Hva skal jeg ha i akvarium og generelle spørsmål for en nybegynner

Hei, alle sammen!
Jeg har nå fått meg en ny hobby etter å ha vært hjemme hos en venn av meg som har akvarie på over 600l! Jeg er en fattig student og har vært på finn og kjøpt meg et 70 liters akvarium og et på 25 liter (jeg hadde ikke penger til større), Da jeg lurer på forslag til hva jeg kan ha i de to akvariumene av fisk. gjerne både stimfisk og andre typer om det er plass til det, fiskene skal jo først og fremst ha det bra! det fulgte med (pumpe, filtre, varmekolbe, masse (ekstra) sand, håv, vatt, slamsuger med slange, tilsetninger, osv... eneste jeg er fascinert av er de som ligger å patter på glasset, de likte jeg svært godt!

Generelle spørsmål:

hvor lenge skal lyse være på per dag?
Renserutiner?
Trenger jeg noe mer enn det jeg nevnte over?
Annet nyttig informasjon

Ingen svar er dumme, jeg er en nybegynner å trenger masse hjelp slik at fiskene mine kan trives best mulig!

Takk for alle svar

Du får vel svar på det du lurer på i denne linken.

Jon
Først av alt, velkommen til en flott hobby :o)

Her er noen artikler som er nyttig å lese, du finner svar på mye der.

For å ta spørsmålene dine i rask rekkefølge:
- lyset bør være på 8 - 12 timer om dagen. Ikke mer enn 12, da får du lett problemer med alger. Skaff deg gjerne en timer som slår lyset på og av.
- Generelt så bør du bytte ca 30% av vannet 1 gang i uka, og gå over glasset med algeskrape/ filtervatt om nødvendig. Rens filteret forsiktig når det begynner å gå tett, dvs ikke for ofte og ikke for grundig.
- diverse tilsetninger er ofte unødvendige, vanskelig å si om du behøver de du har, eller om det er noe dyrebutikker har prakket på den som kjøpte det.