Hva med vannbytter når man reiser bort over tid?

Jeg må bare spørre ... hva gjør dere med akvariene når dere reiser bort over tid?

Tenker ikke på mating av fiskene, de klarer seg noen dager uten mat, man har feriefor, og man kan få noen til å komme og mate dem.

Selv så får jeg noen til å mate. Ikke hver dag, og ikke mye. Jeg doserer ut hvor mye de skal ha.

Men vannbytte da?

Leste et sted her at om man ikke kunne bytte vann hver uke så burde man ikke ha akvarium.

Hva om man er borte lenger enn en uke da? Og ikke får byttet vann?

Bytter man bare ekstra mye før man reiser?
Skal jeg være borte i mer enn ei uke, tar jeg gjerne et vannbytte på 50%. Da renser jeg ikke i bunn, kun inn med friskt vann. Også får jeg heller noen til å skifte en skvett vann mot betaling dersom det er krise, men er aldri borte i mer enn to uker uansett, så har aldri vært noen krise.
Hvis ingen mater fisken er ikke behovet for vannskift like presserende heller, hvis karet er sånn nogenlunde stabilt. Som Amanthea tar jeg et alvorlig vannbytte uten den store rengjøringen, da finner fisken noe å gnafse på. Kommer hjem til gullende rene akvarier :o)
sessan
Leste et sted her at om man ikke kunne bytte vann hver uke så burde man ikke ha akvarium.


Det er noe helt annet å ikke gidde å bytte vann regelmessig, enn at man ikke får byttet vann på et par uker når man er bortreist. Det er vel snakk om et par ganger i året for de fleste at man er bortreist over lengre tid.

Jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for mine kar i ferier. De får ikke noe vannbytte på et par uker (eller tre), men de får også veldig lite mat i forhold til når jeg er hjemme. Mindre mat, mindre forurensning

Jeg tar også et godt vannbytte rett før ferie og når jeg kommer hjem. Går helt fint
Nå kommer det jo litt an på hvordan fisk du har, og f.eks. yngel klarer seg ikke like bra alene, men med de fiskene jeg har er det ikke noe problem å være borte i to uker. Jeg skifter godt med vann rett før jeg drar, og mate godt en stund før det, så sparsomt med mat frem til jeg drar og de får være alene uten mating eller vannskifte eller noe. Ikke noe problem. Med mindre pumpa går i stykker eller noe sånt da. Da kan det gå skikkelig ille siden jeg ikke har noen til å komme innom. Lite mat, lite møkk. Bare en gang har en fisk ikke klart seg en sånn to ukers periode, og den hadde jeg vurdert å avlive før jeg dro pga et stygt sår (skikkelig feilvurdering at jeg ikke gjorde det, heldigvis hadde den ikke vært død lenge da jeg kom hjem). Ellers har alle vært helt friske og fine og oppført seg helt normalt når jeg kommer hjem.
Unngå feriefôr. Det har lite/ingen næring og forurenser vannet.

La fiskene faste, bruk fôrautomat, eller få noen til å fôre fiskene for deg.
Jeg har fått noen til å mate. Vil ikke ha kanibalistiske tilstander oppi der ved at de skal sulte ove tid. Men de for ikke mye mat ! Bare litt.
2 uker uten vannbytte er ikke noe problem overhode. Men øvrige deler av året hvor man har anledning er det jo en grei rutine å bytte 20-30% 1 gang pr. uke. Selv skal jeg reise bort 3 uker til våren og ser ikke på det med vannbytte som noe problem. Værre blir det med foring så her må jeg vel se meg om etter en forringsautomat som takler 3 uker.
sessan
Men vannbytte da? Leste et sted her at om man ikke kunne bytte vann hver uke så burde man ikke ha akvarium. Hva om man er borte lenger enn en uke da? Og ikke får byttet vann?


Det var da litt ekstremt. Vet det legges veldig vekt på ukentlige vannbytter her inne på forumet, men det er faktisk ikke krise hvis et etablert akvarie går en måned eller to uten vannbytte.

Klart det beste er hvis man bytter vann 1-2 ganger i uka, men med et velfungerende filter vil karet klare seg helt utmerket uten vannbytter en stund.

Jeg har et par kar som går flere måneder mellom hvert vannbytte. Dette er fordi de er veldig veletablerte, god plantevekst, filteret fungerer utmerket og fisken trives. Det skaper mer kaos blant planter og fisk å ta hyppige vannbytter enn å la dem stå en stund, og fiskene er følsomme for endringer i temperatur og vannverdier. Det er rett og slett mindre stress for dem å la dem gå uten vannbytte.

Det finnes faktisk en egen metode å ha akvarier på som baserer seg på to vannbytter i året. Husker ikke hva den heter i farten, men har lest mye skryt om det.
Det der om at en ikke bør ha akvarium om man ikke kan bytte vann hver uke, peker vel egentlig mot viljen til å gjøre det beste for fiskene. Og dette er en veldig god regel for nybegynnere, før karet er godt nok etablert og nok kunnskap er på plass...

I vel etablert kar, med mye planter kan det gå langt mellom ja, så lenge en følger med verdiene. Det er bare viktig at du vet hva du gjør...
Jeg måler nitrat for å se om jeg skifter vann ofte nok. I enkelte tilfeller hvor jeg har høy belastning i et akvarium, eller fisker som er ømtåelige, så skifter jeg vann flere ganger i uken for å holde nitraten under 30. Andre akvarier har lite belastning, og nesten ingen nitrat, men skifter vann ukentlig uansett. Ser jo at både fisk og planter har godt av det

Når man reiser bort derimot så er det vanligvis ingen mating, og dermed mindre forurensing, og om filteret er innkjørt, og man skifter godt med vann før man reiser så går det som oftest bra.
STIEdge
[URLBLOCK1]

Den der har jeg aldri hørt om før. Noen som har erfaring med denne?
Mvjnz
Jeg har et par kar som går flere måneder mellom hvert vannbytte. Dette er fordi de er veldig veletablerte, god plantevekst, filteret fungerer utmerket og fisken trives.


Jeg har vært ganske nazi på hyppige vannbytter, men har heller begynt å se an behovet i de enkelte karra. Feks min 63L med 8 små lakrisguramier får absolutt sjeldnere vannbytter. Meget godt etablert kar med godt filter og lite belastning. Ikke nødvendig å bytte vann hver uke da

Men de fleste selskapskar er jo som oftest fyllt til randen med fisk. Så regelen om å bytte 1/3 i uka bør nok følges av mange!
Lisbeth
[QUOTE=Mvjnz] Jeg har et par kar som går flere måneder mellom hvert vannbytte. Dette er fordi de er veldig veletablerte, god plantevekst, filteret fungerer utmerket og fisken trives.


Jeg har vært ganske nazi på hyppige vannbytter, men har heller begynt å se an behovet i de enkelte karra. Feks min 63L med 8 små lakrisguramier får absolutt sjeldnere vannbytter. Meget godt etablert kar med godt filter og lite belastning. Ikke nødvendig å bytte vann hver uke da

Men de fleste selskapskar er jo som oftest fyllt til randen med fisk. Så regelen om å bytte 1/3 i uka bør nok følges av mange!

Ja, som en generell regel er jeg enig i vannbytte 1-2 ganger i uka.

Har selv stort sett kun artskar, og gjerne 1-2 fisker i 60 liter, og det er vel en av grunnene til at det går så bra her
elwaro
[QUOTE=STIEdge][URLBLOCK1]

Den der har jeg aldri hørt om før. Noen som har erfaring med denne?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap