som blir mer og mer vanlig) vann er det unødvendig. Vannet her jeg bor smaker og lukter klor, de har fremdeles ikke kommet i gang med uv-filtrering og inntil da velger jeg å bruke Aquasafe. Har nye rør så det sløyfes så snart vannet blir bedre. Går å lufte ut vannet, men det har jeg ikke plass eller ork til. :)


Dette er jeg veldig enig i, kommer an på hvordan vannet er der man bor. Jeg var anti vannbehandlings-dame lenge helt til jeg begynte å se noen fisk klø seg etter hvert vannbytte. Nå bruker jeg alltid vannbehandlingsmiddel ved vannbytte.
Men du må nesten se det litt an, følg med på fiskene dine. Kanskje du ikke trenger det der du bor.

Men vær klar over at det ikke bare er aquasafe man kan bruke. Finnes flere andre merker som er mye drøyere og billigere. Happy-life happyCont bruker jeg for tida, veldig fornøyd med den.

Det er mye dyrere å drive dyrebutikk enn nettbutikk, så ja, varene er ofte en god del dyrere i dyrebutikk. Men det er hyggelig å støtte lokalsjappene, det er tross alt der man får tak i akvariefiskene sine
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap