Hva i naturen kan brukes i akvariet?

Inaktiv bruker
Hei!

Først og fremst må jeg bare beklage om dette blir på feil forum (om det er tilfellet, så ta gjerne å flytt den om du kan).

Jeg har et ubebodd akvarie på 110L som nå står med kun sand og vann i. Jeg flyttet nettopp og har som student ikke alverdens med kapital til å dekorere akvariet. Så jeg lurte kun på;

Hva vet du om "dekorasjoner" man kan finne ute i naturen som funker som dekorasjon til et akvarium? (Tenker meg det kanskje er flere som lurer på det samme, så svar gjerne med det i tankene). Hva må gjøres evn.t med dette slik at det ikke blir skadelig for beboerne i akvariet?

Personlig har jeg en viss peiling på hobbyen, og har bygd noen inredninger av plast (kun for gjemmesteder, som forøvrig ser utrolig stygt ut). Men naturlig dekorasjon kan vi vel alle være enig om ser mye bedre ut :P?

Tusen takk på forrhånd for all hjelp.
jeg er helt nybegynner og har for noen dager siden fått mitt aller føste akvarium, men i sommer var jeg på stranda og fant noen stein som var utrolig fine og de skrubba jeg og kokte også bygde jeg opp et lite "hus" av dem som det ser ut som fisken trives i, så det gikk jo men ja, hadde vært fint med flere tips om hva som kan hives oppi her av ting man kan finne ute, fordi når jeg snudde rundt på ting i dyrebutikken og så prisen så var det ikke akkukrat fristende å skaffe seg noe derifra til pynt
Mange steiner kan brukes, men ikke porøse stein, eller stein med metaller eller glimmer. Skifter er greit, og andre harde steinslag. Hvis du skal bygge med stein så bør du silikonene de fast i hverandre. steinhuler som raser sammen i et akvarium med vann, sand og fisk kan gi fatale følger.

Hvis du skal ha fisk som liker lav pH, så kan du plukke eikeblader, tørke de og bruke de i karet også.

Noen røtter kan også brukes, men les litt mer om dette, det kan jeg ikke så mye om.

Inaktiv bruker
Røtter tror jeg hadde passet veldig bra med mitt akvarie og "stilen" jeg vil gå etter.
Er det noen som vet litt mer om akkurat bruken av røtter?
Det står en del om dette i artikkelsamlingen, både under "Innredning" og
"Gjør-det-selv -> Annet".
En del tips og inspirasjon å hente der
Jeg har en bjørke gren i mitt akvarium, kjempe fornøyd med det :0)
Man kan bruke røtter/grener fra løvfellende trær, ikke bruk fra nåletrær da de forgifter vannet. Så du må være HELT sikker på hvilken type tre det er før du putter det i akvariet. Helt ferske grener anbefales ikke (vet ikke hvorfor..?) og heller ikke råtne grener.

Jeg gikk opp i elven vår og plukket fine grener, valgte ut hva jeg ville bruke når jeg kom hjem. (Ingen nåletrær vokser ved den elven). Vasket med vanlig vannslange og tok bort det meste av barken. Dersom du ikke har en elv du kan plukke i så må du legge noe tungt oppå grenen, til den får trukket så mye vann at den synker av seg selv. Obs! Pass på at det ligger stødig så du ikke skader fisk.
Du kan også feste grener til glasset ved å skru fast sugekopper (på grenen selvfølgelig), bruk skruer som ikke ruster.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap