Alder på fisk generelt?

Nå er nok av en dverg gurami vandret heden...
Kjøpte for ca ett år siden 8 dverg guramier fra samme kar i en butikk her i bergen. I løpet av det siste halve året er det 5 av de som har dødd. De ser vel og merke mer og mer pjusk ut, men alle vann verdier er optimale og stabile, masse planter, rolige beboere og de får både flakfor og frossenfor. Lurer litt på alder på generell fisk, er det mulig at butikker kan selge "gammel" fisk eller høres dette bare dumt ut?
Har en gibbiceps som er ca 5 år- hvor gammel kan man anslå at disse kan bli?
De blir mellom 2-4 år.

Og så litt info påb ny-norsk:

Unfortunately the general quality of dwarf gouramis available to fishkeepers has diminished dramatically in recent years. Some shops have actually ceased to stock the species as they are unable to obtain disease-free stock from Far Eastern (primarily Singaporean) breeders and have experienced high losses. It's thought that mass-breeding for the hobby may have resulted in a widespread epidemic of a disease known as Dwarf gourami iridovirus (DGIV). This Megalocytivirus species appears to be very infectious and thus far has proved untreatable. A study conducted in Australia in 2006 revealed that as many as 22% of dwarf gouramis coming out of Singapore were carrying the disease.
The apparent susceptibility of dwarf gouramis to illness was previously blamed on bacterial infections such as fish TB and Nocardia-type afflictions, but it now appears that DGIV may play a very significant role. Worryingly, it has recently been shown that DGIV can be transmitted to other species sharing the same water as an infected gourami. It goes without saying that these fish should be observed very carefully before buying. Avoid tanks that contains lethargic-looking or darkened specimens. Ask about the origins of them, and if there have been any losses in the shop. In our opinion, finding a local breeder is an option well worth considering.
Hmm... Ikke veldig oppløftende å lese dette siste her da. Får bare følge med på resten av gjengen, både guramier og de andre, og se etter sykdoms tegn. Tusen takk for veldig god hjelp og litt ekstra kunnskap i knotten!=)
På butikken sa de at de var ganske følsome for vann kvaliteteten. Tror de har hatt de på butikken lengre enn hva jeg har hatt de i mitt kar. De ser friske og finne ut, mens mine ble syke og døde etter en måned eller 2. Butikken bytter en 10% vann hver dag på fiskene. Vann verdiene mine lå alltid der de skulle være. Stress kunne også være med og trigge sykdommen.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap