Vannbytte uten bøtter..?

Jeg har et akvarium på 240 liter som jeg vil bytte vann på på andre måte enn med bøtter som jeg har brukt å gjøre med mitt 120 liter.. For å få vann ut kommer jeg til å sette på en slangebit på tuten på en slamsuger og ta det ut verandaen.. Men jeg lurer mer på hvordan jeg skal få vann i akvariet..
Det er ca 8 meter fra akvariet til kjøkkenet der det er en vanlig vannkran..
Hvor får jeg kjøpt deler, og hva slags tykkelse på slange, osv..?
VVS-butikk eller rørlegger bør ha delene du trenger, muligens jernia/biltema e.l. kan fungere også. Mener man får kjøpt tapp til å koble på hageslange, som kan skrus på kjøkkenkrana (må vel først skru av grovfilteret som sitter ytterst). Hvis du ikke har oppvaskmaskin kan du evt bruke uttaket til den (hvis du har uttak for det), da det gjør at du slipper å skru av og på tappen til hageslangen.
Jeg kjøpte 12 mm blank plastslange hos Biltema, 10 meter til 65 kroner. Mannen i huset satte på en gardena hurtig kobling (Slik som på hageslangen). Jeg skrur bare av dusjhodet og skrur på slangen med gardena koblingen, kjapt og greit :0)
Biltema slangen ser du her Og Gardena koblingen finner du også hos Biltema, så hjelper de deg med å finne riktig dimensjon. Alt sammen til ca 100 kroner :0)
Takk for tipset =)
Men siden jeg har dusjkabinett får ikke jeg til å bruke noe på dusjkrane, så jeg må bruke vannkranen på kjøkkenet i stedet..
Vi har samme dimensjonen på slangen til dusjhodet som på krana på kjøkkenet. Dette kan jeg bruke på alle kraner i huset :0) Jeg når både bad, kjøkken og vaskerom med slangen :0) Tips: Mål kjøkken krana med et skyvelær/tommestokk før du drar i butikken ;0)
-Kamilla-
Jeg kjøpte 12 mm blank plastslange hos Biltema, 10 meter til 65 kroner. Mannen i huset satte på en gardena hurtig kobling (Slik som på hageslangen). Jeg skrur bare av dusjhodet og skrur på slangen med gardena koblingen, kjapt og greit :0) Biltema slangen ser du [URLBLOCK1] Og Gardena koblingen finner du også hos Biltema, så hjelper de deg med å finne riktig dimensjon. Alt sammen til ca 100 kroner :0)


Har du ett bilde/eksempel på hvordan en gardena hurtig kobling eler noe liknendes ser ut?
Har en åpen stue/kjøkken løsning oss meg så jeg håper og kunne ta det i bruk,istedenfor og slite med bøtter når jeg skal ha nytt vann i Akvariet.
Fant et godt bilde hos Jernia, se her
Denne er med stopp, jeg har den uten. Biltema har også slike, søk på vann kobling :0)
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap