Hva skal jeg ha i akvarium og generelle spørsmål for en nybegynner

Hei, alle sammen!
Jeg har nå fått meg en ny hobby etter å ha vært hjemme hos en venn av meg som har akvarie på over 600l! Jeg er en fattig student og har vært på finn og kjøpt meg et 70 liters akvarium og et på 25 liter (jeg hadde ikke penger til større), Da jeg lurer på forslag til hva jeg kan ha i de to akvariumene av fisk. gjerne både stimfisk og andre typer om det er plass til det, fiskene skal jo først og fremst ha det bra! det fulgte med (pumpe, filtre, varmekolbe, masse (ekstra) sand, håv, vatt, slamsuger med slange, tilsetninger, osv... eneste jeg er fascinert av er de som ligger å patter på glasset, de likte jeg svært godt!

Generelle spørsmål:

hvor lenge skal lyse være på per dag?
Renserutiner?
Trenger jeg noe mer enn det jeg nevnte over?
Annet nyttig informasjon

Ingen svar er dumme, jeg er en nybegynner å trenger masse hjelp slik at fiskene mine kan trives best mulig!

Takk for alle svar

Du får vel svar på det du lurer på i denne linken.

Jon
Først av alt, velkommen til en flott hobby :o)

Her er noen artikler som er nyttig å lese, du finner svar på mye der.

For å ta spørsmålene dine i rask rekkefølge:
- lyset bør være på 8 - 12 timer om dagen. Ikke mer enn 12, da får du lett problemer med alger. Skaff deg gjerne en timer som slår lyset på og av.
- Generelt så bør du bytte ca 30% av vannet 1 gang i uka, og gå over glasset med algeskrape/ filtervatt om nødvendig. Rens filteret forsiktig når det begynner å gå tett, dvs ikke for ofte og ikke for grundig.
- diverse tilsetninger er ofte unødvendige, vanskelig å si om du behøver de du har, eller om det er noe dyrebutikker har prakket på den som kjøpte det.

- om karet nylig er flyttet, og filteret kanskje har stått stille uten vann i over en time, så er bakteriene som renser vannet døde, og må bygges opp på nytt. Dette har ca 4-6 uker. I denne perioden bør du ikke ha fisk i karet. Les gjerne artikkelen om oppstart av akvarium i lenken jeg la inn lengre oppe.

Håper du ble litt klokere :o)
Takk for nyttig lenke Jon.

cara79 Takk for svar, jeg ble litt klokere og setter i gang å leser artikklelene ! Til informasjon, så har ikke akvariumet blitt brukt på 1 år. Jeg bor på landet så jeg har egen brønn, kan jeg bruke dette vannet? slik jeg forstår skal jeg dekorere og få på plass alt, med planter osv, og vente 4-6 uker før jeg tenker på å kjøpe fisk?
Hvis brønnvannet ikke har vært testet relativt nylig, er det lurt å sende en vannprøve til Mattilsynet for sjekk. Det kan inneholde ting du ikke ønsker i akvariet ditt.

I alle fall bør du kjøpe dråpetester for pH, NH3/4 (ammoniakk), NO2 (nitritt), NO3 (nitrat) og eventuelt KH og GH (KH er karbonathardhet som henger sammen med pH verdien i vannet og GH er totalhardhet, altså summen av oppløste salter.) Noen fisk vil ha surt og bløtt vann, andre det motsatte og ganske mange synes det er fint med midt i mellom, altså pH7 som er nøytralt.

Søk på Innkjøring så får du tips om hva du kan/skal gjøre i innkjøringsperioden. Det er ikke tilstrekkelig å la karet stå i fire fem uker, det må noe mer til for åbygge opp ønskede bakteriekolonier.

Siden du er student, er du vant til å tilegne deg kunnskap og det er nyttig også her. Ettersom du også er fattig, er det enda viktigere å sjekke først. Du starter altså i rett ende. I et hvert fall én fjellvettregel gjelder også i akvaristikken: Søk kjentfolk før du skal ut i nytt terreng.

Velkommen til en fascinerende hobby.
Takk for fyldig svar!

Jeg har spurt, og det tydelig gjort vanntest av vannet her relativt nylig, slik jeg har hørt har ikke brønnen noe som helst slags kontakt med elver eller større vann, noe jeg har lest er bra, en nabo som bruker samme brønn har et akvarie med en gullfisk han har hatt i mange mange år. Ikke vet jeg om dette kan tas som "god fisk".

Får jeg tak i "dråpetestere" i en vanlig dyrebutikk, eller er nettbutikk som gjelder?
Om det er gjort noen tester av produktene, hva slags merke skal jeg gå for? Hvilke produkter er mest nøyaktig?

Hvordan er egentlig regn, er det en god vannkilde?

Mvh
RO
Jeg bruker JBLs dråpetester, de er etter min og manges mening de beste. Det gjelder særlig NO2 testen fordi den er mer fingradert enn konkurrentene.

Best å kjøpe på nettet, enten www.webzoo.net eller www.aquamanias.
Det fine med disse, er at når du har brukt opp første levering, kan du få refiller og det blir mye billigere enn fullt sett.

Lever gullfisken i årevis i vann fra samme brønn, kan det neppe være mye galt med vannet.

Regnvann burde være ok, men det drar med seg luftforurensninger. Dessuten kommer det i stor grad an på hvordan du samler det opp. Fra tak med betongstein - ikke gunstig. Tak med alger etc. neppe heller. Tror jeg ville satset på brønnen, men ventet med fisk til jeg hadde testet med JBL tester.
Tusen takk for svar, jeg har ikke gjort annet enn å lese meg opp i dag, tiden flyr når stoffet er interessant!

Det eneste jeg nå lurer på er hvordan det er å ha stimfisk i det lille akvariet på 25 liter? (som jeg fikk med på kjøpet) Eller er akvariet mer eller mindre ubrukelig?
Det er mye å sette seg inn i hvis man vil gjøre ting riktig, men når man gjør ting rett så blir det også mye morsommere og interessant, for ikke snakke om mye bedre for fiskene :o)

Det lille karet kan du f eks bruke om du får yngel i det store karet og bruke det som "barnehage". Problemet med små kar er at det er lett å overfylle de med fisk, og med liten vannmengde blir de små karene mer ustabile. Små kar er best egnet for de med litt erfaring, så konsentrer deg heller om det største karet i første omgang.

Du nevner fisker som patter på glasset, er det ancistrus kanskje? (den fisken jeg har som avatar) Den er en utmerket første fisk når karet ditt engang blir klart.

Støtter også opp om at JBL sine tester er best. Det selges også "alt-i-ett tester" som strips, disse er meget unøyaktige og anbefales ikke. De ALLER viktigste testene er NO2 og pH. Test for No3, No4, GH og KH er også kjekt å ha, men må du prioritere hardt, så kjøp i alle fall NO2 og pH test.

Om brønnvannet er greit som drikkevann, så regner jeg med at det er greit til akvariebruk også.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap