Henne sitt aller første akvarium - prosjekttråd med fare for banale spørsmål

Jeg skal få meg akvarium! Dvs, jeg har bestilt et etter årevis med halveis drømming og vetorett fra andre. Har lest litt på nett, men som helt fersk er det ikke nødvendigvis enkelt å sile all info selv, og greit med tilbakemeldinger. Dere får ha meg unnskyldt om det blir for banalt.

Jeg har kjøpt Juwel Lido 120 liter (med bord) som hentes til helgen. Og første tanke nå er innkjøring og innredning. Butikken skal sende med litt slam, og jeg skal tålmodig vente hvertfall 4 uker. Deretter tenker jeg å begynne med to ancistrus om vannkvaliteten er bra. Dette får jeg lese meg litt mer til når nærmer seg...

Spørsmål:
1) Ser at det er skrevet i en tråd her for oppstart av akvarie at man kan plante med en gang. Et annet sted sto det at man burde vente noen dager?

2) Hvor mange planter bør jeg ha i 120 litersakvarie, eller er det ikke sånn man tenker? Synes å ha lest at i nyoppstartede akvarie bør man ha rikelig med planter for å hindre algeoppblomstring.

3) Bortsett fra at noen spesielle fisker foretrekker det ene eller andre, hva er best av sand og grus for oss nybegynnere? Eller har det ingenting å si? Har farge noe å si annet for oss mennesker? Mulig det siste var et overlegent dumt spørsmål, men...

4) Har stubber noe påvirkning på vannet, eller er det å regne som en stein og bare pynt/gjemmested for fisk?

Håper noen har tålmodighet og ork til å svare.
Plussmedlem
For å ta det første først... Her var det ikke mye banalt, men desto mer fornuft å spore... :-p

Spm 1. Plante med en gang eller vente tror jeg nok folk vil ha forskjellige meninger om. Men som det står i linken din, vente til temperaturen er oppe der den skal være og stabil... Dermed er man fort over på neste dag før man kan plante...
Personlig har jeg alltid ventet noen dager før jeg planter, men røtter og steiner har jeg satt rett oppi.

Spm 2. Hurtigvoksende planter vil "stjele" næringen så algene ikke får næring. Dermed unngår du i stor grad alger. Saktevoksende planter har ikke samme effekt.

Når det gjelder antall planter og sånn går det mye på smak og behag, og hva annet du vil ha i karet ditt av pynt.
Det rent tekniske ved planter, plantehold og plantepleie lar jeg andre her inna ta seg av.

Spm 3. Jeg foretrekker helt klart sand. Jeg har brukt begge deler tidligere, men et kar med sand er mye lettere å holde rent.
Biltema selger en sand som både er bra og billig, gjør et søk her inne på "biltemasand"

Som du sier er det fisker som foretrekker enten det ene eller det andre, og endel arter er faktisk så avhengig av riktig bunnlag at de kan bli syke om det er feil. Corydoras trenger sand, da de konstant går og roter på bunnen. Andre arter siler gjennom gjellene og trenger da også sand....

Spm 4. Røtter har endel å si for vannkvaliteten. De senker blant ennet ph.
Flott at du setter deg skikkelig inn i tingene før du skaffer fisk
henne
Spørsmål: 1) Ser at det er skrevet i en tråd [URLBLOCK1] for oppstart av akvarie at man kan plante med en gang. Et annet sted sto det at man burde vente noen dager?

Jeg syns absolutt det er best å plante så tidlig som mulig, når vanntempen er passelig. Bedre for fiskene at karet er godt igangkjørt og at plantene har fått rotfeste (hvis man skaffer seg gravende fisk feks) og vokst seg litt frodig. Fiskene kan bli stresset hvis man skal gjøre all innredning etter at fiskene er innført


henne
2) Hvor mange planter bør jeg ha i 120 litersakvarie, eller er det ikke sånn man tenker? Synes å ha lest at i nyoppstartede akvarie bør man ha rikelig med planter for å hindre algeoppblomstring.


Kommer helt an på hvilke planter du velger og hvor tett plantet du ønsker det. Noen planter kan bli svære og andre er lette å ta avleggere av. Personlig ville jeg hatt i ganske mange. Kjøp litt og litt kanskje, du har jo god tid til å løpe og kjøpe flere hvis det blir nakent

henne
3) Bortsett fra at noen spesielle fisker foretrekker det ene eller andre, hva er best av sand og grus for oss nybegynnere? Eller har det ingenting å si? Har farge noe å si annet for oss mennesker? Mulig det siste var et overlegent dumt spørsmål, men... ;)

Har ingen ting å si om det er grus eller sand fordi du er nybegynner. Men du har mye større valgmuligheter på fisk hvis du velger sand

henne
4) Har stubber noe påvirkning på vannet, eller er det å regne som en stein og bare pynt/gjemmested for fisk?


Ja, røttene senker gjerne ph i starten når de er ferske. Velger du fisk som vil gå i bløtt vann er dette bare et pluss. De farger gjerne vannet litt tefarget i begynnelsen, det forsvinner også etterhvert som du har gjort vannbytter. Noen fisk setter også pris på litt brunt vann

Tusen takk for fine (og raske) svar, Milo og Lisbeth! Dere gav et inspirerende lite pust på iveren min.

Da går jeg for sand. Har sett snakk om den Biltemasanden du nevner, Milo...og at folk her inne er fornøyd med den. Skal se hva de har når jeg henter akvariet, og om jeg ikke kommer hjem med noe da så blir det den.

Røtter venter jeg med, uten at jeg helt vet hva det innebærer med lavere pH. Er ikke helt lest opp på verdier og sånt innen vannkvalitet.
Noterer meg uansett at dere benevner det som røtter, og ikke stubber som jeg skrev først. Ved nærmere ettertanke er det en ørliten vesensforskjell,...og et plasspørsmål. :p

Har og bestemt meg for at jeg bør gå for (hvertfall) noen hurtigvoksende planter. Har igrunn ikke tenkt på at det er en helt egen greie med de, utover at jeg er gjennomsnittelig interessert i planter over vannet (dvs stue/uteplanter)...og de stelles vel som de ved å fjerne døde blader og evt holdes litt i sjakk størrelsesmessig. Bør jeg lese meg opp på planter og stell i forkant?

Tanker om fisk...som mest igrunn dreier seg om ancistrus/maller, fordi de er så fascinerende, skjønne og vet ikke hva.

Har lest litt mer og forstått det slik at ancistrus/maller bør ha tilgang på røtter, så da blir det det. Og et krypinn hver. Jeg skal også unngå lavastein, så slipper jeg bekymre meg for at de skal skade seg. Temperatur på 24 grader er ikke for lavt eller høyt virker det som, ut i fra andre tråder.

Ser liksom for meg at etter innkjøring blir det blir to av han her først;

[External Image]

Er det det samme hvilket kjønn man har, dvs to av samme kjønn går fint? Ser (de med peil) forskjell før de er kjønnsmodne?


Og er det for lite plass (120liter), eller helt feil kombo å skaffe to sånne etterhvert;

[External Image]

Noen med innvendinger eller innspill?
Plussmedlem
Skal du ha ancistrus så prøv å få tak i en av hvert kjønn... Samme egentlig med L134...

Det fine med en av hvert kjønn av ancistrus er at de leker lett og i såfall vil du kunne få en ny opplevelse og glede.
L134 leker nok ikke like lett, men det er ingen umulig fisk det heller.
Vet ikke om det er plass nok til begge mallene. Jeg hadde et par ancistrus i en 250L. Syns de breia seg litt vel mye i matfatet, og virket veldig bossy ovenfor et par andre sugemaller i samme størelse jeg hadde der.
Hmm...tror jeg lar meg påvirke av Lisbeth i den grad at jeg dropper tanken på L134, hvertfall i første omgang...i dette karet.

At ancistrus leker lett er en morsom tanke, men kanskje og litt skummelt i og med at jeg ikke helt vet hvor lenge foreldrene takler å ha sitt avkom i samme kar. Og vil jeg klare å gi dem fra meg (uten å sippe, eller i det hele tatt finne noen som vil ha)...

Uansett, føler på meg at dette ikke blir en greie å forholde seg til sånn med det første. Ingen jeg kjenner med ancistrus har fått yngel, men så har det jo gått opp for meg at selv om jeg trodde disse folka (jeg kjenner) hadde peil på akvarie, så har dem kanskje ikke helt det.

Kan og ende opp med to ancistrus som ikke faller for hverandre og, for alt jeg vet... snufs

Så man klarer å skille mellom hanner og hunner før de er kjønnsmodne? Står ingenting om akkurat det her, kun info på hvordan man ser det når de er blitt "store".
Plussmedlem
Nå har jeg i flere tilfeller hatt ancistrus-arter sammen med L144 uten at det har vært noe problem. Hadde blant annet en gruppe L134 sammen med et lekspar L144 i et 112 liter. Funket knirkefritt.
I øyeblikket går mine L134 sammen med Ancistrus sp. Super Red i en Trigon 190, uten problemer.
Greia er å gi de nok gjemmesteder og huler slik at de slipper å krangle.

Fra ca 5cm kan man ofte skille kjønnene på ancistrus. Og med tanke på de lave prisene på privatmarkedet er det liten vits i å kjøpe knøttsmå yngel....
Jeg har 2 Ancistruser i mitt Lido 120 liter. Har i tillegg 7 Kuhlii, og de sloss om maten. Skal sette opp ett akvarie til nå og da skal Ancistrusene flytte. Så jeg selv kommer ikke til å anskaffe flere, iallefall ikke om jeg skal ha bunnfisker, da blir det slosskamp om maten!
Tror milo kan gjøre sånn som er milevis foran meg i erfaring. Jeg tar ingen sjanser når purfersk, så dropper tanken enn så lenge.

Siden du har samme akvarie som meg SiljeO, spør jeg noen ultrabanale nybegynnerspørsmål. Eller kanskje andre vet.
1) Filteret sitter jo fast, dvs svampene kan man jo heise opp. Hvordan gjør man det ved vannbytter der man tar ut 30%, lar det stå igang? Spruter vel litt men..?
2) Oppfølging til det; Og om du skal skifte alt vann pga bytte grus eller sand eller noe, ...andre setter jo da pumpa til å gå i en bøtte imens, hvordan gjør man det med sånne fastsittende da?
3) Skal de filtrene skiftes helt så ofte som det står på plansjen som følger med, eller mener de da rengjøring?
4) Når man skifter filtre, da slår man selvfølgelig av pumpen? Eller..?

---

Liten oppdatering.
Akvariet er rigget opp. Det ble grus istedenfor sand, dette skulle visstnok være enklere å plante i. Kjøpte bakgrunn med hulrom og smuttgreier for ancistrusene. Ble og en liten rot. Slam fra butikken, Biotopol og bakterieremedie er tilsatt. I morgen er det plantekjøp.

Åååå, som jeg gleder meg til mine aller første ancitrus! Føler meg nesten som en unge av forventning. :p

Legger ved et bilde av mitt beduggede kar, selv om det er aldri så uinteressant.
Om du skal skifte vann eller rengjør filteret ville jeg slått av pumpen. Man kan skade motor/propell i filteret om man tørrkjører det. (altså ikke nok vann) Kryst svampen(e) i en bøtte med akvarievann etter behov. I svampene bor det gode bakterier som filtrere vannet. Når vannstrømmen avtar er det ihverfall på tide å rengjøre filteret.
Jarle F
Om du skal skifte vann eller rengjør filteret ville jeg slått av pumpen. Man kan skade motor/propell i filteret om man tørrkjører det. (altså ikke nok vann)


Ok, da slår jeg av pumpen ved vannbyttene på 30% og da.

Kryst svampen(e) i en bøtte med akvarievann etter behov. I svampene bor det gode bakterier som filtrere vannet. Når vannstrømmen avtar er det ihverfall på tide å rengjøre filteret.


Ja, det med rengjøring har jeg lest meg til. Håper jeg vil skjønne når vannstrømmen avtar. Den bobler ikke og lager ingen lyd, men er under vann. Da har jeg vann til under maksgrensen markert på akvariet. Må vel kanskje bare kjenne og bli kjent med hvordan det føles når har hånda under foran...

Bare at det står "Change" og tidsintervaller på en lapp som fulgte med filtrene. (Bilde)
1). Jeg skrur av filteret/pumpen (drar ut kontakten). Har på forhånd lagret vann i bøtter som er temperert og tilsatt det jeg skal tilsette (i mitt tilfelle GH/TH+ pulver siden jeg har veldig bløtt vann i springen). Da tar vannbytte ca 30 minutt. Slamsuger ut vann over i tomme bøtter, luker og steller litt plantene og fyller på nytt vann. Motoren/propellen bør ikke tørr-kjøres, den kan bli overopphetet uten vann.

2). Det har jeg ikke gjort enda, men jeg skal gjøre det (skal bytte ut sanden jeg har med ny biltema-sand siden jeg ikke er fornøyd med sanden som nå er i akvariet). Jeg er da så heldig jeg akkurat har kjøpt ett Juwel-akvarie til, som ikke er satt opp enda. For min del kommer jeg da til å innrede det med sand, røtter o.l i det nye, fylle litt nytt vann og bruke mesteparten av det gamle vannet i det nye akvariet. Setter da filtermatriale i det nye akvariet og starter opp. Da vil filterbakteriene holdes i live.
Om jeg ikke hadde hatt denne løsningen ville jeg holdt filterbakteriene i live ved å helle litt vann over svampene med jevne mellomrom (akvarievann, ikke vann fra springen!). Oppbevart svampene i en bøtte med litt akvarievann og helt over vann hvert 10-15 minutt kanskje? Dette vet nok andre bedre enn meg og kan gi en god løsning på!

3). Filterene (svampene) bør ikke byttes helt. I disse sitter de "gode" bakteriene som du ønsker. Om du ser at filteret/pumpen begynner å bli tregere/komme dårligere vanngjennomstrømming ut så ville jeg tatt svampene i en bøtte med akvarievann og kystet de (vridd de litt, ikke mye) og fjernet synlig skitt med fingrene. Skal du skifte filter/svamp så skift kun 1 i gangen, ikke alle. Skifter du alle så mister du alle de gode bakteriene og må starte innkjøring på nytt.

4). Skal du skifte filter/svamper eller "vaske" de i akvarievann så må du skru av strømmen til filteret/pumpen. Du må da nemlig ta av det røret som stikker ut av pumpehuset, løfte ut pumpa for så å løfte ut filterene/svampene.

Slik gjør iallefall jeg det, kan hende noen gjør det annenledes. Jeg er ganske nybegynner selv (fikk mitt første akvarie i mai i år!), men vannverdiene mine er fine og ingen fiske-død
henne
[QUOTE=Jarle F] [Quote]Kryst svampen(e) i en bøtte med akvarievann etter behov. I svampene bor det gode bakterier som filtrere vannet. Når vannstrømmen avtar er det ihverfall på tide å rengjøre filteret.


Ja, det med rengjøring har jeg lest meg til. Håper jeg vil skjønne når vannstrømmen avtar. Den bobler ikke og lager ingen lyd, men er under vann. Da har jeg vann til under maksgrensen markert på akvariet. Må vel kanskje bare kjenne og bli kjent med hvordan det føles når har hånda under foran...

Bare at det står "Change" og tidsintervaller på en lapp som fulgte med filtrene. (Bilde)

Jeg har dette "røret" som stikker ut av pumpehuset stående litt opp mot vannflaten. Da blir det bevegelse i vannflaten pga vannstrømmen. Når filteret trenger en dupp i bøtta så ser jeg på vannflaten at det ikke er like mye "bølger" i vannflaten som før, noe som betyr at vannstrømmen som kommer er redusert. Da er det på tide å "vaske" filterne.

Jeg kjøpte mitt Lido 120 brukt, og filterene fulgte med. Det hadde da gått i ca 1 år med disse filterene. Eneste jeg har byttet ut med jevne mellomrom er filtervatten på toppen (den tynne hvite) da den blir fort tett. Jeg skyller av denne ved hvert vannbytte og skifter helt ut denne ca 1 gang i måneden.
Takk igjen for informativt svar, Silje. Man er noen ganger så uintelligent at det forbauser, selvfølgelig kan jeg vri det lille røret litt mer opp. Satt den bare vannrett ut...og deretter var hjernekapasiteten nullstilt. Tydeligvis:P

Tror jeg skal fikse vannskifte på 30min. Klargjør bøtter dagen i forveien. I tillegg til å få romtemp så håper jeg kloren dunster ut i løpet av natta. Ikke helt orientert på vannet Oslo, og ikke testet selv ennå, men lest her at pH er litt høy. Får lese litt til om det med vannverdier...føler det er litt uklart utover det med innkjøringen.
henne
Det ble grus istedenfor sand, dette skulle visstnok være enklere å plante i.


Butikken som sa det vel? Bare tull. Har du for tynt bunnlag er det like vanskelig å plante i grus som sand. Og er det tykt nok bunnlag er det like enkelt å plante i sand som i grus

Går ut i fra at butikken ikke hadde sand?

Husk at du nå ikke bør sette inn fisk som bruker bartene sine i bunnlaget for å finne mat. Kuhlii og Corydoras feks. De kan skade bartene sine på grus
Lisbeth, jeg sa at jeg var bekymret for ancistrusen (to be) med grus. Han svarte på det at hans ancistrus aldri hadde hatt problemer med den grusen, og anbefalte den.
Synes jeg så sand i butikken, men den var enormt finkornet (i mine øyne). Og da han så nevnte at enklere med planting, fant jeg ingen innvendinger. Man blir enormt påvirkelig når står der i butikk som er hektisk full av kunder og er fersk, det innrømmer jeg. Skjerpings heretter!

Syns grusen er litt avrundet, så håper og tror ikke den har noen skarpe kanter. Merket hvertfall ingen da skylte den, men ser jo ikke akkurat trill rund ut heller.

Jeg lover deg på tro og ære at det ikke blir noe Kuhlii eller Corydas i dette.
Mye mulig jeg blir bitt av litersyken hvis jeg ikke roer ned entusiasmen noen hakk snart, så da blir det garantert sand ved evt neste.

---

Tok en test i morges, og vannet er bløtt (som jeg har skjønt det er i Oslo). Under 4.
Ellers så verdiene fine ut. Har vært og kjøpt 6 planter. De fikk en leirkule med næring hver. Fant igrunn ingen bruksansvisning på pakken, bare bilde av 3 piler mot en planterot, som fort kan tolkes som en der en der og en der...(når fersking og fortsatt ubelest på planter. Vet dermed ikke om en kule per plante er for mye eller lite.

Legger ved et bilde av hvordan det ser ut nå. Klar over at dette er standard, kjedelig og lite oppfinnsomt. Men for meg er det superduperspennendefantastisk enn så lenge! Får kompensere for elementært senere, når alt rundt er enda mer overkommelig.



henne
Tok en test i morges, og vannet er bløtt (som jeg har skjønt det er i Oslo). Under 4.


Hva er under 4? Ph??

Jeg har oslovann og hos meg ligger ph på rundt 8, gh på 3. Kanskje det er gh du mener?

Beklager diffust.
Mente at gh var under 4.
Har du noen tiltak eller råd, eller er det bare sånn det er, og greit for ancistrus?
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap