Hm, ser ut til at fiskenes behov kræsjer litt

Sitter og slår opp fisker, og skriver ned fakta om dem og sammenligner. Og ser at tetraene slett ikke passer sammen med levendefødende. Tetraene vil ha opp til 10 i gh. Mens de levendefødende ligger på 9-19 (10-30 molly).

PH er sånn rundt 6-7 og passer for både tetraer og levendefødende.

Da ser det ut som at hvis jeg skal beholde tetraene mine, så kan jeg ikke ha dem sammen med f.eks platy og molly.

testet vannet mitt og det har på 7,5 nå og lav gh, tror jeg brukte rundt 5 dråper for å få fargeutslag.

Dvs at vannet er for bløtt(????) til de levendefødende. Og det er kanskje derfor de dør? men jeg synes det er veldig rart at vannet er så bløtt altså !


Vil dette si at jeg kun kan ha ulike tetraer i akvariet mitt? Vil ikke det blir rotete med flere ulike stimer?

har ikke fått lest om coryene enda, så jeg vet ikke hvor de ligger an på skalaen, men kanskje de heller ikke passer i akvariet mitt?
Samma dumma jeg meg ut på som helt fersking, playtyer og black mollyer døde i fleng, mens neontetra, coryer og ancistruser levde i beste velgående.... Til slutt gikk det opp et lyst for meg og, at gh var helt feil!

Så nå går det i fisk som passer til vannet vi har her Og coryer skal ha bløtt vann, så det går bra
Du prøver virkeig å sette deg inn i sakene -kjempeflott

Jeg syns alltid det er viktig å sette sammen fisk både etter vanntype og om de går overens. Men vanntype først mener jeg, og så bygger man videre derifra.

Jeg syns ikke levendefødende har noe å gjøre med fisk som vil gå i bløtt vann, men de blir ofte anbefalt sammen fordi de ikke mobber hverandre. Kun derfor. Det er den typiske blandingen for selskapsakvarium.

Men hvis du vil satse på bløtvannsfisk er det mange fisk å velge mellom, ikke bare tetra
Blir sånn valgets kvaler dette.

Skal jeg bytte inn alle tetraene jeg har (kobber, dolkestikk, rød fantom, 2 kardinaler), og satse på masse flotte platy,gyppier og mollyer ....... som virkelig er fargerike, enkle fisker som får bebi fisker i fleng

eller beholde tetraene, evt øke antall på dem .... og ha coryer ...

Men er redd for fiskesuppe. Kan kanskje blit litt rotete med flere stimer tetra.

Ser at gullbarben sherrybarben, og tigerbarben kan like samme vann som tetraene. Men må holdes i flokk, så de lar de andre fiskene få være i fred. Men jeg har aldri hatt barber før.

sessan
men jeg synes det er veldig rart at vannet er så bløtt altså !

Vannet i Norge er generelt svært bløtt og litt på den sure siden. Unntaket er der hvor berggrunnen er kalkrik. Nedover i Europa er bergrunnen såpass kalkrik at de ofte må ty til avansert utstyr for å senke hardheten om de ønske å holde bløtvannsfisker optimalt. Det er lettere å tilsette stoffer som gjør vannet hardt enn å senke hardheten.

sessan
Vil dette si at jeg kun kan ha ulike tetraer i akvariet mitt? Vil ikke det blir rotete med flere ulike stimer? har ikke fått lest om coryene enda, så jeg vet ikke hvor de ligger an på skalaen, men kanskje de heller ikke passer i akvariet mitt?

Jo, flere stimfisk blir fort rotete, men du kan jo fylle på stimen du har. Coryer liker også bløtt vann så de kan du ha. Det finnes også mengdevis med ciklider, labyrintfisker og annen fisk som passer i slikt vann. Du har faktisk langt flere fisk å velge mellom blant bløtvannsfisker enn de som kan gå med levendefødere
sessan
Ser at gullbarben sherrybarben, og tigerbarben kan like samme vann som tetraene. Men må holdes i flokk, så de lar de andre fiskene få være i fred. Men jeg har aldri hatt barber før.

Generelt er barber nappete av seg, det samme gjelder noen av tetraene. Sherrybarben er derimot en veldig fredelig og fargerik fisk. Har stått på ønskelisten min tidligere, men den har blitt valgt bort. Den stimer riktignok ikke noe særlig, men skal være blant de lettere fiskene å få yngel på.
Tante Astrid
[QUOTE=sessan] men jeg synes det er veldig rart at vannet er så bløtt altså !

Vannet i Norge er generelt svært bløtt og litt på den sure siden. Unntaket er der hvor berggrunnen er kalkrik. Nedover i Europa er bergrunnen såpass kalkrik at de ofte må ty til avansert utstyr for å senke hardheten om de ønske å holde bløtvannsfisker optimalt. Det er lettere å tilsette stoffer som gjør vannet hardt enn å senke hardheten.

sessan
Vil dette si at jeg kun kan ha ulike tetraer i akvariet mitt? Vil ikke det blir rotete med flere ulike stimer? har ikke fått lest om coryene enda, så jeg vet ikke hvor de ligger an på skalaen, men kanskje de heller ikke passer i akvariet mitt?

Jo, flere stimfisk blir fort rotete, men du kan jo fylle på stimen du har. Coryer liker også bløtt vann så de kan du ha. Det finnes også mengdevis med ciklider, labyrintfisker og annen fisk som passer i slikt vann. Du har faktisk langt flere fisk å velge mellom blant bløtvannsfisker enn de som kan gå med levendefødere

Har aldri vært borti ciklider. Trodde de var litt sånn vanskelige, river opp planter , graver i sanden og velter steiner og røtter, og gjerne liker steinhuler og steinbakgrunner? Og jeg elsker pene grønne akvarier hehe.

Labyrintfisker er vel guramier. Har fått vite et blå og gull er for store, men dverg og rubin er passelige. Men der kommer problemet med finnenappere igjen. For dersom de andre napper finner, så trives vel ikke guramiene i det heletatt stakkar ?
Ciklider er ikke bare ciklider. Det finnes noen få, små, litt roligere arter, men jeg anbefaler de egentlig ikke sammen med coryer, selv om jeg har det selv. Her bør man velge enten, eller.

Coryene går bra sammen til vanlig med mine sommerfuglciklider, men de jages når ciklidene legger egg, hvilket de gjør ofte. Ingen graving på sommerfuglciklidene, veldig lite graving på Agasizzi-artene (men de jager coryer konstant). Kurvciklider har jeg aldri hatt, men de skal visst også være forholdsvis fredelige og graver ikke noe særlig.

Guramier bør ikke holdes med finnenappere, men de går fint med snille stimfisk, som feks kardinaltetra, dronningrasbora og sherrybarben blant annet. Kampfisk er også labyrintfisk og om man velger å holde bare hunner så slipper man å bekymre seg for finnenappere siden de er såpass kortfinnede og raske. Bildet over nicket mitt er av min, nå avdøde, kampfiskhunn Clotilde.

Kommer du med forslag til sammensetninger så er det alltid noen som kan fortelle om det går eller ikke når det gjelder temperament og oppførsel. Vannverdiene sjekker du jo selv i basen. Det er så mange vakre fisk å velge mellom at du neppe rekker å se over alle før du må bestemme deg
Så fint at dere hjelper meg

Har igrunnen god tid på å bestemme meg, for jeg skal vekk noen uker, og i mellomtiden så blir enten de jeg har værende, eller noen eller alle flytter. Fikk beskjed i en butikk at jeg kunne bytte dem inn.

Så da kan jeg lete og sammenligne, og så komme med en oversikt over mulig sammensettning.

er bare så redd for å mase for mye. Men det er jo så utrolig mye å ta hensyn til når man setter sammen ! Jeg ser at selv om jeg har hatt fisker over halve livet mitt, så har jeg ikke vært så nøye som dette, og har hørt på dem i butikken - og hatt utrolig mange feile kombinasjoner fisk ! Huffameg kan jeg tenke nå i ettetid.

Leter og skriver ned fakta, så snart kan jeg prøve å sette sammen forslag
Leser man litt om andres erfaringer så sparer man seg mye bry ved å finne ut hva som fungerer og ikke. Vi har alle fått hjelp her inne og da er det naturlig å hjelpe andre når man selv sitter med kunnskap. Plutselig er det din tur
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap