Nytt 60l akvarie

Vi har startet akvarie nr 3, og trenger litt tips fra dere

Akvariet er ca 60l, sandbunn, planter og litt pynt.
Har tenkt å ha en god del planter i dette akvariet, sammen med en rot og et pynte skjell.

Hva ville du hatt i dette akvariet ut i fra hva du liker best og egne erfaringer?

Har lyst til å kopiere en av deres sammensetning da sjangsen er større for at det blir bra da Er så lite kjent med fiskene at jeg føler at jeg falmer litt i blinde, men med et bra utgangspunkt så blir det lettere å se sammenhengen og bygge videre på det
Hmmm, ikkje lett å ta dette på sparket 60L volum gir jo eindel begrensningar på kva du kan ha av fisk.

Då du har sandbotn så tenkte eg automatisk på pansermaller men dei fleste av desse krev vel større volum. Guppys kan jo vera aktuelt. Dei har passe størrelse men om dei set igang og formeirer seg så kan du gå tom for plass

Kanskje ein kampfisk (hann) pluss eitpar Kuhili-ål? Dei har tilnærma same krav til PH og GH samt temperatur og kjem begge frå Asia. Kuhlii-ålen er jo også glad i sandbotn. Berre vær klar over at du IKKJE bør ha kampfisk-ho i dette akvariet saman med kampfisk-hann. Hannen vil plage livet av hofisken i eit så lite akvarium.

Du kan jo ellers vurdere ei lita stim med f.eks kardinaltetra (men dei har du jo allereie) eller andre stimfisk som ikkje blir for store. Ei stim med tigerbarber tykkjer jo eg er stilig men igjen så blir volumet litt i minste laget.

Uansett så ville eg gått for to eller maks tre ulike arter.
Takk for inspirasjonen, skal sjekke opp de forskjellige alternativene du nevner
Jeg ville ha gått for dvergciklider, forutsatt godt med beplantning og skjulesteder. Et par vil lett leke og gi mange spennende opplevelser i et slikt kar.
Du kan alltds ha tetra i det øvertse sjiktet.
Så ut som det var mange spennende slager av dverg ciklider, kanskje det blir vår nye satsing
Var innom same tanke sjølv (dvergciklider) men utfordringa er jo framleis begrensa volum.

Det er vel få som vil melde deg til fiskepolitiet dersom du set dvergciklider i ein 60L men som du ser i fiskebasen så er minimum anbefalt volum 100L for dei fleste dvergciklidene. Som Sterbai skriv så vil jo god beplantning og fine skjulestadar kunne bøte litt på manglande volum. Om du i tillegg unngår å sette anna fisk i tanken så skulle vel dette gå bra
Et par forslag...

Trio honninggurami (eller 1 kampfisk)
Stim små rasbora (mange nydelige arter)
Kuhliiål
Kirsebærreker

Corydoras
Stim liten tetra
Otocinclus som algespiser

Men det er fryktelig vanskelig å velge, for det fins så utrolig mange flotte arter
I følge fiskebasen på akvaforum er 60 l nevnt som minste mål for apistoene: Cacaduoides, Borelli, Macmasteri mfl. Jeg tror med forutsetninger som min. 60 cm lengde på karet, godt med beplantning/røtter osv. og 1 hann vil dette kunne fungere bra.
Det vil bli mye interessant å følge med på selv med få fisk.
Tc
Hva ville du hatt i dette akvariet ut i fra hva du liker best og egne erfaringer?


Du skriver ingen ting om du har hardt eller bløtt vann, men har du rimelig bløtt vann kan jeg absolutt anbefale sammensetninga jeg har i denne 63 litern.

Sånn bortsett fra at kampfisken spiste noen av rasboraene mens de var bittesmå så syns jeg dette er en perfekt sammensetning av type fisk i denne størelse kar
sissimor
Et par forslag... Trio honninggurami (eller 1 kampfisk) Stim små rasbora (mange nydelige arter) Kuhliiål Kirsebærreker Corydoras Stim liten tetra Otocinclus som algespiser Men det er fryktelig vanskelig å velge, for det fins så utrolig mange flotte arter :D


Likte virkelig alternativ 1 her
Har en liten fasinasjon av ålen, så da er jo dette et spennende valg
Tusen takk for mange gode tips
Skal bruke de neste ukene godt og planlegge fiskevalget grunndig
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap