Er det lov å ha skilpadder uten å søke til mattilsynet nå?

Overskriften sier vel det meste. he he.
hvilken er i tilfelle lov?
er de små?
Kan de evt bo i en 60L sammen med krabber?
NEI!
Det er desverre (?) ikke lov enda.
Ok. Det var dumt.
Takk for svar.
Uansett skal en skilpadde ha minst 200 liters akvarie, helst større. Og de må ha land.
Før man evt anskaffer seg en skillpadde, tenk deg nøye igjennom før du bestemmer deg.

Er alt for mange idag som har skillpadde enten med tillatelse eller ikke som ikke har peiling på hvor lenge disse lever og går lei lenge før skillpadden har nådd halvparten av livet sitt. Dette ender med at det er mange skillpadder idag som blir tatt livet av på alle mulige måter fordi at "eier" ikke er noe interressert lenger.

Dette er ikke ment som noe personlig, men bare tenkt over det
Det er tre typer skilpadder på positivlista - altså lista over reptiler det fokuseres på å åpne for ved en eventuell lovendring. Det er ikke lov å holde reptiler i Norge ennå, heller ikke skilpadder, såfremt man ikke får godkjent en søknad.

Jeg er usikker på om den kinesiske trekjølskilpadden vil gå med krabber, men den er i alle fall den mest "akvatiske" arten på lista. Egentlig ganske leit at det er så få arter på lista, men et hvert skritt i riktig retning er jo som kjent et godt skritt! Som sagt er det ikke lovlig uten tillatelse fremdeles. Men jeg ville uansett ha lest meg godt opp før jeg hadde gått til anskaffelse av en skilpadde. Og en 60-liter blir altfor lite da de fleste skilpadder, og også alle de som håpes på å bli lovlige, blir store.
http://www.reptilfreaks.no/forum/ er et fint nettsted og få info om både lover og regler og hvordan man holder skilpadder
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap