Vannverdier

Dette har sikkert blitt spurt om før, men etter mye søking så finner jeg ikke helt svarene.

Hva skal de forskjellige verdiene ca ligge på?

Jeg har en ph på nesten 8. Forstår at dette er for høyt? Og hvordan skal jeg få den ned?
La oppi en rot som jeg fant selv i en bekk langt inni skogen, den var ikke råtten, hard og fin. Etter en god vask ble den lagt i karet. Men ph sank til 5. Så jeg fikk helt hetta her, tok den ut og det ble 50% vannbytte.


Nitritten er 0. så den der ok.

Resten får jeg ikke målt, da jeg ikke har alle testene enda.

Men var på krizoo i Stokke, de målte verdiene mine, og de var helt perfekte.
Dette er andre uke med innkjøring, med fisk. (en gruppe med panda, 2 an.maller, og 4 sverddrager. Ikke satt in samtidig)
Det ser ut som fisken trives.
Vannbytte hver dag frem til nå, nå annenhver dag.

Så, hvilke verdier er optimalt?
Hei og gratulerer med akvarie

Er det satt inn fisk samtidig med oppstarten av akvariet?

Et tips her til deg.

En normal innkjøring av et akvarie tar 4-6 uker og det er da helt uten fisk og uten at det er hentet filterguffe fra et annen godt innkjørt akvarie.

Du sier du har panda. Er det da snakk om panda corydoras(pansermaller)?

Du burde lese om oppstart av akvarie her inne på artikkelsiden.
Det er en meget viktig artikkel som heter akvarieskolen.

Skift vann daglig morgen og kveld til du får det du får tak i det du trenger av tester (dråpetester)

Mer kan jeg ikke hjelpe deg med akkurat nå.
Nitritt kommer etter et par uker så det er ikke uventet at du ikke ser dette ennå. NH3/4 kommer først, og med pH over 7 er det overvekt av NH3, altså ammoniakk hvilket er minst like giftig som nitritt. Med sterke svigninger i pH, f.eks. fra 5 til nærmere 8, vil du kunne få en rask overgang fra relativt ufarlig NH4, ammonium, til NH3, ammoniakk med store problemer for fiskene dine som resultat.

Der fikk du bra svar av mr. 530. Les artiklene i akvarieskolen i tillegg, så blir du klokere. Og for all del; fortsett å bytte myyye vann!

Når det gjelder hva ph bør være, så kommer det helt an på hvilke fisker du har. I fiskebasen står det i profilen til hver art hva de foretrekker. Pandaene dine vil ha ph 6,0-7,5, mens sverddragerne vil ha ph 7-8. Sverddragerne vil også ha hardere vann (høyere GH) enn det coryene liker...
B. Andresen
Hei og gratulerer med akvarie Er det satt inn fisk samtidig med oppstarten av akvariet? -Nei, det tok nesten en uke. Et tips her til deg. En normal innkjøring av et akvarie tar 4-6 uker og det er da helt uten fisk og uten at det er hentet filterguffe fra et annen godt innkjørt akvarie. -Jeg har lest så mange måter å kjøre inn kar på, så jeg valgte å droppe salmiakk og innkjøring uten fisk. Fikk mange råd av "amazonas" her inne, kjøpte kar av han. Han sa at han har aldri målt noe særlig vannverdier, satt inn noe fisk tidlig- og kjørt på med vannbytte. (19 års erfaring) Du sier du har panda. Er det da snakk om panda corydoras(pansermaller)? -Jupp :) De er herlige. Ser ut til at de trives veldig. Normal oppførsel. Du burde lese om oppstart av akvarie her inne på artikkelsiden. Det er en meget viktig artikkel som heter akvarieskolen. - Leste bare om salmiakk metoden. Det er kanskje flere metoder der? *løper inn for å lese* Flotte sider her inne altså. Skift vann daglig morgen og kveld til du får det du får tak i det du trenger av tester (dråpetester) Jupp, får fortsette med så mye vannbytte, og ikke gå ned til annenhver dag. Mer kan jeg ikke hjelpe deg med akkurat nå.
530
Nitritt kommer etter et par uker så det er ikke uventet at du ikke ser dette ennå. NH3/4 kommer først, og med pH over 7 er det overvekt av NH3, altså ammoniakk hvilket er minst like giftig som nitritt. Med sterke svigninger i pH, f.eks. fra 5 til nærmere 8, vil du kunne få en rask overgang fra relativt ufarlig NH4, ammonium, til NH3, ammoniakk med store problemer for fiskene dine som resultat.


Huff. Pokker. Men foreløpig ser det veldig bra ut. (som sagt, tok tips fra en erfaren akvarist)

Men hvis det skulle vise seg at NH3 er for høy, hva gjør jeg da?

Ph må ned?


Vet ikke om dette hjelper for ph:

Men jeg har konkludert med at grunnen til plutselig nedgang i ph, var den rota jeg la ned. Mulig det er lav ph i den bekken langt inni skauen.

Så jeg deler opp kvisten, legger oppi en mindre del. Er jeg heldig så synker iallefall ph.

Men: Hvilke verdier er opptimalt?
Du spør om hvilke vannverdier som er optimalt. Svaret er at det kommer an på hvilke fisker du har. Du får en liten pekepinn om f.eks pH-verdien ved å søke opp hver enkelt av de fiskeartene du har, i dette forumets fiskebase. Det viktigste når det gjelder pH er å holde den konstant og unngå store og plutselige svingninger. Mange forskjellige slags fisker trives godt i en pH på rundt 7 og litt under.

Hardheten (GH) varierer ikke mye i "norsk" drikkevann. De fleste norske vannverk leverer vann med lav GH. Noen akvariefisk vil ha litt hardere vann, og man kan da lett justere det til ønsket verdi med tilsetning av stoffer som inneholder kalk. Finn derfor ut hva slags GH-verdier dine fisker vil ha, og sammenlign med hva vannverket "ditt" leverer.

NO2 (nitritt) og ammoniakk er giftig for fisken og målinger skal alltid ligge på null.

NO3 (nitrat) er sluttproduktet i nitrifikasjonsprosessen, og vil alltid være tilstede i akvariet. Verdien bør holdes så lav som mulig ved hjelp av rutinemessige vannbytter, og bør ikke overstige 12.5mg/l, ifølge bruksanvisningen for dråpetestene fra Tetra.

Edit: Her har det kommet en hel drøss med gode innlegg mens jeg har skrevet mitt
Tove H
Du spør om hvilke vannverdier som er optimalt. Svaret er at det kommer an på hvilke fisker du har. Du får en liten pekepinn om f.eks pH-verdien ved å søke opp hver enkelt av de fiskeartene du har, i dette forumets fiskebase. Det viktigste når det gjelder pH er å holde den konstant og unngå store og plutselige svingninger. Mange forskjellige slags fisker trives godt i en pH på rundt 7 og litt under. Hardheten (GH) varierer ikke mye i "norsk" drikkevann. De fleste norske vannverk leverer vann med lav GH. Noen akvariefisk vil ha litt hardere vann, og man kan da lett justere det til ønsket verdi med tilsetning av stoffer som inneholder kalk. Finn derfor ut hva slags GH-verdier dine fisker vil ha, og sammenlign med hva vannverket "ditt" leverer. NO2 (nitritt) og ammoniakk er giftig for fisken og målinger skal alltid ligge på null. NO3 (nitrat) er sluttproduktet i nitrifikasjonsprosessen, og vil alltid være tilstede i akvariet. Verdien bør holdes så lav som mulig ved hjelp av rutinemessige vannbytter, og bør ikke overstige 12.5mg/l, ifølge bruksanvisningen for dråpetestene fra Tetra. Edit: Her har det kommet en hel drøss med gode innlegg mens jeg har skrevet mitt :-)



Takker

GH og NO3 er vel de verdiene jeg lurte mest på, når jeg tenker over det.


Takk for gode svar alle sammen!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap